جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 82563
تاریخ انتشار: 01 بهمن 1401 15:10
رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: اگرچه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت هستند اما تولیدکننده برای اینکه نابود نشود، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد.

به گزارش راه امروز: عباس هاشمی در نشست خبری در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: مشکلات در صنعت لوازم خانگی وجود دارد و هیچ کس منکرش نشده است اما تلاش این است که تا جایی که ممکن است با کمترین آسیب این مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس انجمن ملی لوازم خانگی ایران افزود: از جمله مشکلات فعلی عدم اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه بین تولیدکنندگان موج می‌زند. مشکل بعدی مربوط به نرخ بالای تورم در کشور می‌شود که منجر افزایش هزینه‌های تولید شده است.

بنابه اظهارات این فعال صنفی،  افزایش نرخ ارز و تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد از دیگر مشکلات این صنعت است، زیرا صادرات را هم زمین می‌زند چراکه هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست ارز خود را به جای ۴۰ هزار تومان ۲۸ هزار تومان بفروشد. این مساله واقعیات اقتصادی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

هاشمی با بیان اینکه تداوم تحریم‌ها نیز بر مشکلات ما افزوده است، گفت: زیرا هزینه مبادلات خارجی را افزایش داده و جریان تأمین مواد اولیه خارجی را با مشکل مواجه کرده است‌. همچنین نقل و انتقال ارزی را غیرممکن کرده است.

دبیر انجمن ملی لوازم خانگی ایران افزود:  از سویی دیگر تحریم، ارتباطات خارجی صنایع را نیز محدود کرده است. عدم اتصال سیستماتیک به شکبه ارزش جهانی تولید و تجارت نیز دیگر مشول ناشی از تحریم است.

به گفته او،  محدودیت تسهیلات بانکی و مشکل در تأمین سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت لوازم خانگی است.

راهکارهایی برای حل معضلات صنعت 

هاشمی به راهکارهایی برای حل بخشی از معضلات صنعت اشاره کرد و افزود: فروش اعتباری مواد اولیه به صنایع لوازم خانگی ضروری است و نمی‌توان فقط از طریق بورس خرید نقدی کرد.

وی ادامه داد: واحدها مواد اولیه را نقدی میخرند اما با توجه به رکود نسبی بازار، محصول تولیدی را به صورت اعتباری و مدت‌دار می‌فروشد.

هاشمی اضافه کرد: در این یین دولت هم با سیاست قیمت‌گذاری مشکلات را افزودن کرده است که همین مساله به کوچک شدن حجم بازاز لوازم خانگی دامن می‌زند.

رئیس انجمن ملی لوازم خانگی ایران گفت: ما مدارک مربوط به افزایش هزینه‌ها و نرخ‌های مربوطه را به نهادهای مربوطه از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صمت و حتی معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کردیم.

صمت مخالف افزایش قیمت است

او در مورد اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی چند درصد خواهد بود و نظر وزارت صمت چیست، گفت: وزارت صمت فعلاً مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی است. البته وزیر صمت فقط یک رأی در ستاد تنظیم بازار دارد اما ما انتظار داریم وزیر صمت ستاد تنظیم بازار را توجیه کند.

هاشمی افزود: واحد تولیدی یا باید به سمت نابودی پیش رود و یا اینکه بگوید مدارکم را داده ام و خود افزایش قیمت را اعمال کنم زیرا وزارت صمت این موضوع را مشمول مرور زمان کرده است.

رئیس انجمن ملی لوازم خانگی ایران اضافه کرد: اگر فضا، فضای رقابتی باشد تولیدکننده افزایش قیمت اعنال نمی‌کند زیرا قدرت خرید پایین است و به نوعی خودزنی محسوب می‌شود.

او تاکید کرد که برای جبران پایین بودن قدرت خرید مردم نباید تولید را سرکوب کرد بلکه باید قدرت خرید را تقویت کرد.

هاشمی با بیان اینکه ما سالهاست می‌گوییم قیمت گذاری دستوری را حذف کنید، اظهار کرد: دولت خود واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد و ما نامه‌ای در مورد ممنوعیت واردات ننوشتیم و به دنبال تأمین منافع یک طرف هم نیستیم.

او در بخش دیگری از صحبتهایش در مورد افزایش قیمت چند تولیدکننده، افزود: این مسائل سیگنال افزایش قیمت را می‌دهد. اگر برای یک مدت معینی قرار باشد قیمت‌ها تغییر نکند مشکلی نیست اما این مدت هر ماه تمدید می‌شود و این در حالیست که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای خرید مواد اولیه از بورس چه در بخش میزان عرضه و چه در بخش قیمت‌ها، چالش دارند.

به گفته هاشمی سازمان حمایت خودش هم معتقد است که شیوه فعلی قیمت گذاری لوازم خانگی مناسب نیست و شیوه‌ای منسوخ‌شده، است اما باز هم تغییری ایجاد نمی‌کنند و می‌گویند روال قیمت گذاری همین است‌.

وی افزود: اگر تولیدکننده حتی از بورس تأمین مالی کند در محاسبات سازمان حنایت اعمال نمی‌شود و فقط منابع بانکی را مدنظر قرار می‌دهد. همچنین سازمان حمایت فقط ظرفیت پروانه بهره‌برداری را بررسی می‌کند و به ظرفیت بلااستفاده واحدها توجهی ندارد.

هاشمی گفت: وزیر صمت از ما خواست که ایرادات شیوه قیمت گذاری سازمان حمایت را اعلام کنیم تا اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه بهترین مکانیسم قیمت گذاری، عرضه و تقاضاست، افزود: اگر دولت اصرار بر نظارت دارد، نظارت پسینی بگذارد. نظارت پیشینی کار تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: اگر نسبت به جداولی که به سازمان حمایت ارسال کردیم، افزایش قیمت بیشتری رخ داده اعلام کنند. اینکه می‌گویند قیمت‌ها خودسرانه افزایش یافته را قبول نداریم.

دستاوردهای نمایشگاه هامکس 1401 

هاشمی در ادامه با اشاره به دستاوردهای تخصصی و مذاکرات در نمایشگاه هامکس 1401 بیان داشت: تمرکز این نمایشگاه روی صادرات به اوراسیا و پیمان شانگهای به علت گستردگی بازار و همچنین حجم بازار بود. حجم بازار اوراسیا حدود 300 میلیارد دلار است که 90 درصد آن مربوط به روسیه است. 

وی بیان داشت: در این نمایشگاه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان جهت همکاری در راه‌اندازی مرکز نوآوری ایران و ارمنستان در بخش لوازم خانگی به عنوان دروازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد مذاکره شد.  

هاشمی اظهار داشت: همچنین در این نمایشگاه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک فیمابین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اتاق‌های بازرگانی الدیوانیه عراق با هدف سرمایه‌گذاری‌های مشترک و عرضه مستقیم و فروش محصولات تولیدی لوازم خانگی ایران در کشور عراق انجام شد. 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فیمابین انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق جهت راه‌اندازی نمایشگاه دائمی لوازم خانگی ایران در سلیمانه عراق انجام شد. 


گفت‌وگو با رایزن بازرگانی فرانسه برای توسعه بازارهای صادراتی

او همچنین عنوان کرد که گفت‌وگوهایی نیز برای توسعه بازراهای صادراتی لوازم خانگی کشور با برقراری و تعمیق تعاملات تجاری از طریق اتاق‌های مشترک بازرگانی فیمابین تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایرانی با طرف‌های تاجیکستان، فرانسه و کشورهای شمال آفریقا و اعزام هیات تجاری انجام شد. 

هاشمی افزود: در این زمینه با رایزن بازرگانی سفارت فرانسه گفت وگویی انجام شد تا با توجه به شرایط تحریم‌ها چگونه می‌توان در این زمینه اقدام کرد. 

برخی دنبال این هستند که خودشان نمایشگاه برگزار کنند

هاشمی در ادامه از ارزیابی این نمایشگاه از سوی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ارزیابی نمایشگاه خبر داد که بر اساس نتیجه آن از نظر بازدیدکنندگان ۹۶ درصد و از نظر غرفه داران ۹۸ درصد معتقد بودند که برگزاری موفق بوده است. یعنی در مجموع ۹۷ درصد مخاطبان می‌گویند برگزاری موفق بوده، اما این رقم در سال گذشته ۸۵ درصد مخاطبان بود.

وی افزود: اما شاهد بودیم عده‌ای این نتایج را تخطئه کردند و خواستار این بودند خودشان نمایشگاه برگزار کنند. اگر انجمن ملی عضو اتاق نتواند این اقدام را انجام دهد، سایر انجمن ها با اعضای کم که سابقه مجری گری ندارد هم نمی‌توانند. اما شاهد هستیم یک انجمن چند نفره با دیدن برخی نفرات می‌خواهد نمایشگاه برگزار کند.
جایگاه صنعت لوازم خانگی 
در ادامه این نشست همچنین فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی ایران بصورت مستقیم برای 300 هزار نفر و به صورت غیر مستقیم برای حدود یک میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است.

براتی اظهار داشت: این صنعت جایگاه دوم صنعت کشور بعد از صنعت انحصاری خودرو را دارد و موتور پیشران صنایع بالا دستی مانند فولاد و پتروشیمی و عاملی موثر برای حرکت اقتصاد بدون نفت است. 

وی بیان داشت: گردش مالی این صنعت حدود 6 میلیارد دلار در سال و برآورد میزان نیاز ارزی سالیانه حدود 1.2 میلیارد دلار است  و سهم ارزشی لوازم خانگی حدود 8 درصد از کل صادرات بخش صنعت است ضمن اینکه سهم 0.7 درصدی از سهم صادرات غیرنفتی کشور را دارد.


 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر