شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 83161
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1401 19:21
غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: ما به دنبال آن هستیم که در هر صنعت و هر زمینه دست‌کم پنج واحد پیشران وجود داشته باشد تا ضمن انجام تولید انبوه، فضا انحصاری نشود.
حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در میزگردی با عنوان «تجارب جهانی درباره پیشران های اقتصاد مولد» گفت: در سال۱۹۷۶ اتفاقات خاصی در کره‌جنوبی رخ داد. ابتدا صنایع مزیت‌دار مشخص شدند که بیشتر آن شرکت‌ها خانوادگی بود و با تهیه برنامه ای پنج سال در هر دوره، شرکتی با زمینه بزرگ شدن تحت حمایت قرار گرفتند. سامسونگ و ال جی محصول حمایت‌های آن روزهای کره‌جنوبی هستند که بی شک در صورتی که این حمایت ها از بخش دولتی صورت می گرفت شاهد چنین نتایج درخشانی نبودیم. 

وی افزود: در کره جنوبی شرکت‌های پیشران را سرداران مبارزه با فقر برای کودکان در مدارس کره‌جنوبی معرفی می‌کردند در حالی که کشور ما موضوع پیشران‌ها به هیچ عنوان ویلویت نیست زیرا استراتژی صنعتی وجود ندارد. برناه صنعتی با حضور هر وزیر تغییر پیدامی‌کند و هیچ حامی حقوقی مثل مجلس شورای اسلامی ندارد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران همچنین گفت: از بین ۹۰ هزار واحد تولیدی کشور، فقط سه هزار واحد بالای ۱۰۰ نفر کارکن و کمتر از ۱۰۰ به بالا یک هزار نفر کارکن دارند و همین تعداد کم پیشران‌ها سهم عمده بازار را در اختیار دارند.

غزنوی افزود: بنابراین ما به دنبال آن هستیم که در هر صنعت و هر زمینه دست‌کم پنج واحد پیشران وجود داشته باشد تا ضمن انجام تولید انبوه، فضا انحصاری نشود.

او گفت: امروز شرایط به گونه ای است که بزرگ شدن برای واحدها سخت بوده و کار کردن را برای این واحدها را دشوار می‌کنیم و این خطر بزرگی است.

غزنوی ادامه‌داد: این مساله الگوی نامناسبی ارائه کرده و تا امروز یک الگوی موفق ارائه نکرده‌ایم و این مسائل و رفع معضلات باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود. 

به گفته او، نگاهی به بخش برنامه‌ریزی وزارتخانه ها حاکی از وجود برنامه های متعدد چاپ شده و ابلاغی است. باید استراتژی صنعتی تدوین و در یک بخش حقوقی تصویب شود که به عنوان ضمانت اجرایی آن خواهد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر