جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 82765
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1401 15:37
شاخص کل با کاهش ۵۷ هزار واحد به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد

ریزش سنگین بورس در 30 ماه اخیر

شاخص کل همچنان روندی نزولی دارد و امروز با بیش از ۵۷ هزار واحد کاهش به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد.
به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: رصد بازار سرمایه نیز نشان می هد، شاخص کل همچنان روندی نزولی دارد و امروز با بیش از ۵۷ هزار واحد کاهش به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد.

 شاخص کل بورس امروز ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش در رقم ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد ایستاد.

در این بازار ۵۶۶ هزار معامله انجام شد که ۶۶ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال ارزش داشت.

طی معاملات امروز فقط پنج درصد نمادهای بورسی مثبت بودند که در میان ان‌ها فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم با کاهشی ۶۰۴ واحدی در رقم ۲۰ هزار و ۲۲۳ واحد ایستاد. در این بازار ۲۷۳هزار معامله به ارزش ۱۱۰ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال انجام شد. در این بازار نیز فقط ۱۲ درصد نمادها مثبت بودند و سنگ آهن گهرزمین، بیمه پاسارگاد و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

طی معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین تعداد صف فروش مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بود و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه فلزات اساسی صورت گرفت.

به‌ نظر می‌رسد، تعیین ‌تکلیف برخی از مسائل اقتصادی اثرگذار بر بورس، می‌تواند مسیر پیش‌‌‌‌‌‌‌روی بازار را روشن سازد. شفافیت درخصوص نقش دولت در بازار خودرو و عرضه آن در بورس‌کالا، جزئیات بودجه ‌سال‌آینده و حمایت‌های سازمان بورس از سهامداران در قبال اثرات بودجه ‌بر بورس، نقش تعیین‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌ای در آینده بازار خواهد داشت. 

همچنین انتشار گزارش‌های ماهانه در زمستان و عملکرد شرکت‌ها در این مدت، در نوسان‌های شاخص بورس و قیمت سهام اثر بالایی دارد. این روزها بلاتکلیفی ها در بورس به اوج خود رسیده است تا جایی که دعوای شورای رقابت، وزارت صمت، شرکت های خودروسازی و مسئولان سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس هفته گذشته به زیان سنگین بازار سرمایه منجر شد. 

ابتدا شورای رقابت در نامه ای خواستار پایان دادن به عرضه خودرو در بورس شد که با واکنش منفی شدید بازار رو به رو شد و بعد جمعه گذشته رئیس سازمان بورس عشقی در نامه ای خطاب به شورای رقابت نوشت: «۱۰۰ هزار میلیارد تومان به سهامداران ضرر زدید.»

 رئیس شورای رقابت دوم بهمن ‌ماه به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار نامه زده و در آن کلیه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا به‌جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرده بود. البته که بعدها این نامه صرفا «نظر شخصی ریاست شورای رقابت» خوانده شد اما این تقابل تاثیر خود را بر بازار سهام گذاشت.

دیروز در ادامه روند نزولی، شاخص بورس تهران با افت ۱۱هزار و ۸۰۰‌واحدی به سطح یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد رسید ‌و نتوانست از این محدوده حمایتی به سطوح پایین‌تری نفوذ کند. افت ۷۴/ ۰درصدی نماگر اصلی بازار در حالی به‌وقوع پیوست که شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با افت ۶۲/ ۱درصدی به سطح ۵۰۴‌هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد عمده نمادهای بازار به واسطه هیجانات غالب بر بازار با اصلاح شاخص همراه شده‌اند.

 انتظار می‌رود، به واسطه گزارش‌های ضعیف صنایع بزرگ در پاییز، زمستان سردی برای بازار رقم بخورد. همچنین گزارش‌های ماهانه اولین ماه از زمستان سال‌جاری، تعیین‌‌‌‌‌‌‌کننده مسیر بازار خواهد بود و گزارش‌های ماهانه زمستان در ادامه سال‌جاری، می‌توانند آینده بازار را تا پایان سال‌جاری تعیین کنند. همچنین سیاست‌های دولتی و کارشکنی برخی از مسوولان اقتصادی، فضای مبهمی را برای بازار ایجاد‌کرده‌است.

در میان نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس گذاشته‌اند، می‌توان به «وبملت»، «وپاسار»، «میدکو» و «حکشتی» اشاره کرد. دو‌نماد بانکی اشاره‌شده در کاهش‌‌‌‌‌‌‌ شاخص‌کل بورس در هفته گذشته نیز اثر منفی خود را برجای گذاشتند. درمیان کلیه نمادهای یادشده شرکت‌های بزرگی به چشم می‌خورد که دلیل عمده آن کارنامه ضعیف صنایع بزرگ در ۹‌‌‌‌‌‌‌ماهه ابتدایی سال‌است.  

در میان معاملات روز یک‌‌‌‌‌‌‌شنبه، ۹۵۳میلیارد ‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است که به نسبت هفته قبل، هنوز هم رقم خروج پول حقیقی بسیار بالاست، ضمن اینکه سایه ریسک‌های اقتصادی که عمده آنها ناشی از سیاست‌های مالی و پولی دولت است، بر بازار سنگینی کرده و می‌تواند بازهم بازار سهام، شاهد خروج پول سنگین‌‌‌‌‌‌‌تری باشد. 

۶ روز متوالی است که نقدینگی بالایی از بازار خارج‌شده و این امر می‌‌‌‌‌‌‌تواند‌ اعتماد اندک و نسبی ایجادشده در ماه گذشته را از میان ببرد. در این میان خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها در صدر خروج پول حقیقی از صنایع قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند، پس از گروه خودرویی، پالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها و فلزات اساسی دو گروه دیگر بودند که با خروج پول سنگینی همراه شدند. 

آمارها حاکی از آن است که عمده گروه‌های بازار، خروج بالای پول حقیقی را تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. هیجانات غالب بر بازار و انتشار گزارش‌های ۹‌‌‌‌‌‌‌ماهه و ثبت عملکرد مالی پایین‌تر از انتظار شرکت‌ها، سبب خروج پول از صنایع بزرگ و صنایع کوچک شده‌است. از طرفی دیگر تنها صنایع ارتباطات و مخابرات، مورد استقبال سهامداران حقیقی قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر