سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: 83970
تاریخ انتشار: 16 فروردين 1402 09:35
بازار خودرو چگونه آرام می گیرد؟/نجفی منش، رییس انجمن قطعه‌سازان پاسخ می دهد

خودروهای وارداتی اثری بر بازار ندارد

نجفی منش می ئیس انجمن قطعه سازان خودرو گوید: در بازار خودرو یک تقاضای کاذب شکل گرفته که ناشی از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار است. اینکه یک خودرو از سوی خودروساز 200 میلیون تومان عرضه می شود و در بازار آزاد 400 میلیون تومان فروخته می شود؛ معلوم است که هنگامی که ظرفیت اعلامی برای ثبت نام 20 هزار خودرو اعلام می شود، 12 میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند. از این رو، خودروهای وارداتی هم کمکی به تعادل بخشی بازار نخواهد تا زمانیکه این فاصله قیمتی وجود داشته باشد.
اختصاصی/ به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: بازار خودرو به کدام سو می رود؟ آیا ورود خودروهای دست دوم می تواند منجر به تعدیل قیمت ها شود؟ رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان می گوید: اگر به دنبال این هستیم که اقشار متوسط جامعه هم از خودروهای با کیفیت بهره ببرند باید قیمت گذاری خودرو را آزاد کنیم تا خودروسازها با قیمت مناسب محصولاتشان را عرضه کنند و قیمت بازار آزاد شکسته شود. حجم تولید بالا برود تا همه اقشار از آن بهره مند شوند.

 محمد رضا نجفی منش ئیس انجمن قطعه سازان خودرو در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار «راه امروز» عنوان می کند: بیش از آنکه موافق واردات خودروهای ارزان قیمت به داخل باشم که شدنی نیست، موافق این هستم که موانع را از سر خودروسازهای داخلی برداریم زمانی که خودروسازها امکان تولید بیشتر را داشته باشند مشکلات برطرف خواهد شد. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید: 


همانطور که در جریان هستید، مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای کارکرده با عمر پنج تا هشت سال موافقت کرد اما با سد مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و این مصوبه در نهایت جذف شد؛ ورود این نوع خودروها به کشور می تواند بر بازار داخل اثر گذار باشد؟ 

مجلس تمام تلاشش را برای واردات خودرو می‌کند، اما یک‌دهم آن پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذرای و بهبود کیفیت ارائه نکرده است. این نشان می‌دهد، دیدگاه  تولید ملی و تولید داخلی خیلی مغفول مانده است. ما مقام یازدهم را در تولید خودرو در دنیا داریم، یعنی 1.6 درصد تولیدات خودروی دنیا در سال 2022 در ایران تولید شده است؛ 68 میلیون خودرو در جهان تولید شده که بیش از یک میلیون آن در ایران تولید شد و این نشان می‌دهد که ما پتانسیل لازم را داریم؛ اما دریغ از اینکه یک نماینده مجلس بخواهد، بودجه‌ای برای بهبود کیفیت و نوآوری داشته باشد. این موضوع جای تعجب و جای تاسف دارد. در مورد خودروی وارداتی نسل دوم هم باید بگویم اصلا به صلاح کشور نیست و خودروهایی که وارد می‌شود هیچ تاثیری در قیمت بازار ندارد.

تحلیلتان از اینکه ورود این خودروها بر قیمت بازار داخل اثر ندارد، چیست؟ 

چون این در بازار خودرو یک تقاضای کاذب شکل گرفته است که آنهم ناشی از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار است.  اینکه یک خودرو از سوی خودروساز 200 میلیون تومان عرضه می شود و در بازار آزاد 400 میلیون تومان فروخته می شود؛ معلوم است که هنگامی که ظرفیت اعلامی برای ثبت نام 20 هزار خودرو اعلام می شود،  12 میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند. از این رو، ورود خودروهای وارداتی هم کمکی به تعادل بخشی بازار نخواهد تا زمانیکه این فاصله قیمتی وجود داشته باشد. 

اما ارزیابی ها نشان می دهد، مادامی که به خودروساز اجازه افزایش قیمت داده شده، به همان نسبت خودرو در بازار آزاد بالا رفته است واین فاصله قیمتی همچنان وجود دارد؟ 

ما در دهه 70 تا 80 این موضوع را تجربه کردیم، آن زمان قیمت را گذاشتند حاشیه بازار. یعنی اینکه قیمت خودرو در حاشیه بازار چقدر است؟ اگر 100 میلیون تومان بود آن را 95 میلیون تومان عرضه می‌کردند؛ این باعث شد طی 13 سال قیمت خودرو تقریبا ثابت بماند. اول اختلاف زیاد بود و به مرور کاهش یافت و به این نقطه رسید که قیمت بازار از کارخانه‌ها پایین‌تر آمد. در حال حاضر هم اگر همین تجربه دهه 70 تکرار شود و قیمت‌گذاری به این سمت برود یعنی قیمت در بورس یا وحاشیه بازار را دنبال کنند، اولا صفی که تشکیل می‌شود و عمدتا به دلیل اختلاف قیمت است؛ برچیده می‌شود.  دوم اینکه قیمت‌های بازار هم شکسته می‌شود. مورد سوم اینکه اینکه شاید الان 400 هزار خودرو مردم خریده و در پارکینگ نگه داشتند برای روزی که قیمت افزایش پیدا کند و این هم از بین می‌رود.

برگشت شورای رقابت را به قیمت‌گذاری چطور ارزیابی می‌کنید؟

روش شورای رقابت را قانون تعیین کرده است؛ این بار این روش خیلی متفاوت است. اگر با این روش که الان انجام می‌شود، تفاوت زیادی دارد و نسبت به قبل بهتر است. چون این روش به صورت قانون است، مگر اینکه بخواهیم قانون را عوض کنیم.

اینکه گفته می شود عده ای به دلیل اینکه منافعشان درخطر است؛ نمی‌خواهند خودرو در بورس عرضه شود به همین دلیل خواهان بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت گذاری هستند؛ را قبول دارید؟ 

افرادی که در شورای رقابت حضور دارند، افراد ملی هستند.سه نفر از آنها از خود صنعت هستند؛ آقایان صالحی‌نیا، دو‌دانگه و فاطمیان. اینکه آنها بخواهند بعد از 20 سال حضور در صنعت علیه آن کار کنند؛ اصلا منطقی نیست. اینکه بخواهند قیمت را بررسی کنند، روش بدی نیست. اگر یک بند را مطابق آن انجام دهند، شاید قیمت‌های فعلی تا 70 درصد هم افزایش داشته باشد. نکته دیگر اینکه ما الان با تورم 4 درصد ماهانه مواجه هستیم، بنابراین باید ماه به ماه ارزیابی و قیمت‌گذاری شود؛ اگرنه هم قطعه‌ساز و خودروساز متضرر می شود. هم مردم خودرو را به قیمت بالاتر می‌خرند در صورتیکه در بورس از قیمت بازار هم پایین‌تر بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر