شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 82102
تاریخ انتشار: 14 دی 1401 10:22
واکنش وزارت صمت و ایران خودرو چه بود؟

دست ودلبازی میلیاردی ایران خودرو برای مدیرانش

تصاویری برای پایگاه خبری اسب بخار ارسال شد که نشان می دهد، ایران خودرو به برخی از مدیران ارشدش هایما ۸S را با قیمت مصوب فروخته و ریخت و پاش میلیاردی را ثبت کرده است. این در حالی است که چند روز قبل، مردم عادی برای خرید
به گزارش خط بازار به نقل از اسب بخار تصاویری برای پایگاه خبری اسب بخار ارسال شد که نشان می دهد، ایران خودرو به برخی از مدیران ارشدش هایما ۸S را با قیمت مصوب فروخته و ریخت و پاش میلیاردی را ثبت کرده است. این در حالی است که چند روز قبل، مردم عادی برای خرید این محصول جدید باید از طریق بورس کالا اقدام می کردند و قیمتی به مراتب بیشتر از بهای مصوب را به ایران خودرو می پرداختند.

در همین ابتدا باید عنوان کرد که پایگاه خبری اسب بخار نمی تواند اصالت این تصاویر را تایید کند. از سویی برای حفظ حریم شخصی افراد، تا دریافت پاسخ قانع کننده از گروه صنعتی ایران خودرو، نام مدیران ارشد این شرکت فعلاً منتشر نمی شود. اما در شرایط فعلی نیاز است تا هرچه سریع تر این شرکت خودروساز بزرگ نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و شفاف سازی را در مورد تحویل خودرو به مدیران ارشدش انجام بدهد.

بر اساس تصاویر ارسالی برای اسب بخار، نام ۱۷ مدیر ارشد ایران خودرو برای تحویل هایما ۸S با قیمت مصوب یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان دیده می شود. همچنین هشت دستگاه از این کراس اوور هم در مالکیت شخصیت حقوقی ایران خودرو است که البته چنین کاری بسیاری رایج، قانونی و متعارف است.

با توجه به شماره بدنه هایی که برای تحویل هایما ۸S به مدیران ایران خودرو اعلام شده است، می بینیم که سری اول تولیدات این خودرو برای مدیران ارشد بزرگترین خودروساز کشور در نظر گرفته شده است.

اما در مورد این اتفاق باید به نکاتی اشاره کرد

۱- همان طور که اشاره شد، پایگاه خبری اسب بخار این قابلیت را ندارد تا اصالت این تصاویر را تایید یا تکذیب کند. لذا این رسانه موظف است تا جوابیه ایران خودرو را منتشر کند.

۲- در صورت صحت چنین عرضه ای، باید شفاف سازی شود که در شرایط فعلی بازار این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا محصولات خود را با قیمت مصوب و به مراتب کمتر از بورس کالا به مدیران خودرو بدهد؟

۳- آیا اعطای خودرو با قیمت مصوب به کارکنان شرکت های خودروسازی، در قالب یک قانون و قاعده انجام می شود و اگر چنین چیزی وجود دارد، چرا یک بار برای همیشه شفاف سازی نمی شود؟

۴- وزیر صمت و دستگاه های نظارتی بارها اعلام کرده اند که هیچ خودرویی خارج از فرایندهای رسمی (قرعه کشی، فروش مصوب بخشنامه ای، بورس کالا) به بازار نمی آید. اگر این سند صحت داشته باشد، آیا معنی تخلف را می دهد و آیا امکان دارد که در پشت پرده اتفاق های دیگری رخ داده است؟

۵- در شرایط فعلی که بسیاری از خودروسازان بخش قابل توجهی از محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند (از جمله هایما ۸S) و با این کار به دنبال سود بیشتر و یا به قول خودشان جبران خسارت ها هستند، آیا مدیران خودشان شامل حال رویکردهایشان نمی شوند؟

واکنش سخنگو وزارت صمت 

به نقل از اسب بخار سخنگو وزارت صمت تأکید کرد تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران خودرو اشتباه بود و باید سریعاً ابطال شود.

امید قالیباف گفت: «امروز برابر اخبار واصله و بررسی های اولیه مشخص شد شرکت ایران خودرو تعدادی خودروی هایما ۸S را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است که این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاست های مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد و از این رو از شرکت مذکور خواسته شده است ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیش تری نسبت به تبعات این گونه تصمیمات داشته باشند.»

امید قالیباف افزود: «به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی آن شد و پس از بررسی اولیه و اثبات قضیه اقدامات لازم را در راستای استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام داد.»

مشاور وزیر صمت افزود: «این وزارتخانه هیچ گونه رانت را در هیچ زمینه ای برنمی تابد و به محض اطلاع قاطعانه برخورد لازم را انجام خواهد داد.»

توضیحات ایران خودرو درباره اولین خودروهای تولیدی هایما 8S
به نقل از ایکوپرس ایران‌خودرو اعلام کرد: این خودروها که در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و… بوده، طبق رویه جاری شرکت‌های خودروسازی قابلیت عرضه به مشتریان را نداشته و به صورت‌های دیگری به جز سیستم عادی فروش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس مجوز هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو مقرر شد، نخستین سری از تولیدات اولیه محصول هایما 8S نیز به دلیل عدم امکان واگذاری به مشتریان در بورس کالا و حتی بدون اعطای گارانتی در اختیار مدیران شرکت قرار گیرد.

بر همین اساس خودروهای مذکور نیز با قیمت تعیین شده توسط هیات مدیره این شرکت به برخی از مدیران متقاضی در گروه صنعتی ایران خودرو که مایل به خرید با شرایط تعیین شده هستند واگذار می‌شود.

در عین حال، عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکت‌های خودروسازی به منظور ارزیابی‌های فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول بوده و گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی دوره های گذشته درخصوص سایر محصولات خود قبل از عرضه انبوه به بازار، تولیدات اولیه را با چنین شرایطی عرضه کرده است.

بر پایه این گزارش در اولین عرضه خودرو هایما 8S بیش از ۵۰۰ دستگاه محصول تولیدی شرکت در مرحله تولید انبوه، از طریق بورس کالا عرضه شده و به طور طبیعی تعداد ۶۰ دستگاه خودرو تولیدی در مرحله آزمایشی امکان عرضه به مصرف کنندگان را نداشته است.

همین گزارش حاکی است، شرکت ایران خودرو محصولات فاقد شرایط لازم جهت عرضه به مشتریان را معمولا در چارچوب مزایده عرضه می‌کند که در این حالت قیمت‌های مزایده حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خواهد بود.

این گزارش می افزاید، خودروهای مذکور نیز پس از ارزیابی نهایی به قیمت پایه بورس کالا عرضه شده که قیمت پایه شرکت ایران خودرو برای این محصول ۹۳۴ میلیون تومان بوده که با احتساب هزینه‌های قانونی در بورس کالا نیز با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده و با وجود ایرادهای یاد شده، با مصوبه هیات مدیره ایران خودرو و با همان قیمت به مدیران متقاضی عرضه شده است.

بدیهی است، خودروهایی از این قبیل به منظور تبدیل شدن به نقدینگی و حفظ منافع شرکت و سایر ذینفعان با چنین شرایطی عرضه می‌شوند و در عین حال این رویه در تمام شرکت‌های خودروسازی دنبال می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر