جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 84184
تاریخ انتشار: 26 فروردين 1402 15:23
اعلام قیمت از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت؟

خودرو‌های مونتاژی قیمت‌گذاری می‌شوند

سخنگوی شورای رقابت گفت: برای نخستین‌بار خودرو‌های مونتاژی در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند. اسماعیل شجاعی افزود: با توجه به مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری تشخیص داده شد؛ بنابراین قیمت‌گذاری برای همه خودرو‌های مونتاژی و غیرمونتاژی انجام می‌شود.
پس از تصویب دستورالعمل افزایش قیمت خودروهای داخلی (غیرمونتاژی) در تاریخ ۱۵ فروردین ماه، شورای رقابت صحبت از آغاز تصمیم‌گیری برای خودروهای مونتاژی (CKD) را پس از طی فرآیند مشابه (تصمیم‌گیری و تصویب قیمت خودروهای داخلی) به میان آورد و در بیانیه خود ضمن تشریح عواملی که در تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها موثر است، اعلام کرد که قیمت‌های خودروهای مونتاژی متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

پس از آن، سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت (۲۲ فروردین ماه)، سخنگوی شورای رقابت از احتمال تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه همان روز شورا خبر داد و اعلام کرد که شورا (شورای رقابت) همه‌ بازار خودروی کشور را انحصاری تشخیص داده و بر همین اساس برای اولین‌بار خودروهای مونتاژی را هم قیمت‌گذاری می‌کند؛ بنابراین در این جلسه موضوع قیمت‌های خودروهای مونتاژی (CKD) بررسی خواهد شد و چنانچه این موضوع به نتیجه نهایی برسد (در حقیقت قیمت‌ها آماده باشد)، به رای گیری اعضا گذاشته و نتیجه آن به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. در آن زمان مطرح شد که اگر این جلسه (سه‌شنبه ۲۲ فروردین) به نتیجه برسد، احتمالا روز شنبه (امروز ۲۶ فروردین) به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.

حال سخنگوی شورای رقابت گفته است: برای نخستین‌بار خودرو‌های مونتاژی در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند. اسماعیل شجاعی افزود: با توجه به مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری تشخیص داده شد؛ بنابراین قیمت‌گذاری برای همه خودرو‌های مونتاژی و غیرمونتاژی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو‌های مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری مشخص شده و با توجه به مقایسه قیمت هر یک از خودرو‌های داخلی با سه خودروی مشابه خارجی، به نظر می‌رسد در برخی از این خودرو‌ها کاهش قیمت نیز داشته باشیم. 

شجاعی گفت: در سه‌ماه گذشته کار‌های کارشناسی در مورد قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی یا همان (CKD) انجام شده است و شورای رقابت نیز در این مدت کارگروه تخصصی را با همکاری سازمان حمایت، انجمن خودروسازان، دانشکده خودروسازی، انجمن‌های تخصصی و ... برگزار کرده تا قیمت‌های خودرو‌ها اصلاح شود. 

سخنگوی شورای رقابت با اشاره به جلسه شورای رقابت در این زمینه افزود: اعلام قیمت خودرو‌ها بر عهده شورای رقابت نیست، بنابراین پس از مصوب شدن قیمت خودرو‌های مونتاژی قیمت خودرو‌ها به وزارت صمت اعلام می‌شود و وزارت صمت باید قیمت نهایی این خودرو‌ها را اعلام کند. در این زمینه خبرگزاری فارس نیز اعلام کرده جلسه سه‌شنبه گذشته در مورد تعیین قیمت خودروهای مونتاژی بدون نتیجه بوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر