شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 83397
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1401 10:41
ماراتن ۱۳۲۳کاندیدا برای انتخابات دهم؛

پشت پرده انتخابات اتاق/سرلیست ائتلاف‌ها چه کسانی هستند؟

فهرست نهایی کاندیداهای این انتخابات به هیات‌های نظارت اتاق‌های شهرستان اعلام شد. بنابر اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران ۷۷۵ نفر از کاندیداهای انتخابات واجد شرایط شناخته نشدند، اما یک هزار و ۳۲۳ کاندیدای نهایی می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند.

به گزارش راه امروز: فرشته فریادرس روزنامه نگار نوشت: بررسی لیست اعلامی نشان می‌دهد، برخی از چهره‌های اصلی اتاق نهم از جمله «غلامحسین شافعی» رییس فعلی اتاق ایران و «مسعود خوانساری» رییس فعلی اتاق تهران در این تورنمنت حضور ندارند. در این گزارش مروری خواهیم داشت به آنچه در پشت صحنه انتخابات دهم اتاق‌ها می‌گذرد.

۱۳۲۳ واجد شرایط ۷۷۵ نفر رد صلاحیت شدند

انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران در پی اتمام کار شورای عالی نظارت بر انتخابات، فهرست نهایی کاندیداهای انتخابات دهم اتاق‌های سراسر کشور را منتشر کرد. جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، از رسیدگی به ۳۴۵ مورد اعتراض قابل رسیدگی (با حذف موارد تکراری و غیرقابل رسیدگی) خبر داد و گفت: این اعتراضات رسیدگی شد و در نهایت از ۲ هزار و ۱۱۹ نفر کاندیدای ثبت رکورد کرده، هزار و ۳۲۳ نفر واجد شرایط حضور و رقابت در انتخابات ۲۰ اسفند هستند. سنجابی با بیان اینکه ۷۷۵ نفر موفق به احراز صلاحیت نشدند، گفت: این افراد با عدم احراز مواجه شدند که پیامک اطلاع‌رسانی برای آنها ارسال خواهد شد اما اسامی آنها به‌طور عمومی منتشر نمی‌شود. سنجابی تاکید کرد: نظری که به کاندیداها اعلام می‌شود قطعی و غیرقابل فرجام‌خواهی است و هیچ اعتراضی نه توسط انجمن و نه از سوی دبیرخانه شورای عالی نظارت طبق آیین‌نامه انتخابات، مسموع نخواهد بود.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، در دهمین دوره‌ انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق تهران با ۱۹۳ نامزد بیشترین تعداد داوطلبان شرکت در انتخابات را دارد و اتاق ایلام با ۱۸ نامزد، کمترین میزان مشارکت فعالان اقتصادی را در میان اتاق‌های سراسر کشور به خود اختصاص داده است. با اعلام فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی انجمن نظارت، مشخص شد که پس از اتاق تهران، اتاق‌های اصفهان، تبریز و مشهد به‌ترتیب با ۶۵، ۶۳ و ۵۳ نامزد بیشترین نامزد را در این دوره از انتخابات دارند. اتاق‌های خرم‌آباد با ۲۰ نامزد، اتاق خرمشهر با ۲۳ و اتاق کرمانشاه نیز با ۲۳ نامزد پس از اتاق ایلام، کمترین تعداد مشارکت فعالان اقتصادی این استان‌ها برای ورود به هیات نمایندگان دوره دهم اتاق‌های بازرگانی را ثبت کرده‌اند.

با تخلفات برخورد می‌شود

بر اساس تقویم زمان‌بندی شده برای انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، زمان تبلیغات انتخاباتی از ۱۲ اسفند آغاز و تا ۱۸ اسفند ادامه دارد. طبق شیوه‌نامه تهیه شده توسط انجمن نظارت بر انتخابات و بخش‌نامه‌ای که با امضای رییس انجمن نظارت برای کلیه هیات‌های نظارت در سراسر کشور ارسال شده، هرگونه اقدام تبلیغاتی توسط نامزدها، ائتلاف‌های شکل گرفته یا استفاده از امکانات اتاق‌های استانی علیه یا به نفع یک کاندیدا یا گروهی از آنها، تخلف محسوب می‌شود و برخی از این اقدامات فراتر از تخلف، جرم هستند. طبق همین شیوه ‌نامه، هیچ اتاقی مجاز نیست تا از امکانات خود علیه یا به نفع نامزدی استفاده کند؛ این عمل غیرقانونی و تخلف انتخاباتی است و با برگزارکننده و مجوزدهنده آن از طریق کمیسیون انضباطی اتاق ایران برخورد می‌شود.

نکته دیگری که باید از سوی نامزدهای انتخاباتی مورد توجه باشد، امکان پیگیری برخی تخلف‌های انتخاباتی در چارچوب اعمال مجرمانه از طریق دادگاه‌ها و دادسراهای عمومی است. برخی از تخلفات انتخاباتی مورد اشاره، فراتر از تخلف هستند و بر اساس قوانین جزایی و جرایم مربوط به فضای واقعی یا مجازی به آنها رسیدگی می‌شود. بر این اساس، انجمن نظارت، صالح به طرح شکایت بوده و دادسراها و دادگاه‌های عمومی رسیدگی به پرونده‌ها را دنبال می‌کنند. بنابراین نامزدهای انتخاباتی و اتاق‌های سراسر کشور متوجه باشند که تمامی فعالیت‌های آنها به دقت نظارت می‌شود.

سرلیست ائتلاف‌ها؟

بر اساس اخبار منتشر شده؛ تاکنون چندین ائتلاف به‌صورت رسمی اعلام موجودیت کرده‌اند که می‌توان از «ائتلاف برای فردا، ائتلاف پیشگامان تحول، ائتلاف اتاق نوین، ائتلاف اتاقی برای همه و...» نام برد. برخی خبرها نیز حکایت از این دارد که ائتلافی نوظهور نیز شکل‌گرفته است که احتمالا چهره‌های نزدیک به دولت، خصولتی‌ها و شرکت‌های بزرگ را به خود جذب خواهد کرد.

تشکل‌ها نیز‌درصدد ارایه لیستی برای این انتخابات هستند و بر همین اساس فراکسیون تشکل‌ها طی روزهای گذشته با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام موجودیت کرد.

از آن‌سو؛ شنیده‌ها از پشت پرده انتخابات اتاق بازرگانی تهران حاکی از این است که «یحیی آل‌اسحاق» در سرلیست انتخاباتی گروه ائتلاف برای فردا قرار گرفته و این گروه، لیست ۴۰ نفره نمایندگان خود در انتخابات ۲۰ اسفند را نهایی کرده است. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ که هاشمی‌رفسنجانی به عنوان رییس‌جمهور ایران برگزیده شد، وزیر بازرگانی دولت ششم بود. یحیی آل اسحاق در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳ در انتخابات اتاق‌ شرکت کرد و موفق شد به عنوان نماینده بخش خصوصی وارد اتاق تهران شود. رأی او در انتخابات اسفند۱۳۹۳ اتاق بازرگانی تهران بیشترین رأی یک فرد در تاریخ این انتخابات بود، اما با این حال او در انتخابات هیات رییسه اتاق تهران در اردیبهشت ۱۳۹۴ شرکت نکرد و جای خود را به مسعود خوانساری داد.

آل اسحاق یکی از چهره‌های مدافع اقتصاد آزاد به‌شمار می‌رود که در طول سال‌های گذشته به دلیل اهتمام به اقتصاد بازار، به یکی از چهره‌های شاخص طرفدار بخش خصوصی معروف است.  در ائتلاف اتاق نوین هم براساس اخبار دریافتی، «محمد مهدی راسخ» به عنوان سرلیست این گروه انتخاب شده است. او در دوره هفتم با حکم محمد نهاوندیان به اتاق تهران پا گذاشت و در بزرگ‌ترین کانون بخش خصوصی کشور به عنوان دبیرکل اتاق تهران انتخاب شد. او و آل‌اسحاق در آن دوره همکاری خوبی در پیشبرد مسائل اتاق داشتند.

همچنین بر اساس اعلام یک فرد نزدیک به ائتلاف پیشگامان تحول، به احتمال زیاد «محمدرضا بهزادیان» به عنوان سرلیست این گروه معرفی شود. بهزادیان که با گروه تحول‌خواهان در انتخابات پنجمین دوره اتاق‌های بازرگانی در اسفندماه ۸۱ ثبت نام کرده بود، توانست در هیات‌رییسه اتاق تهران جای بگیرد و بر صندلی ریاست اتاق تهران تکیه زند. بهزادیان بلافاصله پس از ریاست در اتاق تهران با کمک هیات رییسه، اتاق تهران را از اتاق ایران جدا کرد، اما با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، بهزادیان از ریاست اتاق بازرگانی استیضاح شد و جای خود را به محمد نهاوندیان داد.

«حسین سلاح ورزی» هم از دیگر چهره‌های شناخته شده اتاق، به نظر می‌رسد، فعالیت انتخاباتی خود را شکل دهی گروهی بنام «اتاقی برای همه» پیش ببرد. سلاح‌ورزی که در دوره دهم اتاق توانست با رای بالا به عنوان نایب‌رییس اتاق ایران انتخاب شود، به نظر می‌رسد، دراین دوره از انتخابات نیز برای کسب کرسی ریاست اتاق ایران خیز بردارد که به احتمال زیاد از حمایت «اتئلاف فردا» برخوردار باشد. از دیگر ائتلاف‌های شکل گرفته هنوز به صورت رسمی (تا لحظه تنظیم این گزارش) اخباری به بیرون درز نکرده است.

رقابت تک‌نفره موتلفه در انتخابات

اما براساس اخباری که به صورت غیر رسمی منتشر شده، حزب موتلفه اسلامی که در سال‌های نه چندان دور نمایندگان و سمپات‌هایش در هیات نمایندگان و هیات رییسه اتاق بازرگانی حضور مستمر داشتند، در دهمین دوره انتخابات این نهاد بخش‌خصوصی تنها یک نامزد را روانه انتخابات اتاق تهران کرده ‌است. برخی اخبار حاکی از نامزدی «محمدعلی امانی همدانی» از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات اتاق تهران است.

او عضو هیات‌مدیره صندوق قرض‌الحسنه امداد امام است و مدیریت یک شرکت محصولات غذایی وابسته به سازمان اقتصاد اسلامی را نیز در دست دارد. «محمدعلی امانی همدانی»در دوره نهم انتخابات اتاق بازرگانی تهران نیز نامزد عضویت در هیات نمایندگان شده بود اما رأی نیاورد. «حاج علاء میرمحمدصادقی، مرحوم اسداله عسگراولادی و علینقی خاموشی» از جمله چهره‌های اتاق بازرگانی بودند که به موتلفه اسلامی نزدیک بودند. یحیی آل‌اسحاق از دیگر چهره‌های اتاق بازرگانی است که حمایت موتلفه را در عرصه‌های مختلف با خود داشته است.

نفتی‌ها نیامدند

اما برخلاف آنچه این روزها در محافل بخش‌خصوصی گفته می‌شود، حضور شرکت‌های پتروشیمی که از آنها به عنوان بخشی از نامزدهای خصولتی یاد می‌شود، در این دوره از انتخابات اتاق تهران بسیار کم‌فروغ است. اما درمقابل شرکت‌های خودرویی سعی کرده‌اند با قدرت پا به این انتخابات بگذارند. به‌طوری‌که در فهرست نامزدهای تایید شده انتخابات اتاق بازرگانی تهران، تنها نام چهار شرکت و فعال اقتصادی صنعت پتروشیمی دیده می‌شود. «بهمن بهزادی از پتروشیمی خارک»، «غلامرضا جمشیدی از پتروشیمی پردیس»، «علی‌اصغر حمیدی از شرکت نوید زر شیمی» که از سهامداران عمده پتروشیمی امیرکبیر است و «حسین نیکخواه ابیانه مدیرعامل سابق پتروشیمی پاسارگاد» که از شرکت‌های زیرمجموعه شستا است و در حال حاضر او کرسی هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و لهستان را در دست دارد، معدود نامزدهای بنگاه‌های نفت و پتروشیمی در این انتخابات هستند.

خیز آی‌تی‌من‌ها برای ورود به اتاق

حضور نمایندگان شرکت‌های فناوری اطلاعات در انتخابات هیات نمایندگان دوره دهم اتاق تهران هم قابل توجه است. نگاهی به فهرست نامزدهای انتخابات اتاق تهران نشان می‌دهد، 14 شرکت‌ فعال در حوزه فناوری اطلاعات موفق به دریافت تایید صلاحیت از سوی انجمن نظارت شده‌اند و مدیران این شرکت‌ها خود را برای کارزار ۲۰ اسفندماه آماده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، نامزدهای حوزه فناوری اطلاعات در انتخابات دوره دهم اتاق بازرگانی تهران شرکت‌های «ایور داریا، پرتو تاپ رایان، ایمن ایده‌بان شبکه، پاسارگاد آریان، پردازش مالی پارت، داده‌پردازان دوران، گسترش خدمات کاراتلفن، آرین ماهواره، صباسل آریا، تدبیر پرداز دلسا، پارس ارتباط افزار، ره‌نگار فردا، لاوان ارتباط، افزار پرداز رمیس هستند. پای آی‌تی‌من‌ها»، از دوره هشتم هیات نمایندگان به اتاق بازرگانی باز شد و در آن دوره توانستند ۶ کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را به دست آورند.

کاندیدای بنیاد برکت کیست؟

از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد، «شرکت سلامت الکترونیک برکت» تنها نماینده بنیاد برکت در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی است. این شرکت که از بنگاه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است، به مدیرعاملی «سید سجاد مروجی» نامزد انتخابات اتاق بازرگانی تهران شده‌ و اهلیت نامزدی این شرکت نیز از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی به تایید رسیده است. شرکت سلامت الکترونیک برکت در دوران شیوع کرونا، مدعی تولید و توزیع کیت ایرانی تشخیص سریع کرونا شده بود.

 لازم به توضیح است که ممکن است طی روزهای آتی شاهد تغییر وتحولات جدیدی خصوصا درباره افراد یا شرکت‌هایی که از آنها در این گزارش نام برده شد، باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر