شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - June 01 2024
کد خبر: 8426
تاریخ انتشار: 15 آذر 1392 20:16

[آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشت اختصاصی برای انصاف نیوز، به راه حلی برای برخورد ایجابی به جای برخوردی سلبی با «مساله ی امروز حجاب» پرداخته است.]


حجاب برای زن مسلمان یک ارزش محسوب می شود. ارزشی که علی القائده از یک اعتقاد  و باور عمیق سرچشمه می گیرد. بر مبنای این باور، حجاب به عاملی  برای مصونیت زن مسلمان تبدیل شده و تحت هر شرایطی نیز از ان دفاع می کند.


از همین روی در جامعه ای که بر مبنای ساختار حقوقی اسلامی اداره می شود انتظار محتمل این است که زنان در چنین جوامعی بدون هیچ اجبار و یا محدودیتی از حجاب استفاده کنند.


اما اتفاقی که افتاده و غیر قابل انکار است آن است که پس از گذشت بیش از سه دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی همچنان باید پلیس باشد تا حجاب رعایت شود و یا اینکه در مورد حجاب این پلیس است که حرف آخر را می زند. یک دوره چکمه ی زنان نماد تبرج می شود و سالی دیگر ساپورت ملاک بد حجابی.


به طور مقطعی و رندوم نیز ماشین های گشت ارشاد در مناطق مختلف حضور می یابند و زنانی را با پوشش های مختلف به داخل ماشین های گشت ارشاد می برند و به ارشاد آنان می پردازند و بعد رهایشان می کنند و فردای دیگر "روز از نو وروزی از نو".


این شده مساله ی حجاب که همچنان بعد از 35 سال همچنان دستور کار بخشی از نیروی انتظامی ماست. گویی در این 35 سال این همه مبادی آموزشی و منابر و ... نتوانسته اند زنان ایران را آن طور که متولیان امر می خواهند تغییر دهند که هیچ، بلکه اوضاع به قدری وخیم است که همه ی زنانی که در ایران با اجبار گشت های ارشاد شالی به سر می کنند به محض خروج از ایران آن چنان حجاب را کنار می گذارند که هر بیننده ای انگشت حیرت به دهان می گیرد.


با این مقدمه آن چه غیر قابل انکار است آن است که نه تنها روش های سلبی در این بیش از سه دهه به نتیجه نیانجامیده بلکه به نظر می آید در گاهی مواقع به واکنش هایی نظیر نهضت چکمه پوشی و ... نیز انجامیده است. این صورت مساله ی حجاب در ایران امروز است.


در واقع به باور نگارنده تنها رویه ای که می تواند نگاه به حجاب را در ایران اسلامی تغییر دهد اقدامات ایجابی و نه سلبی است. اقداماتی که از یک سو به نیاز های نسل جوان دختر ایرانی پاسخ متناسب دهد بلکه خود را با آیین ها و رسوم ایرانی که ریشه در فرهنگ دیرین ما دارد تطبیق دهد.


بنابر این نمی توان برای همه ی مناطق ایران یک نسخه پیچید و همه را مجبور کرد از یک پوشش استفاده کنند. ضمن آن که این پوشش نیاز به تنوع و جذابیت نیز دارد.


امروز حجاب در کشور ما نه تنها به اقدامات ایجابی احتیاج دارد بلکه باید از تنوع رنگ ها و الگوهای نوین بهره گرفت. رنگ هایی که همه رنگ های خداوند است و برای شاد زیستن انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید از آن ها بهره گرفت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر