دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 82807
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1401 15:11
خودروهای وارداتی در بورس با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟

جزئیات تعرفه‌ واردات خودرو/ نرخ‌ها از ۶ تا ۳۱ درصد

سرانجام پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، تعرفه واردات خودرو به کشور مشخص شد و کار گروه اقتصادی واردات خودرو جزییات تعرفه‌های جدید را در وزارت صمت مشخص کردند. براین اساس، سود بازرگانی علی‌الحساب بین 6 تا ۳۱ درصد محاسبه می‌شود.
به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: بر اساس این مصوبه واردات اصلی خودرو برای خودرو‌های تا ۲۰۰۰ سی‌سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودرو‌های بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودرو‌های برقی، خودرو‌های هیبریدی و… تعرفه‌ها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود. تعرفه واردات خودرو در دو گروه خودرویی کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین جزییات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص شده است.

قیمت پایه عرضه در بورس شامل قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب، حقوق گمرکی، هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های قابل قبول واردکننده و سود منصفانه تعیین شده است. به گفته مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، سود علی‌الحساب بازرگانی تقلیل داده شده تا خودرو‌های وارداتی با قیمت پایه کمتر در بورس کالا عرضه شوند. هرچند کارشناسان معتقدند که با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود بازرگانی و… قیمت خودروها پایین نخواهد بود.


گمرک ایران در بخشنامه‌ای، تعرفه‌های جدید واردات خودروهای مختلف با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی که از شش درصد تا ۳۱ درصد تعیین شد را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که هشتم بهمن ماه ابلاغ شده، آمده است: پیرو بخشنامه هیأت وزیران درباره تغییرات و اصلاح سود بازرگانی، نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارگروه اقتصادی واردات خودرو سود بازرگانی علی الحساب خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی از شش درصد تا ۳۱ درصد تعیین شده است.

در ادامه این بخشنامه آمده است: موارد مندرج در جدول به جای مأخذ سود بازگانی ردیف‌های تعرفه مرتبط و متناظر جداول تعرفه منضم به آئین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازگانی علی الحساب قرار می‌گیرد. در خصوص سایر خودروهای غیر مرتبط با جدول فوق (همانند خودروهای سواری، برقی هیبریدی یا با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و بالاتر و… و. بندهای متناظر در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علی الحساب خواهد بود.

ضمناً با توجه به اینکه اعمال مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق) به دلیل قرار گرفتن دو یا بیش از دو مأخذ سود بازرگانی در یک ردیف تعرفه)، در سامانه جامع گمرکی میسر نیست جهت اجرای مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق مقتضی است دستور فرمائید مابه التفاوت مربوطه در خانه (۰۴۹) اظهار نامه (خانه معافیت و تخفیفات) در گزینه «بخشودگی» و یا گزینه «سایر» اقدام شود.


نحوه تعیین قیمت پایه خودرو‌های وارداتی 
درهمین حال، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در مورد نحوه تعیین قیمت پایه خودرو‌های وارداتی توضیح داده است: قیمت پایه عرضه در بورس شامل قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب، حقوق گمرکی، هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های قابل قبول واردکننده و سود منصفانه تعیین شده است.

عبدالله توکلی لاهیجانی، افزود: پس از آن خودرو بر اساس قیمت پایه تعیین شده در بورس کالا عرضه می‌شود و سپس مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه تعیین‌شده به عنوان سود قطعی بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین نمی‌توان سود علی‌الحساب تعیین‌شده را با شرایط پیشین مقایسه کرد، زیرا این جدول تنها تعیین‌کننده سود علی‌الحساب بازرگانی به منظور تعیین قیمت پایه عرضه در بورس است. حال آنکه سود قطعی بازرگانی پس از فروش خودرو در بورس و اخذ مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت پایه تعیین‌شده اخذ می‌شود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با تاکید بر اینکه رویکرد غالب در عرضه خودرو‌های وارداتی، رقابتی کردن بازار خودروی داخل از طریق عرضه خودرو‌ها با قیمت پایه کمتر در بورس کالا است، گفت: به همین دلیل سود علی‌الحساب بازرگانی تقلیل داده شده تا خودرو‌های وارداتی با قیمت پایه کمتر در بورس کالا عرضه شوند. او تاکید کرده که این تعرفه‌ها به طرز هوشمندانه‌ای تنظیم شده تا خودرو‌های داخلی به معنای واقعی کلمه، یعنی خودرو‌هایی با میزان داخلی‌سازی بالا، همچنان از مزیت رقابتی مناسبی هم از منظر خودرو و هم از منظر قطعه، برخوردار باشند.

توکلی لاهیجانی اظهار کرد: به عنوان مثال یک خودروی داخلی ۱۵۰۰ سی‌سی با میزان داخلی‌سازی بالای ۴۰ درصد عملا تعرفه ۱۰ درصدی را می‌پردازد، حال آنکه تعرفه علی‌الحساب یک خودروی وارداتی به میزان ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، غیر از آنکه سایر عوارض در خودرو‌های وارداتی نزدیک به ۱۵ درصد بیشتر از خودرو‌های تولید داخل است؛ بنابراین سعی شده تا ضمن حرکت به سمت رقابتی کردن بازار خودروی کشور، دغدغه‌های مرتبط با حمایت از تولید داخل نیز لحاظ شود.

این مقام دولتی در وزارت صمت در ادامه توضیح داده: اگرچه در برنامه تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت رقابتی شدن محصولات داخلی از طریق توسعه محصولات مبتنی بر بن‌سازه‌های بومی و البته با عمق ساخت داخل بالا، اهمیت فراوان دارد، اما باید دقت داشت در چند سال اخیر خودرو‌هایی با عمق داخلی‌سازی پایین، حتی کمتر از ۲۰ درصد به نام تولید داخل در کشور عرضه شده که نه‌تنها ارزش افزوده مناسبی چه از منظر اشتغال و چه از منظر رقابت‌پذیری ایجاد نکرده‌اند، بلکه با تولید در مقیاس کم و با قیمت بالا، صرفا موجب شده‌اند که حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تضییع شود.

او همچنین گفته است: بنابراین انتظار می‌رود تا مصرف‌کنندگان نیز مزیت ساخت داخل بالا را از طریق دسترسی به محصول رقابتی و با کیفیت داخلی حفظ کنند و قرار نیست که حفاظ‌های تعرفه‌ای مانع از ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور شود.

بنابر اعلام لاهیجانی، رویکرد دیگر حاکم در تنظیم این تعرفه‌ها این است که خودرو‌هایی که حجم موتور کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر دارند، با قیمت کمتر به دست مشتریان برسد؛ که این هم نکته مهمی است که در این دوره از واردات به آن توجه شده است، حال آنکه در سال‌های گذشته به جای رقابت، عملا رقابتی بین خودروساز داخلی و واردکنندگان شکل نمی‌گرفت، یعنی واردات سبب رقابتی شدن بازار خودروی کشور نمی‌شد. واردکنندگان عمدتاً به واردات محصولات بسیار گران و لوکس روی می‌آوردند و تفاوت قیمت ناشی از تعرفه بالا هم موجب می‌شد که شاهد پیشی گرفتن رقابت در این بازار از طریق واردات نباشیم، اما اکنون هدف از واردات رقابتی‌شدن بازار خودروی کشور به منظور جلب رضایت مشتریان و البته ارتقای کیفیت محصولات داخلی است.

او با بیان اینکه در تنظیم جدول سود علی‌الحساب خودرو‌های بازرگانی سه محور اصلی لحاظ شده، گفت: محور اول توجه به رقابتی شدن بازار خودرو از طریق کاهش قیمت پایه عرضه خودرو‌های وارداتی به خصوص در خودرو‌هایی با قیمت پایین‌تر است.

معاون خودرویی وزیر صمت توضیح داد: محور دوم توجه به ملاحظات محیط زیستی از طریق کاهش تعرفه‌های خودرو‌هایی با حجم موتور کمتر و محور سوم هم توجه به حمایت از محصولات تولید داخل با عمق ساخت داخل بالا که به توسعه قطعه‌سازان داخلی نیز خواهد انجامید؛ بنابراین با در نظر گرفتن این مهم در این جدول صرفا سود علی‌الحساب بازرگانی تعیین می‌شود و سود قطعی بازرگانی پس از فروش خودرو در بورس معلوم خواهد شد.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر