جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 82999
تاریخ انتشار: 29 دی 1401 20:29
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

چشم انداز بازار نفت/ مقاصد صادراتی فرآورده های نفتی کدامند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: در حال حاضر صادرات فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مثل «عراق، پاکستان، افغانستان» و کشورهای حوزه «CIS» انجام می‌شود، امابه واسطه تصمیمات نسنجیده حکومت طالبان، صادرات فرآورده‌های هیدروکربنی به این کشور به کمتر از ۵۰ درصد نسبت به 6 ماه اول سال رسیده است.
به گزارش راه امروز: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی درپاسخ به اینکه آیا افزایش صادرات در 10 ماهه سال جاری را ناشی از رشد قیمت ها میداند یا افزایش حجمی صادرات به «راه امروز» گفت: در مورد افزایش صادرات باید گفت که از نظر ارزش دلاری این اتفاق درچرخه تجارت کشور افتاده است؛ چون در حوزه نفت و گاز در 6 ماه اخیر افزایش قیمت داشتیم؛ پس طبیعی است که این افزایش قیمت خودش را در افزایش صادرات از نظر ارزشی نشان بدهد. 

بنابه اظهارات این فعال اقتصادی، به دلیل رکود اقتصادی در بازار چین وعدم کنترل کرونا نرخ بسیاری از فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران کاهش پیدا کرده بود، اما در ماه‌های گذشته این موج در چین مهار شد و نرخ ها افزایشی شد. بنابراین افزایش ارقام ارزی به جهت افزایش آمارها می‌تواند اتفاق افتاده باشد؛ اگرنه ما در تولیداتمان روند افزایشی را شاهد نبودیم.

معروفخانی همچنین درباره مقاصد صادراتی فرآورده های نفتی به «راه امروز» گفت: در حال حاضر صادرات فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مثل «عراق، پاکستان، افغانستان» و کشورهای حوزه «CIS» انجام می‌شود. هرچند در موضوع افغانستان، به واسطه یکسری تصمیمات نسنجیده از سوی حکومت طالبان، حجم صادراتمان بسیار کاهش پیدا کرده و صادرات فرآورده‌های هیدروکربنی کمتر از ۵۰ درصد نسبت به 6 ماه اول سال شده است. رایزنی‌های متعددی در سطوح مختلف از سوی اتاق بازرگانی و اتحادیه و‌ دولت انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این موضوع را به نتیجه‌ای برسانیم.

معروفخانی درباره چشم انداز بازار نفت ایران، گفت: اخبار امیدوارکننده‌ای درباره کنترل اپیدمی کرونا و کنترل رکود ناشی از یکسری مسائل سیاسی و اجتماعی که در ایام گذشته شاهد بودیم، شنیده می‌شود. اگر «چین» بتواند این موارد را کنترل کند، از آنجایی که بازار چین بازار مولد دنیاست، اگر به حرکت دربیاید، ما هم شاهد افزایش تقاضای فرآورده‌ها خواهیم بود و قبل از آن افزایش قیمت جهانی نفت خام رخ می‌دهد.

او ادامه داد: از طرف دیگر آمریکا خیلی تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارد؛  هم به خاطر هزینه‌ای که به صنایع خودش تحمیل می‌شود و هم به خاطر فشاری که می‌خواهد به روسیه بیاورد. بنابراین تمایلی ندارد که خیلی بازار حرکت رو به بالایی داشته باشد.  بنابراین در شرایط پیچیده‌ای هستیم و عوامل مختلفی در پیش‌بینی‌ بازار تعیین‌کننده است و خیلی نمی‌توان به پیش‌بینی‌های بلندمدت امیدوار بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر