جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 83812
تاریخ انتشار: 07 فروردين 1402 11:44
احمد معروفخانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تشریح کرد

ماموریت اصلی «اتاق دهم»

«احمد معروفخانی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، می گوید: مسئولین دوره آتی اتاق باید تمرکزشان روی کنترل تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی باشد.
به گزارش راه امروز - فائزه طاهری: چرا اتاق بازرگانی مهم است و کارکرد اصلی اتاق چه باید باشد؟ «احمد معروفخانی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، معتقد است: در تعریف ذاتی جایگاه اتاق، داشتن تعاملات و گرایش‌های سیاسی توجیهی ندارد. بنابراین  اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی فعالان حوزه صنعت و تجارت و بازرگانی کشور تعریف شده،‌ صنعت و تجارت هم چپ و راست نمی‌شناسد، اولین نیاز ضروری همه کشور رشد نیاز اقتصادی است، چه دولت چپ‌گرا و چه راست‌گرا. 

 او در این گفت وگو بر این موضوع تاکید می کند که داشتن تعاملات همراهی با دولت‌ها دیگر تکراری شده، چراکه همه در نقطه‌ای ایستادیم که می‌دانیم باید برای رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم. این فعال اقتصادی جوان، می گوید: مسئولین دوره آتی اتاق باید تمرکزشان روی کنترل تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی باشد.

یکی از انتقاداتی که به ارکان اتاق وارد می شود؛ این است که در این سال‌ها به دنبال جانشین‌پروری نبوده؛ به نظرتان لزوم توجه به حضور جوانان در پارلمان بخش خصوصی ضروری است؟ 
در خصوص جانشین‌پروری متاسفانه در هیچ بخش ما این رسم نهادینه و دنبال نمی‌شود، شاید در بخش دولتی یا مدیران اجرایی بدنه کشور این نیاز ما شدیدتر و اساسی‌تر باشد، اما در بخش خصوصی شاید کمتر از موارد دیگر پرداخته شده، خصوصا در اتاق. البته در بدنه اتاق هم کم نبوده است. امیدواریم موجی که بدنه اجرایی کشور را با حضور جوانان گرفته، ادامه پیدا کند.

جوانگرایی بدون تخصص وتعهد آیا در شرایط سخت وپیچیده فعلی کشور شیوه درستی است؟ 

البته صرفا جوان‌گرایی به‌معنای انگیزه و انرژی برای شرایط فعلی کافی نیست؛ تخصص و تجربه لازم است که با مفهوم جانشین‌پروری اگر در کنار باتجربه‌ها حضور داشته باشند به آن نتیجه‌ای که باید خواهیم رسید. 

آیا اتاق باید نگاه سیاسی هم داشته باشد یا صرفا نگاهش به مطالبات اقتصادی باشد؟
در تعریف ذاتی جایگاه اتاق، داشتن تعاملات و گرایش‌های سیاسی توجیهی ندارد. اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی فعالان حوزه صنعت و تجارت و بازرگانی کشور تعریف شده،‌ صنعت و تجارت هم چپ و راست نمی‌شناسد، اولین نیاز ضروری همه کشور رشد نیاز اقتصادی است، چه دولت چپ‌گرا و چه راست‌گرا. بنابراین داشتن تعاملات همراهی با دولت‌ها دیگر تکراری شده، ما همه در نقطه‌ای ایستادیم که می‌دانیم باید برای رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم.

از دیگر انتقاداتي كه به كليت اتاق هاي بازرگاني وارد می شود، رفت و آمد مديران بخش هاي حاكميتي است. چگونه مي توان يك بخش خصوصي واحد و بدون نفوذ دولتي ها بنا نهاد؟

این مساله ممکن است هم جنبه‌های مثبت و هم منفی داشته باشد. ممکن است فرد دولتی هم تجربیاتی داشته باشد که نحوه تعامل با بدنه دولت، مجلس و ارگان‌های مختلف را بلد باشد و ادبیات مد نظر را بداند. نباید صرفا به جنبه‌های منفی نگاه کرد. مسئولی که در هر جایگاهی قرار دارد، اولین رسالتش، اهدافی است که اتاق بازرگانی در گروی بخش خصوصی دارد، بنابراین حضور یک فرد از بخش دولتی صرفا نمی‌تواند منفی باشد، ‌اگر در راستای رسالت اتاق فعالیت کند شاید جنبه‌های مثبتش خیلی بیشتر از جنبه‌های منفی باشد.


اتاق باید در گام نخست تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی را کنترل وحل کند و به تقویت جایگاه بخش خصوصی در کشور کمک کند. از از از این رو، مسئولین دوره آتی اتاق باید تمرکزشان به همین مساله کنترل تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی باشد.


بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارکرد اتاق چه چیزی باید باشد؟

در خصوص کنترل تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی، جایگاه پرداختن به این مساله و جایگاهی که تعیین‌کننده و تاثیرگذار باشد، اتاق بازگانی است و جایگاه آن در ساختار مدیریتی کشور تعریف شده، این جایگاه می‌تواند این تعارضات را برطرف کند و به تقویت جایگاه بخش خصوصی در کشور کمک کند. مسئولین دوره آتی اتاق باید تمرکزشان به همین مساله کنترل تعارضات بین بخش دولتی و خصوصی باشد.

اگر بخواهم به طور دقیقا بپرسم، اتاق بازرگاني واقعاً‌ بايد چه نقشي را در اقتصاد ايران به عهده بگيرد؟ آيا بايد سیاستگذار باشد و يا اينكه نقش مشورتي را بعهده بگيرد و با ارائه طرح به دولت، در واقع به دولت كمك كند؟

طبیعتا باید نقش سیاست‌گذاری داشته باشد. اتاق خیلی ابزاری برای نظارت بر عملکردها هم ندارد، وظیفه عمل کردن شاید با ارگان‌ها و تشکل‌های دیگر باشد، اما اولین رسالت اتاق بازرگانی، سیاست‌‌گذاری است.

با توجه به شرایط اقتصادی در این دوره چه کسانی باید سکان اتاق را به دست بگیرند؟

با توجه به شرایط حساس و پیچیده کشور که ما در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی هستیم،‌ با وجود تحریم‌ها و فشارهای غیرتحریمی، ترکیبی از افراد باتجربه و باسابقه و نیروهای جوان که دارای حداقل تخصص‌ و حداقل تجربه‌های لازم باشند، می‌تواند موفق باشد، به هیچ وجه نباید از تجربه پیشکسوت‌ها و تخصص‌هایی که آنها خصوصا در این یک دهه گذشته در زمینه تحریم‌ها داشتند غافل شویم، در عین حال هم اوضاع به قدری پیچیده است که انگیزه جوانی و شور و حال جوانی می‌تواند در این بدنه مدیریتی برای کشور مفید باشد.

مطالبه اصلی اتاق بازرگانی کشور در دوره اخیر، رفع نا‌ترازی ­ها خصوصا در حوزه انرژی باشد که هر کدام از این ناهم‌ترازی‌ها راهکارهای تخصصی خود را دارد که بخش خصوصی می­تواند به دولت پیشنهاد دهد.


با توجه به بسته شدن پرونده انتخابات، راه یافتگان به اتاق باید چه مطالباتی از دولت داشته باشند؟
اولین مطالبه، کنترل تعارضات بخش دولتی و خصولتی با بخش خصوصی واقعی است، در زمینه صادرات دغدغه اصلی که کشور دارد بحث تعهدات ارزی و بازگشت و تامین ارز است، با توجه به اقتضای شرایط این موارد اهمیت دارد. نکته دیگری که نباید از آن غافل شویم، بحث تراز توزیع انرژي کشور است. ما امروز دچار ناهم‌ترازی بسیار شدید در توزیع حامل‌های انرژی هستیم. چه در فرآورده‌های سوختی همچون بنزین و گازوئیل و چه در حوزه برق و گاز، تابستان درگیر کمبود برق و زمستان درگیر کمبود گاز هستیم.

 این ناهم‌ترازی به‌شدت به زیان صنعت کشور است، کما اینکه اثرات بسیار عام و فراگیری هم در سطح اجتماع دارد، برای اقتصاد و صنعت کشور هم بسیار مضر است، اینجا بخش خصوصی می‌تواند نقش بسیار مفیدی را ایفا کند، هم به این جهت که دولت را متوجه کند که باید به چه حوزه‌ها و سرفصل‌هایی توجه و تمرکز بیشتری داشته باشد،‌ هم اینکه دولت می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی این ناهم‌ترازی‌ را تا حدی برطرف کند؛ مطالبه اصلی اتاق بازرگانی کشور در دوره اخیر، رفع نا‌ترازی ها باشد که هر کدام از این ناهم‌ترازی‌ها هم راهکارهای تخصصی خود را دارد که بخش خصوصی می¬تواند به دولت پیشنهاد دهد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر