چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: 83524
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1401 23:25
ائتلاف برای فردا پیروز ماراتن نفس گیر اتاق شد

سکانداران جدید اتاق تهران چه کسانی هستند؟

جریان حاکم بر اتاق ختم پیروز قاطع انتخابات دهم شد و هر ۴۰ کرسی ساختمان وزرا برای دومین بار به ائتلاف برای فردا رسید.

به گزارش راه امروز: پرونده انتخابات اتاق بازرگانی تهران بسته شد و نتایج آن مشخص شد؛ رای‌گیری برای این انتخابات از ساعت ۹ صبح روز شنبه، بیستم اسفند ماه آغاز شد و در یک ماراتن نفس گیر، بیش از ۲۲۰۰ نفر در رای‌گیری شرکت کردند که نتیجه آن پیروزی لیست ائتلاف برای فردا شد.

در نهایت به پیروزی قاطع جریان حاکم بر اتاق ختم شد و هر ۴۰ کرسی ساختمان وزرا برای دومین بار به ائتلاف برای فردا رسید.  از میان بیش از ۱۸۰ کاندیدای انتخابات اتاق تهران که برای ۴۰ کرسی رقابت کردند هر ۴۰ نفر لیست این ائتلاف برگزیده شدند و برای ۴ سال به ساختمان وزرا راه یافتند.

طبق آخرین داده‌ها در اتاق بازرگانی تهران، تعداد نامزدهای نهایی انتخابات این اتاق بعد از حذف نامزدهای انصرافی به 188 نامزد رسیده است. به این ترتیب 86 نفر در گروه بازرگانی، 75 نفر در گروه صنعت، 17 نفر در گروه کشاورزی و 10 نفر در گروه معدن به رقابت خواهند پرداخت. سخت‌ترین رقابت در این دوره در گروه‌ بازرگانی شکل گرفته است؛ جایی که 86 نفر برای تصاحب 16 کرسی هیات نمایندگان رقابت می‌کنند، یعنی برای هر صندلی 5.38 نفر نامزد شده‌اند.۱۴ هزار و 953 هزار نفر عضو اتاق بازرگانی واجد شرایط برای رای دادن به این کاندیداها بودند که بر اساس مشاهدات میدانی  در همان ساعات ابتدایی استقبال خوبی از این انتخابات شد.  

سوت آغاز رای گیری

ساعت ۸:۳۰ است و اتاق بازرگانی ایران میزبان وزیر صمت است تا آغاز رای‌گیری برای اتاق ۱۴۰۱ را اعلام کند. سید‌رضا فاطمی‌امین در این برنامه، ایجاد اتاق‌های قوی را به نفع کشور می‌داند. او که رئیس شورای‌عالی نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق‌های سراسر کشور نیز هست، سازمان‌ها را بزرگ‌ترین ثروت یک کشور عنوان می‌کند که کارهای اصلی را انجام می‌دهند. بر اساس اظهارات او حاکمیت تنها قاعده‌‌‌‌گذار، مسوول ایجاد زیرساخت‌ها و در نهایت نظارت است، پس ایجاد اتاقی قو‌‌‌‌ی به نفع کشور است. او شکل‌گرفتن همدلی و تعامل سازنده بین اتاق و وزارتخانه را طی یک سال‌اخیر، امیدوارکننده توصیف می‌کند که باید تداوم داشته باشد.

از ساعت 8 صبح شنبه، نامزدهای اتاق تهران نیز همزمان با سایر اتاق‌ها به نمایشگاه بین‌المللی تهران رفتند تا بر سر دریافت 40 کرسی اتاق تهران رقابت کنند.

نخستین فردی که در دهمین دوره از انتخابات اتاق تهران رای داد، بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران  و نفر دوم نیز ناصر ریاحی خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران بود. دقایقی بعد هم مسعود خوانساری در محل رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. یحیی آل‌اسحاق نیز در ساعات اولیه انتخابات اتاق تهران رای خود را به صندوق انداخت.   تا ساعت 14:30 روزگذشته با حضور گسترده اعضا، یکهزار و ۷۰۰ نفر در انتخابات تهران رای داده‌اند. تا ساعت ۱۶:۱۵ بعدازظهر روز گذشته تعداد رای‌دهندگان به دو هزار نفر رسید. همزمان با برگزاری این انتخابات در تهران، اعضای دو طیف اصلی یعنی «ائتلاف برای فردا» و «ائتلاف تحول و شفافیت» بیرون از محل رای‌گیری در حال رایزنی و مذاکره برای افزایش اقبال به سمت خود و جذب آرا هستند.

اعضای شفافیت عنوان کردند که وضعیت آرا بین آنها و ائتلاف فردا نزدیک به یکدیگر است و برخی از تقسیم ۵۰ - ۵۰ آرا بین بزرگان این دو طیف سخن می‌گویند، اما فردایی‌ها مدعی هستند که با ۶۰ درصد آرا پیروز این انتخابات خواهند بود.

یک نکته قابل توجه در انتخابات اتاق تهران، قطع چند دقیقه‌ای سیستم رای‌گیری آنلاین بود که به مدت حدود ۱۰ دقیقه آفلاین شد و به برخی شایعات دامن زد. هرچند برخی می‌گویند این یک اتفاق معمول و به دلیل نقص سیستمی است، اما برخی هم عطف به این اتفاق، شائبه دستکاری در انتخابات را مطرح می‌کنند. اعضای شفافیت عنوان کردند که در نظرسنجی شب گذشته میزان آرا بین دو طیف شفافیت و برای فردا کاملاً نزدیک بوده و اگر بعد از آفلاین شدن سیستم انتخابات، این توازن به هم بخورد یعنی احتمال دستکاری وجود دارد.

حریری از اعضای سابق اتاق بازرگانی که به دلیل تعلیق کارت عضویتش اجازه شرکت در انتخابات و اعطای رای ندارد، به برخی از خبرنگاران حاضر در حوزه رای‌گیری گفته این انتخابات دستخوش دستکاری و تقلب شده است؛ با این حال باید توجه کرد که این ادعا پیش‌تر نیز از سوی او مطرح شده بود و به همین دلیل برخی می‌گویند نباید به ادعای او توجهی کرد. با این حال، جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر انجمن نظارت بر این انتخابات، در اظهاراتی گفته بود که آرامش برقرار است. او گفته در این دوره با توجه به اینکه هیأت نظارت قوانین سختگیرانه‌ای اعمال کرد، تعداد کمتری نامزد شدند اما مشکل خاصی وجود ندارد و همه‌چیز در آرامش است.

با اعلام انجمن نظارت ساعت رای دهی انتخابات اتاق بازرگانی تا ساعت ۱۹ تمدید شد و تا ساعت ۱۸ تعداد ۲ هزار ۲۱۷ نفر شرکت کردند. بنابراین تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز مشخص نیست از صندوق رای، اسامی چه کسانی بیرون خواهد آمد.

وضعیت شمارش آرا
پس از پایان انتخابات، طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، بر مبنای تقویم انتخابات، 21 اسفند شمارش آرا در تمام شهرستان‌ها آغاز می‌شود. ظرف سه روز افراد می‌توانند اعتراض‌های خود را اعلام کنند. برای اعتراض به رأی هیات نظارت در انجمن چهار روز زمان وجود دارد. 22 فرودین انجمن رسیدگی می‌کند و بعد داوطلبین ظرف سه روز می‌توانند شکایت خود نسبت به رأی انجمن را به شورای عالی نظارت منتقل کنند که آنها اعلام نظر قطعی خواهند کرد. در نهایت 11 اردیبهشت اسامی قطعی توسط انجمن نظارت در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ خواهد شد. در 20 اردیبهشت 1402 نیز اعتبارنامه‌ها با امضای رئیس انجمن صادر خواهد شد. این انجمن تا یک هفته بعد از انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران مسئولیت خواهد داشت و بعد از آن به کار خود پایان خواهد داد.



فهرست منتخبان بخش خصوصی در اتاق تهران

نتیجه آرا قطعی انتخابات استان تهران اعلام شد.  نتیجه آرای قطعی ریخته شده به صندوق ۲۱۹۴ رای بوده است که از این میان ۱۴ رای سفید بوده و تعداد آرا معتبر و نام‌نویسی‌شده در صندوق‌ها ۲۱۸۰ برآورد شده است.

نتایج اعلام شده به شرح زیر است:

بخش بازرگانی:

عباس آرگون  ۹۵۳
سعید تاجیک ۹۲۸
محسن بهرامی ارض اقدس ۹۴۷
ابوالفتح صانعی ۹۳۰
افشین کلاهی ۸۹۹
ایرج رهبر۸۹۵
شهاب جوانمردی ۸۹۴
مرتضی میری ۸۷۹
حمیدرضا صالحی ۸۷۹
هرویک یاریجانیان ۸۷۶
پیمان سنندجی ۸۶۹
محمد عبده زاده ۸۵۹
رامین گوران ۸۵۹
علیرضا کیانی راد ۸۴۹
مهراد عباد ۸۴۲
محمدرضا غفراللهی ۸۳۲
 
گروه صنعت

احمدرضا فرشچیان ۹۸۹
علیرضا کلاهی ۹۳۷
سهیل آل رسول ۹۲۰
محمدرضا زهره وندی ۹۱۴
فرزین فردیس ۹۱۰
پیام باقری ۹۰۱
حسن احمدیان ۸۹۸
محمود نجفی عرب ۸۹۴
امین مقدم ۸۸۷
علی نقیب ۸۸۶
محمدرضا نجفی منش ۸۷۸
مهرداد صابری ۸۷۰
محممد مهدی فنایی ۸۶۰
مازیار نوربخش ۸۵۷
 
بخش معدن

فریال مستوفی ۹۶۲
محمدرضا بهرامن ۹۱۸
سجاد غرقی ۸۶۴
غدیر قیافه ۸۴۷
 
بخش کشاورزی

فرهاد آگاهی ۹۵۲
حسن فروزان فرد ۹۲۷
داود رنگی ۹۲۵
مریم تاج‌ابادی ۹۲۲
کاوه زرگران ۹۰۱
علی تقوی فر ۸۷۵





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر