سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: 83218
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1401 23:05
نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت وگو با «راه امروز»:

سنگ اندازی دستگاه های دولتی پیش پای تجار «آی تی»

نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران می گوید: تصمیمات خلق الساعه، بخشنامه های بانک مرکزی و وزارت صمت وضعیت صنعت آی تی را پیچیده تر کرده. از طرفی عدم تخصیص ارز که به دلیل افزایش نرخ ارز رخ می دهد، موجب شده وارد کننده ناچار شود که قیمت اقلام وارداتی خود را افزایش دهد.
به گزارش راه امروز: نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره تغییرات قیمتی اقلام و تجهیزات ICT مثل «هارد و رم» در بازار گفت: قیمت این اقلام در بازارهای جهانی خیلی دستخوش تغییر نشده است؛ مگر زمانی که تولیدکننده «چیپست و ویفر» با کاهش تولید، طرف تقاضا را بالا نگه دارد و در نهایت با بالا بردن قیمت «ویفر»، در قیمت جهانی تاثیر گذار باشد.

فرهاد غنی زاده، افزود: اما مسائلی چون نرخ ارز در بازار داخل، تصمیمات و مصوبات خلق الساعه و بخشنامه های بانک مرکزی و وزارت صمت وضعیت این محصولات را پیچیده تر می کند.  از طرفی عدم تخصیص ارز یا معطلی در تخصیص ارز که به دلیل افزایش نرخ ارز رخ می دهد، موجب می شود، تاجر یا وارد کننده از روی اجبار قیمت کالای وارداتی خود را بر مبنای ارزی که قرار است با آن کالای آتی را وارد کنند، تعیین ‌کند؛ از این رو شاهد افزایش قیمت محصولات در این حوزه خواهیم بود.

به گفته او، با افت ریال و یا افزایش تسعیر نرخ ارز در یک دوره به صورت ریالی، ممکن است سود صوری را شاهد باشیم، اما افزایش نرخ ETS  (حاشیه بازار ) یا نیمایی باعث ضرر شدید بازرگان در جایگزینی نرخ ریال به ارز پیشنهادی بانک مرکزی می شود.  


تخصیص به موقع ارز، واردکننده را با چالش جدی مواجه می کند

این فعال صنفی عنوان کرد: عدم تخصیص ارز یا تغییر در گروه کالایی و ممنوعیت ورود برخی تجهیزات در این حوزه که حتی خود دولت هم به آنها نیاز دارد، باعث شده هم بازرگانان حوزه آی تی وهم تمامی صنایع کشوری (به صورت غیرمستقیم) دچار زیان شوند. حتی شرکتهای استارت آپی و دانش بنیان هم با چنین معضلی درگیر هستند.

او با بیان اینکه در نهایت این مصرف کننده است که متضرر خواهد شد، گفت: متاسفانه این فرایند در یک دهه گذشته کاملا محسوس بوده. که نه تنها برای کالای ذکر شده بلکه تمامی کالاها و اقلام و تجهیزات ICT را تحت الشعاع قرار داده است.

به گفته نایب رییس اول اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، به طور معمول واردکننده قیمت کالای وارداتی خود را براساس نرخ بازار جهانی و سپس نرخ ارز در داخل کشور تعیین می‌کند و در مواقعی ممکن است که شخص به دلیل تعهدات مالی کالای وارداتی خود را زیر قیمت بازار عرضه کند.

غنی زاده عنوان کرد: نکته‌ای که در رابطه با «رم، فلش،SSD و خانواده های حافظه و ذخیره سازی» در بازار جهانی وجود دارد، این است که در خرید «چیپست و ویفر» از طریق  بورس و بصورت روزانه می توان تا حدی بر قیمت ها اثر گذاشت، اما این موضوع به اندازه نوسان نرخ ارز و نرخ دستوری بانک مرکزی قیمت تمام شده این اقلام را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

ترفند کثیف برای برهم زدن نظم بازار محصولات آی تی 

او توضیح داد: معمولا کارخانه‌های بزرگ و سازندگان ویفر مثل «ماکرون، سامسونگ» و کسانی که «چیپست» می‌سازند یک سیستم مافیایی برای برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی دارند، تا از این طریق قیمت ها را افزایش دهند. برخی مواقع حتی اخباری دروغینی مثل اینکه بخشی از خط تولید کارخانه تایوان یا خط تولید ماکرون آتش گرفته یا در خط تولید آنها اختلال ایجاد شده، به افزایش قیمت ها در بازار دامن می زنند. هرچند هرساله اینگونه مسائل پیش می آید و خیلی قابل اتکا نیست.

به گفته غنی زاده، این یک ترفند کثیف برای برهم زدن تعادل بازار این محصولات و بالا کشیدن قیمت هاست.

این فعال صنفی تاکید کرد: که اگر کسی تسلط کافی بر بازار این نوع کالاها نداشته و تجارت در این حوزه را درک نکرده باشد، موفق نخواهد بود؛ مگر آنکه نوع بازی را بلد باشد.  

به گفته نایب رئیس اول اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، برای ورود به بازار کالاهایی مانند «هارد و رم» فرمول خاصی ندارد؛ چرا که براساس اسمارت و اسپات مارکت جهانی است.

نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، در عین تاکید کرد برای ورود به این بازارها باید اطلاع کافی داشته باشید، که براساس تجربه سه عامل همیشه در بازار FMI (کالای تندرو Fast Moving ITEMS) تاثیر دارد؛ این اسمارت مارکت (بازار هوشمند) خود متغیری از نفت، طلا و بورس در اسپات مارکت ( بازار نقدی) جهانی است و البته در ایران تسعیر نرخ ارز تجار نیز اثر گذار است. اگر کسی بتواند به صورت روزانه در این سه کالا مانیتور منطقی داشته باشد تا حدودی می‌داند چه مقدار و چه زمانی باید خرید کند.

به گفته نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، معمولا در خرید این کالاها نیاز به ارتباط با کارخانه‌های سازنده یا تولیدکننده‌های بزرگ است تا اطلاعات صحیح و‌ درست را به فعالان بازار دهند؛ چرا که به عنوان نمونه می توان از افت آینده بازار کالایی تقریبا مطلع شد. بنابراین اگر فرد یا شرکت ارتباط خوبی با سازندگان این نوع اقلام داشته باشد، می‌تواند خرید و فروش خود را با توجه به این اطلاعات تنظیم کند.

غنی‌زاده همچنین تاکید کرد: این اطلاعات مجزا از اطلاعاتی است که برخی سایت‌ها درباره شرکت‌های تولیدکننده و روند عرضه و تقاضای بازار می‌دهند. اما داده­ های اصلی درباره قیمت، اطلاعاتی است که شخص خریدار مستقیم از کارخانه به عنوان یک مشتری دائم ‌الخرید کسب می‌کند و میزان خرید خود را براساس آن تنظیم می‌کند.

دولتمردان و سیاستگذاران به صنف رایانه و «آی سی تی» توجه ویژه داشته باشند 

نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در اینجا خواستار توجه هر چه بیشتر دولتمردان و سیاستگذاران به صنف رایانه و «آی سی تی» شد. چراکه به گفته این فعال صنفی به این صنعت استراتژیک که می تواند تحول عظیمی را در اقتصاد کشور ایجاد کند، مورد غفلت قرار گرفته است.

به گفته غنی زاده، صنعت ICT و فاوا کشوری نیاز به توجه بسیار ویژه دولتمردان و تصمیم سازان اصلی کشور دارد؛ چرا که در قرن حاضر تمامی کشورها در کلیه صنوف و صنعت از تکنولوژی و فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی و فرهنگی خود استفاده می کنند. بنابراین فعالان این صنوف از پشتیبانی دولت ها بهره می برند تا بعنوان یک بازوی قدرتمند در امر مکانیزه شدن و آنالیز صنایع گوناگون از تجهیزات زیربنایی «آی سی تی» استفاده کنند.

این در حالی است که به گفته این فعال صنفی،  نه تنها چنین نگرشی در ساختار تصمیم گیرندگان و بالادستی ها وجود ندارد، بلکه حتی بعضا به این صنعت به عنوان کالایی لوکس می نگرند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر