يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 82889
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1401 19:45
«حسینا» رییس مجمع فعالان اقتصادی در گفت وگو با «راه امروز»:

اولین گمانه زنی درباره ریاست جدید اتاق

گمانه زنی اولیه درباره کاندیدای ریاست بر اتاق ایران مطرح شد. «محمد رضا حسینا» رییس مجمع فعالان اقتصادی به «راه امروز» گفت: در حال حاضر گزینه جدی که برای پست ریاست اتاق ایران مطرح شده، «محمد حسین روشنک» است، اما اینکه در ادامه فردی دیگری معرفی شود، هنوز مشخص نیست.

به گزارش راه امروز: انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق‌ بازرگانی سراسر کشور جزئیات برنامه برگزاری این انتخابات را اعلام کرد؛ بر این اساس، انتخابات دهمین دوره هیأت‌ نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور روز چهارشنبه مورخ ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

براین اساس، مهلت ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات دوره دهم هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور امروز به پایان می‌رسد.  داوطلبان حضور در رقابت انتخابات پارلمان بخش خصوصی تا ساعت ۲۳:۵۹ امروز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند که به صورت برخط از طریق سایت election.iccima.ir یا به صورت حضوری در دبیرخانه هیات‌ نظارت بر انتخابات (مستقر در اتاق‌های استانی) ثبت‌نام کنند. مهلت ثبت‌نام دیگر قابل تمدید نیست. انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور روز دهم اسفندماه برگزار می‌شود.

تنور انتخابات هنوز گرم نشده

با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران باقی نمانده؛ اما هنوز تنور انتخابات این دوره گرم نشده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که انتخابات پیش‌رو به دلیل شرایط فعلی اقتصادی کشور و بی‌توجهی دولت به بخش‌خصوصی با اقبال فعالان اقتصادی همراه نشود.

به گفته آنها، دولت نقش پررنگی در اقتصاد دارد و این موضوع موجب شده تا فعالان اقتصادی حس کنند، نمی‌توانند در فضای اقتصادی کشور اثرگذار باشند. از این‌ رو برای ادامه حضور در اتاق بازرگانی هم تمایل چندانی ندارند. در واقع بخش خصوصی اقتصاد دولتی را مانع پیشرفت می‌داند.

برخی در این روزها عنوان کردند که دولت سیزدهم، مشغول رزومه‌سازی برای افراد نزدیک به خود، برای ورود به اتاق بازرگانی است.  برخی هم انتخابات اتاق بازرگانی را یک انتخابات ناسالم می‌دانند؛ چرا که نظارت بر آن از درون سازمان صورت می‌گیرد. این افراد آیین‌نامه فعلی اتاق بازرگانی را هم دارای نقص می‌دانند و معتقدند که این موضوع منجر به نقض انتخابات در برخی از دوره‌ها شده است. در سال‌های اخیر آیین‌‌‌‌‌‌نامه برخلاف قانون بوده و نظارت درستی نیز بر انتخابات اتاق بازرگانی صورت نگرفته است.

اولین کاندیدای جدی ریاست اتاق کیست؟


با این حال، گمانه زنی اولیه در مورد کاندیدای ریاست بر اتاق ایران آغاز شده است.  در این رابطه «محمد رضا حسینا» رییس مجمع فعالان اقتصادی درباره انتخابات این دوره از اتاق ها به «راه امروز» گفت: در حال حاضر گزینه جدی که برای پست ریاست اتاق ایران  مطرح شده، «محمد حسین روشنک» است، اما اینکه در ادامه فردی دیگری معرفی شود، هنوز مشخص نیست.

این فعال اقتصادی معتقد است که دولت نباید در امور بخش خصوصی دخالت کند، اما در عین حال باید اتاق به فعالان بخش خصوصی پاسخگو باشد. به گفته او، اتاق تشکل بزرگ بخش خصوصی است و دولت نباید وارد این حوزه شود.

حسینا  در ادامه با انتقاد از اینکه در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران توسط عده‌ای محافظت می‌شود که اجازه ورود افراد جدید را به اتاق نمی‌دهد، تاکید کرد: این قبیل رویکرد‌ها باعث تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین با تاکید بر ضرورت تمرکز اتاق بازرگانی بر تخصص‌گرایی و جوانگرایی گفت: اتاق بازرگانی نیاز به یک تحول اساسی دارد؛ چرا که سال‌هاست این شرایط در آن حاکم است و اعضای اتاق از تیم خاصی هستند که عملا اجازه ورود به سایرین را نمی‌دهند


شروط نامزدها

در همین راستا، انجمن نظارت بر انتخابات دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، در مورد شروط نامزدها توضیخاتی داده که به شرح زیر است:

1. تجمیع سوابق مدیریت اشخاص حقیقی در چند شرکت برای احراز نصاب سابقه مدیریت ۲ سال بلامانع است.

2. تجمیع نصاب فروش در چند کارگاه برای اشخاص حقیقی با مالکیت واحد بلامانع است.
3. تجمیع نصاب فروش برای اشخاص حقوقی در صورت ذینفع واحد بودن مالکیت بلامانع است.
4. ملاک احراز نصاب فروش، درآمد ناخالص منعکس‌شده در اظهارنامه یا صورت‌های مالی حسابرسی شده رسمی است.

5. ملاک ارائه مستندات احراز شرایط مندرج در بند ۵/۷ اصلاحی آیین‌نامه، از تاریخ شروع عضویت تا روز انتخابات است.

6. عدم رفع تعهد ارزی، مشروط بر اینکه داوطلبان دارای کارت عضویت معتبر باشند، مانع ثبت‌نام و شرکت در انتخابات نمی‌باشد.

7. داوطلب شدن بیش از یک نفر از اعضای هیات مدیر و مدیرعامل یک شرکت در صورت نامزدی به عنوان شخص حقیقی با داشتن سایر شرایط مقرر در بند ۵/۷ اصلاحی بلامانع است.

8. مبنای محاسبه فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه‌ای است که در سامانه اداره امور مالیاتی ثبت شده باشد.

9. ملاک محاسبه نرخ تعیین معادل ریالی ارز ناشی از صادرات برای احراز نصاب مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال، نرخ ETS گمرک می‌باشد.

10. تعداد داوطلبان عضویت در هر رشته براساس کارت عضویت در هیات نمایندگان اتاق شهرستان‌ها حداقل باید دو برابر منتخبان باشد. در صورتی که در هر یک از بخش‌های اتاق تهران و سایر اتاق‌ها داوطلب پذیرفته شده به حد کافی نباشد، برای جبران کسری به صورت داوطلبانه از بخش‌های دیگر تامین می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر