جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 8366
تاریخ انتشار: 13 آذر 1392 22:43
غربت در بلندای همدان معنا می‌شود!
آنان که می‌توانستند همچون برخی‌ها دست روی دست بگذارند و برای خود نامی در ایران بزرگ دست و پا کنند به گمنامی راضی شدند، اگر امروز می‌ماندند شاید خلبان، دکتر یا رئیس جمهور می‌شدند اما آنها پای ماندن نداشتند چراکه وطن در خطر بود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، کسانی هستند که سال‌ها پیش برای خود ارج و قُربی داشتند و از عزت و جایگاه بالایی برخوردار بودند اما چه بر آنان گذشته که امروز می‌خواهند دیده شوند، صدایشان شنیده شود.

 

درست است آنها گمنامند اما گمنامی بیگانگی نیست، دلشان پر از درد غربت است، غربت از این بالاتر که در بلندترین نقطه یک شهر باشی و کمتر کسی بداند تو آنجایی؟

 

وقتی پا به دشت سرسبز میشان می‌گذاری همه چیز برای تو دلچسب است تا اینکه چشمت به تلی از خاک و سیمان و آهن آلات می‌افتد، در ابتدا توجهت را جلب می‌کند که آنجا چه خبر است تا نزدیک آنها می‌روی ولی وقتی سینه کش بلندی را می‌بینی از رفتن به بالا پشیمان می‌شوی.

 

اما این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آنجا کجاست؟ برای چه سه دیوار بتنی در آنجا ساخته‌اند؟ سوال‌هایت بدون جواب می‌ماند چون نه کسی آنجا برای پاسخ دادن حضور دارد نه تابلویی برای راهنمایی.

 

پنج عزیز روح‌الله در آنجا آرمیده‌اند، کسانی که جان بر کف برای دفاع از ایران راهی جبهه‌ها شدند اما امروز در بین دیواره‌های بی‌احساس و سرد محصور شده‌اند.

 

المان شهدای گمنام دشت میشان قرار بود روزی نماد همدان باشد اما امروز با وجود تلی از خاک و بتن و آهن آلات به شرمندگی برای همدان و همدانی تبدیل شده است. اجرای این پروژه بیش از سه سال به طول انجامید، برخی عدم تخصیص اعتبار را بهانه کردند و برخی ایراد طرح را، به راستی واقعیت چیست؟

 

با گذشت سال‌ها و اظهارنظرهای مختلف درباره این طرح مسئولان هزینه‌های بالای آن را برای تغییر طرح مورد استناد قرار می‌دهند.

 

پس از گذشت نزدیک به چهار سال اجرای این طرح به شهرداری همدان واگذار شد تا شاید آنها بتوانند باری که بر دوش همدان سنگینی می‌کند را به سلامت به مقصد برسانند.

 

مسائل فنی و اجرایی در طرح اولیه المان شهدای دشت میشان رعایت نشده بود

 

شهردار همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسائل فنی و اجرایی در طرح المان شهدای گمنام دشت میشان رعایت نشده است.

 

"امیررضا یوسفیان" با اشاره به شرایط جوی خاص دشت میشان همدان، افزود: با توجه به اینکه مقداری از طرح کار شده بود ولی در طرح اولیه مباحث فنی از جمله موارد مربوط به سرعت باد و ارتفاع در آن رعایت نشده بود، بنابراین قرار شد بازنگری در طرح صورت گیرد و سپس طرح اجرایی شود.

 

وی با بیان اینکه طرح در دفتر فنی در حال بررسی است، تصریح کرد: انتقال مصالح به آن منطقه زمان و هزینه اجرا را مضاعف خواهد کرد و از طرفی باید مصالح متناسب با آب و هوای آن منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

 

یوسفیان اعلام کرد: طرح را به شهرداری ابلاغ کنند عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم ولی امسال دیگر نمی‌شود کاری انجام داد.

 

وی خاطرنشان کرد: در فصل سرما نمی‌توانیم آنجا کار کنیم چون مصالح بتنی است و از بین می‌رود، از طرفی نمی‌خواهیم بیت‌المال را دور بریزیم.

 

برای المان میدان میشان کاری نکردند که هزینه‌ای شده باشد

 

"حسن قهرمانی مطلق" فرماندار همدان نیز با بیان اینکه دو هزار و 600 مزار شهید در سطح شهرستان وجود دارد، افزود: تمامی مزارها ساماندهی شده و تنها 16 تک مزار در سطح هشت روستا با پیشرفت 80 درصدی در حال انجام است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

 

وی یادآور شد: تنها دو و نیم میلیارد تومان برای ساماندهی گلزار شهدای همدان هزینه شده است.

 

فرماندار همدان با اعلام اینکه برای ساخت المان شهدای گمنام میشان توافق شده بود تا بنیاد حفظ آثار تمامی کارهای یادمان را انجام دهد، اضافه کرد: به نظر من در طرح باید بازنگری انجام شود، البته اگر کارشناسان مهر تایید بر طرح المان بزنند اعتبار برای آن در نظر می‌گیریم.

 

وی اعلام کرد: برای المان میدان میشان کاری نکردند که هزینه‌ای شده باشد، فقط طراحی کرده‌اند.

 

واگذاری اجرای المان شهدای میشان به بنیاد کار اشتباهی بود

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز در این باره به ایسنا گفت: واگذاری اجرای المان شهدای گمنام دشت میشان به بنیاد کار اشتباهی بود.

 

"جعفر زمردیان" افزود: برای ورود شهید گمنام به استان و مراحل تشییع و دفن شهید فرم تقاضایی از طرف برخی مسئولان شهر از جمله امام جمعه، فرماندار، شهرداری و شورای شهر پر شده و در این فرم در زمینه ساخت و نگهداری از المان تعهد گرفته می‌شود.

 

وی درباره المان شهدای گمنام دشت میشان نیز گفت: این پروژه اولین پروژه‌ای بود که بنیاد حفظ آثار کشور برای اجرای آن اعتبار تخصیص داده چرا که بنیاد مرکز تنها اعتبار را برای ساخت المان در مناطق عملیاتی و مورد بازدید راهیان نور هزینه می‌کند.

 

زمردیان با بیان اینکه از سال 80 که این شهدا در آن منطقه خاکسپاری شدند شهرداری عملیات ساماندهی را آغاز کرده بود، خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار شد این پروژه با 285 میلیون تومان اجرایی شود که در آن زمان 185 میلیون تومان از طرف بنیاد و 100 میلیون تومان از طرف استانداری تعهد شد که تعهد استانداری عملی نشد و این عدم تخصیص پروژه را با مشکلات روبرو کرد.

 

وی تصریح کرد: در آخرین کارگروه ساماندهی گلزار شهدا شهرداری قبول کرد تا کار را اجرایی کند، دفتر استانداری در حال بررسی طرح است که آیا نیاز به تغییر دارد یا اینکه همین طرح اجرایی شود.

 

وی درباره مطرح شدن ایراد داشتن طرح از سوی برخی رسانه‌ها نیز گفت: اگر طرح ایراد داشته باشد مشاور طرح باید از آن دفاع کند چراکه 185 میلیون تومان از بیت‌المال در آن هزینه شده است.

 

المان طراحی شده برای نصب در مزار شهدای گمنام دشت میشان


 

وضعیت هم‌اکنون مزار شهدای گمنام دشت میشان


 

وضعیت هم‌اکنون مزار شهدای گمنام دشت میشان


 

 

گزارش از خبرنگار ایسنا: سعید شاهسوند

 

انتهای پیام
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر