چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 829
تاریخ انتشار: 10 تير 1392 19:26
علی هاشم عضو ارشد شبکه ی المیادین در المانیتور نوشت: روز شنبه حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، در تلویزیون دولتی ایران از برنامه های اصلاح طلبانه و در عین حال میانه روی خود رونمایی کرد.

به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل انتخاب، رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین سخنان رسمی اش پس از پیروزی در انتخابات گفت: ایرانیان راه جدیدی را انتخاب کردند. رای اکثریت مردم مبنای حرکت دولت آینده خواهد بود.

روحانی که گفته می شود اعتدال گرا است، در اجتناب از رویارویی با غرب بی شباهت به محمد خاتمی نبود، اما از طرفی در هنگام مخالفت با مصالحه به احمدی نژاد شباهت داشت.

او بیان داشت: اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم است نه ستیز . نه انفعال نه تقابل. اعتدال تعامل موثر و سازنده با جهان است

روحانی در سخنانش از کلمه ی اعتدال گرایی و اعتدال بیش از 15 مرتبه استفاده کرد. در حقیقت، او می خواست در داخل و خارج خود را مرد اعتدال معرفی کند.

رئیس جمهورر منتخب گفت: مردم همواره از افراط و تفریط رنج برده اند و در این انتخابات به همه گفتند : اخلاق ، اعتدال و قانون و هیچ کس در این کشور فراتر از قانون نیست . بدون استثنا همه ذیل قانون تعریف می شوند.

او در این سخنان خود ظاهرا حمله ای به احمدی نژاد کرد، البته از او نامی نبرد.

روحانی در آغاز سخنانش سعی کرد که خطی پر رنگ بین احمدی نژاد و ایرانی که او اداره اش خواهد کرد ترسیم کند.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران اظهار داشت: این انتخابات تمام شبهات، تمام سوال ها و بگومگوها نه راجع به انتخابات که راجع به مشروعیت نظام را پاسخ داد.

هیچ شخصیت اصولگرایی برای اظهار نظر در خصوص سخنان روحانی در دسترس نبود. حتی خبرنگاران اصولگرا هم سکوت پیشه کرده اند.

من تنها موفق به مصاحبه با یکی از خبرنگاران شدم که به شرط عدم افشای نامش گفتگو کرد.

او بیان داشت: هیچ کس اظهار نظر نخواهد کرد. رهبری دو روز پیش گفتند که همه به روحانی کمک کنند. زمان، زمان حمایت از او است نه انتقاد.

هنگامیکه روحانی در حال سخنرانی بود، بسیاری از ایرانیان سر کار بودند و بسیاری از طریق اخبار اگاه شدند که رئیس جمهور منتخبشان سخنرانی کرده است.

در بازار شلوغ تجریش تنها چندین نفر آماده ی گفتگو بودند.

سعید که در یک فروشگاه شاغل است، گفت: ترجیح می دهم تغییری که رخ خواهد داد را نادیده نگیرم. البته فضا پیچیده است، تحریم ها لغو نمی شود و ریشه کن نمودن سیاست های احمدی نژاد هم چهارسال طول می کشد.

تنها بخشی از سخنان روحانی که نظر "سعید" را به خود جلب کرد زمانی بود که رئیس جمهور منتخب در مورد آزادی بیان و رسانه ها سخن گفت.

دکتر روحانی گفت: کلام آخر این که حکومتی که ریشه در حمایت مردم دارد و از حضور رای دهندگان و رای مردم مشروعیت می یابد نه تنها از رسانه آزاد نمی هراسد بلکه از آزادی قانونمند و مسئولانه رسانه ها استحکام بیشتری خواهد یافت.

با توجه به وضعیت 8 سال گذشته، این سخنان در ایران بی سابقه است. مخصوصا اینکه روحانی از رسانه های دولتی خواست که از استانداردهای دوگانه در پوشش های خبری خود پرهیز کنند.

سعید معتقد است که در صورت محقق شدن، این اقدام می تواند شروع خوبی باشد.

فاطمه دختری شاغل در همان فروشگاهی گفت: نقطه ی جالب دیگری در سخنان روحانی وجود داشت . او تاکید کرد که دولت برای تمام ایرانیان است نه یک جریان سیاسی خاص.

مشخص است که رویکرد جدید ایران در درون و خارج از کشور معنای زیادی دارد.

در داخل، این رویکرد احتمالا به دولت شانسی برای کار کردن بدون دردسرهای دیگر احزاب سیاسی می دهد.

برای دنیای خارج، همه چیز به میز مذاکره بستگی دارد و اینکه چه چیزی پیشنهاد می شود.

روحانی خود این میز را بسیار خوب می شناسد و می داند که در آن بخش از بازی او حرف نهایی را نخواهد زد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر