جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 82881
تاریخ انتشار: 16 دی 1401 13:30
مدیرعامل اسبق سایپا در گفت وگو با «راه امروز» مطرح کرد

راهکار کنترل بازار خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا تنها راه‌حل بازار خودرو را آزادسازی قیمت خودرو می داند، که می‌تواند تقاضای کاذب در بازار خودرو را کنترل کند.
به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: بررسی‌ها نشان می‌دهد، بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی که از اواخر خرداد ماه شروع شده بود، از اوایل آبانماه و با اوج گرفتنِ پاییزه قیمت دلار به یکباره ترمز برید و طی حدود ۲ ماه گذشته میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دچار نوسان قیمتی شد.

نگاهی به شرایط حاکم بر بازار خودرو در این روزها نیز حکایت از این دارد  که اکثر معامله‌گران در فضای بلاتکلیفی به سر می‌برند. اگر سری به بازار خودرو بزنیم، مشتری چندانی مشاهده نمی کنیم؛ آن‌هایی هم که آمده‌اند بیشتر به دنبال اطلاع از قیمت‌ها هستند تا خرید خودرو.

 فروشندگان نیز اکثراً نمایشگاه‌دارانی هستند که امید و حتی تمایلی برای فروش ندارند. اکثر آن‌ها می‌دانند که در این شرایط امکان فروش خودرو وجود ندارد. خودشان هم به امید موج جدید افزایش قیمت بازاریابی چندانی انجام نمی‌دهند. آن‌ها نیم‌نگاهی هم به بازار ارز دارند تا در صورت کوچک‌ترین جهشی، دوباره بر موج گرانی بازار بدمند. 

دلار؛ متغیر مؤثر بر بازار
در حال حاضر می‌توان بازار دلار و تحولات آن را مهم‌ترین متغیر مؤثر بر بازار خودرو معرفی کرد. نگاهی به اتفاقات دو ماه اخیر هم‌بستگی ناگسستنی بازار خودرو و ارز را به تصویر می‌کشد. خودرو که از ابتدای سال روندی آرام و موازی با شاخص تورم را در پیش گرفته بود، به‌ناگاه متناسب با جهش ارز با سرعت بالایی خود را به این بازار نزدیک کرد. تا جایی که اقتصادی‌ترین محصولات موجود در بازار هم کانال 300 میلیون تومان را پشت سر گذاشتند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا با انتقاد از اینکه سیاست‌های تکلیفی دولت در حوزه خودرو، نمی‌توان قیمت خودرو را کنترل کرد؛ به «راه امروز» گفت: وزارت صمت علاقه‌مند به آزادسازی قیمت خودرو است تا تقاضای کاذب و حباب قیمتی ناشی از این تقاضای کاذب از بین برود، اما با این سیاست های تکلیفی نمی توان این بازار را آرام کرد.
 
او درمورد عرضه خودرو در بورس کالا، هم گفت:  از این روش می توان به آن به عنوان یک راهکار موقتی برای بازار خودرو نگاه کرد؛ اگرچه با عرضه خودرو در بورس کالا بخشی از سودی که نصیب دلالان می گردید به جیب خودروساز و مصرف‌کنندگان رفته و مسلماً اوضاع بهتر از شرایط گذشته است، اما نهایتاً پس از مدتی اختلاف قیمت و دلال‌بازی در این بازار را دوباره شاهد خواهیم بود. 

مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه تنها راه‌حل بازار خودرو را آزادسازی قیمت خودرو عنوان کرد. اتفاقی که به گفته او،  بدون شک می‌تواند تقاضای کاذب در بازار خودرو را کنترل کند.

مدنی معتقد است؛ با آزادسازی قیمت خودرو، چنانچه نرخ دلار هم افزایش یابد و خودرو هم متأثر از این جریان افزایش قیمت داشته باشد اما این بار، بازار خودرو حاشیه سود چندانی برای خریداران نخواهد داشت و در این صورت با کاهش تقاضا در بازار، خودروساز ناگزیر می‌شود دو راهکار کاهش قیمت و یا فروش تسهیلاتی را دنبال کند.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر