جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 83303
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1401 09:14
کدام طیف ها در انتخابات دهم حضور دارند؟

ائتلاف های حاضر در کورس انتخابات/تشکل ها لیست می دهند

به گفته یک منبع آگاه، برخی از تشکل‌ها به صورت مجزا، برای حمایت از اعضای خودشان لیست می‌دهند؛ مثل خودروسازها و پتروشیمی‌ها.
به گزارش راه امروز: تازه ترین خبرها، حکایت از تحرکات گروه‌ها در آستانه دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی و تشکیل ائتلاف‌ها دارد.  

آمار اعلامی انجمن نظارت بر انتخابات، حاکی از تایید اهلیت ۵۸‌درصد از ثبت‌نام کنندگان و عدم‌احراز اهلیت ۴۲‌درصد دیگر است؛ هیات‌‌‌‌‌های نظارت که پیش از انجمن به بررسی اهلیت پرداخته بودند ۷۶‌درصد از ثبت‌‌‌‌‌نام کنندگان را تایید اهلیت کرده بودند.

 خبر رسمی دیگری که منتشر شد، لغو تصمیم بر‌‌گزاری انتخابات به شکل کاملا الکترونیک به دلایل امنیتی است و انتخابات به شکل نیمه‌الکترونیک برگزار خواهد شد. یعنی رای دهندگان مانند انتخابات کاغذی به حوزه‌های رای‌‌‌‌‌گیری مراجعه می‌کنند اما با دستگاه الکترونیکی تاییدشده رای خود را ثبت می‌کنند. 

یک منبع آگاه درباره طیف بندی اعضای اتاق در این دوره از انتخابات، به «راه امروز» گفت: گروهی از دو دوره قبل در اتاق ایجاد شد به اسم ائتلاف فردا و دو گروه «تحول» و گروه «پیشگامان اقتصادی» که این دو باهم تشکیل یک گروه دادند تحت عنوان پیشگامان تحول؛ که در ایندوره هم با همین اسامی وارد کارزار اانتخابات می شوند. 

به گفته او،  یک گروه هم در اتاق ایران تحت عنوان «فراکسیون تشکل‌ها» ایجاد شده، یک گروه هم در خانه صنعت و معدن که متفاوت از خود آقای مرتضوی گروه کار و تولید را تشکیل دادند که اسم آن را به ائتلاف نوین تغییر دادند. یک گروه هم با سرلیستی یحیی آل‌اسحاق قطعا در انتخابات حضور خواهند داشت. 

این منبع در پاسخ به اینکه گفته می شود «آل اسحاق» به احتمال زیاد به عنوان سرلیست ائتلاف برای فردا معرفی شود، گفت: صحبت هایی برای حضور در این طیف با آقای آل اسحاق شده، اما اینکه در نهایت چه تصمیمی گرفته شود، هنوز مشخص نیست وبرای اظهار نظر قطعی در این مورد کمی زود است. 

 به گفته او، برخی از تشکل‌ها هم به صورت مجزا، برای حمایت از اعضای خودشان لیست می‌دهند؛ مثل خودروسازها و پتروشیمی‌ها. 

او درپاسخ به اینکه آیا شرکت‌های پتروشیمی و خودروسازی که قصد ورود به این دوره از انتخابات را دارند، خصولتی هستند یا از بخش خصوصی به «راه امروز» اینطور گفت:  در پتروشیمی‌ها بخش خصوصی واقعی هم وجود دارد؛ مثلا آقای علی اصغر حمیدی از نوید زرشیمی که 100 درصد خصوصی است؛ از طیف خودروسازان هم، گروه خوروسازی بهمن که کاملا خصوصی است و احتمالا لیست خودشان را خواهند داشت. در میان قطعه‌سازان هم شرکت‌هایی که سهامشان وابسته به نهادها و دستگاه‌های دولتی است، اما خصوصی به شمار می روند، ممکن است لیست موردنظرشان را برای حمایت اعلام کنند. بعضی از تشکل‌ها مثلا «انجمن مدیران صنایع» هم لیست واحد می‌دهد و از همه اعضای خودش در سراسر کشور حمایت می‌کند؛ یعنی اینطور نیست که لیست 40 نفره برای تهران بدهد. 

به گفته این منبع آگاه، ترکیب‌ طیف ها تا دهم اسفندماه به طور کامل مشخص می‌‌شود وممکن است بعضی از این گروه‌ها با هم ائتلاف ‌کنند. 

او درباره اینکه آیا مذاکراتی برای ائتلاف از سوی اعضا صورت گرفته است یا خیر، عنوان کرد: رایزنی هایی صورت گرفته اما همه طیف ها منتظر لیست نهایی مورد تایید شورای نظارت هستند، که چه تغییراتی می‌کند و ترکیب گروه‌ها به چه شکل است. از این رو، ائتلاف‌ها بین روز هفتم تا دهم به طول کامل شکل می‌گیرد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر