جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 83428
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1401 00:35
چرا نام چهره سنتی اتاق از لیست «ائتلاف برای فردا» خط خورد؟

مورد عجیب «آل اسحاق»

چهره سنتی و زنجانی اتاق بازرگانی از لیست ائتلاف برای فردا خط خورد. ماجرا از چه قرار است؟

فرشته فریادرس درگزارشی نوشت: صحبت درباره یحیی آل‌‌‌‌‌اسحاق است. پس از آنکه ائتلاف تازه تاسیس «اتاق شفاف» لیست نامزدهای خود برای انتخابات اتاق تهران را منتشر و از یحیی آل‌اسحاق به عنوان نامزد بخش بازرگانی رونمایی کرد؛ از لیست ائتلاف‌ برای‌ فردا کنار گذاشته شد. شنیده ها حاکی از این است که یکی از شروط سرلیستی او در تیم حاکم بر اتاق تهران، عدم حضورش در لیست سایر گروه‌ها و ائتلاف‌های این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی بوده‌است؛ اما با قرارگیری او در لیست رقیب، از فهرست ائتلاف‌برای‌فردا کنار گذاشته شد. به نظر می رسد قرار گرفتن نام او در سه فهرست انتخاباتی که البته مسبوق به سابقه هم است، بیش از هر چیز از خیز جدی او برای ریاست حکایت دارد.  حال با خروج آل‌اسحاق از لیست ائتلاف‌برای‌فردا، معادلات این گروه برای کارزار دوره دهم برهم خورده‌ و لیدرهای این ائتلاف با چالش تعیین سرلیست و نامزد ریاست اتاق تهران مواجه شده‌اند. در این شرایط، از محسن بهرامی ارض‌اقدس به عنوان گزینه سرلیست و نامزد احتمالی ائتلاف‌برای‌فردا برای ریاست اتاق تهران یاد می‌شود.

چند نکته درباره ائتلاف فردا
پس از آنکه سوت شروع تبلیغات ایندوره از انتخابات اتاق های بازرگانی زده شد؛ اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، خود را آماده حضور در این تورنمنت می کنند. ارزیابی لیست‌های دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد، لیست 40 نفر گروه ائتلاف برای فردا نهایی شده است.  این ائتلاف که با سرلیستی و رهبری مسعود خوانساری در دو دوره انتخابات گذشته توانست اتاق تهران را یکپارچه در اختیار بگیرد، با کناره‌گیری پدرام سلطانی در دوره گذشته و با خروج مسعود خوانساری از کاندیداهای تایید شده این دوره، حال به نظر می رسد با چالش جدی سرلیستی مواجه شد. 

 علاوه بر این، این طیف نیمی از اعضای قدیمی خود را از دست داده‌ و ۲۰ چهره جدید به این گروه اضافه کرده است. به‌نظر می‌رسد ائتلاف‌برای‌فردا در این دوره، با افزودن فعالان اقتصادی از صنف پیمانکاران ساختمانی و همینطور فعالان اقتصاد دیجیتال و استارت‌آپ‌ها به گروه خود، روی آرای دارندگان کارت عضویت و بازرگانی از این دو بخش حساب ویژه‌ای باز کرده‌است. حال با توجه به اینکه نامزدهایی با رای بالقوه، در فهرست تایید صلاحیت شدگان انتخابات اتاق تهران به چشم می خورند، رقبای ائتلاف‌ برای‌ فردا این شانس را دارند با جذب این افراد، ائتلاف‌برای‌فردا را در کسب حداکثری کرسی‌های هیات نمایندگان دوره دهم اتاق تهران با چالش جدی مواجه کنند.

«اتاق شفاف» با چه هدفی شکل گرفته است؟ 

از آنسو، شاهد یک ائتلاف بزرگ از چهار گروه «پیشگامان‌ تحول، اتاق نوین، فعالان توسعه و تشکل‌های ملی» هستیم که  با عنوان «اتاق شفاف» پا به میدان انتخابات اتاق تهران گذاشته است. این ائتلاف جدید و تازه تاسیس به نظر می رسد، با هدف رقابت با ائتلاف‌ برای‌ فردا، خروج از نیمکت نشینی  وکسب کرسی های هیات نمایندگان شکل گرفته باشد. «سید حمید حسینی» از پیشگامان‌تحول، «احمد پورفلاح» از فعالان توسعه، «امیرحسین کاوه» از اتاق‌نوین و «حمید صافدل» از معاونان سابق وزارت صمت، از چهره‌های اصلی ائتلاف تازه تاسیس اتاق شفاف هستند.  برخی خبرها حاکی از این است که «علی عبداللهیان» از طیف سنتی اتاق بازرگانی و همدوره علینقی خاموشی در این لیست حضور دارند. 

اما لیست اتاق شفاف نیز به مانند رقیبش، ائتلاف برای فردا بر مبنای پتانسیل رأی‌آوری نامزدهای این دوره از انتخابات در هر صنف و بخش اقتصادی، بسته شده‌ و تاثیرگذاری و توانمندی افراد برای عضویت در این لیست، کمتر ملاک قرار گرفته‌است. در لیست منتخبان ائتلاف اتاق شفاف، نمایندگان اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های فناوری اطلاعات، حضور ندارند و به طور قطع، این گروه برخلاف ائتلاف‌برای‌فردا، رأی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را نخواهد داشت. حضور مدیران‌عامل دو شرکت خودرویی در فهرست انتخاباتی اتاق شفاف، می‌تواند بخشی از آرای قطعه‌سازان خودرو را به این لیست سوق دهد. بررسی ها نیز نشان می دهد، لیدرهای ائتلاف اتاق شفاف، از ظرفیت حزب موتلفه اسلامی برای کسب حمایت احتمالی حاکمیت از این گروه، غافل نشده‌اند و تنها نماینده و نامزد این حزب سنتی در این دور از انتخابات را به لیست خود اضافه کرده‌اند.


جنجالی که آل اسحاق به پا کرد

اما از نکات قابل‌‌‌‌‌توجه در این کارزا، مورد عجیب یحیی آل‌‌‌‌‌اسحاق است که تمایلی هم به گفت وگو با اصحاب رسانه ندارد.  پس از آنکه ائتلاف دو گروه «ائتلاف برای فردا» و «فراکسیون تشکل‌ها» شکل گرفت، تشکیل اتحادی در برابر «ائتلاف برای فردا» از سوی «پیشگامان تحول» اعلام شد. این اتحاد با ائتلافی متشکل از پیشگامان تحول بعنوان محور اصلی جریان اپوزیسیون حاکم، اتاق نوین که خود ائتلافی متشکل از چند جریان مستقل از یکدیگر است، مجمع فعالان توسعه اقتصادی و گروهی که گفته می‌شود با محوریت یحیی‌‌‌‌‌ آل‌اسحاق است، تشکیل شد و با نام «اتاق شفاف» اعلام موجودیت کرد.   

بیشتر بخوانید:

پدرام سلطانی: آل اسحاق را فرد شایسته ای برای اتاق نمی دانم

ائتلاف اتاق‌شفاف هم آمد

پیش‌تر گمانه‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌ها با اعلام تشکیل اتحادی در‌ برابر ائتلاف برای فردا از سوی پیشگامان تحول رسمیت یافته بود؛ اما از آنجا که قرار بر این بود که این اتحاد با محوریت آل‌‌‌‌‌اسحاق تشکیل شود و با توجه به حضور او در لیست ائتلاف برای فردا، تشکیل آن در پرد‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌ای از ابهام قرار گرفت. اما با توجه شیوه مسبوق به‌سابقه یحیی آل‌اسحاق برای حضور در چند لیست، اتحاد ائتلاف پیشگامان تحول و اتاق نوین تحقق یافت. ثبت نام او در سه فهرست انتخاباتی، بیش از هر چیز از خیز جدی مرد سنتی اتاق بازرگانی برای ریاست حکایت می‌کرد که حالا با این تغییرات جدید باید دید در نهایت چه اتفاقی در انتخابات پیش روی اتاق و سیر تعیین رئیس آن خواهد افتاد.

حال شنیده‌ها حاکی از آن است که به علت حضور آل اسحاق در ائتلاف «اتاق شفاف»، نام او از ائتلاف برای فردا کنار گذاشته شده و حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته جایگزین او شده است. البته با خروج آل‌اسحاق از لیست ائتلاف‌برای‌فردا، معادلات گروه پیروز انتخابات دو دوره گذشته اتاق تهران برای کارزار دوره دهم برهم خورده‌ و لیدرهای این ائتلاف با چالش تعیین سرلیست و نامزد ریاست اتاق تهران مواجه شده‌اند. در این شرایط، از محسن بهرامی ارض‌اقدس به عنوان گزینه سرلیست و نامزد احتمالی ائتلاف‌برای‌فردا برای ریاست اتاق تهران نیز مطرح می شود. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر