دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 82076
تاریخ انتشار: 13 دی 1401 14:59
در نامه ای به رئیس قوه مجریه مطرح شد

گلایه واردکنندگان از تحمیل منابع ارزی بلوکه

اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در نامه ای به رئیس قوه مجریه تبعات تحمیل منابع ارزی بلوکه شده به واردکنندگان به نام ارز کالاهای اساسی را اعلام کرد.
به گزارش راه امروز: در متن نامه این اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران(اوندا)، به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی آمده است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

بازگشت به فرمایشات اخیر معاون اول محترم مبنی بر تصمیم دولت در جهت ایجاد ثبات در قیمت کالاهای اساسی و تاکیدات ویژه جنابعالی در این خصوص، لازم می داند مطالب ذیل را جهت تبیین بخشی از عوارض تصمیمات اخیر به استحضار برساند:

1-از روز جاری کلیه درخواست های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده های دامی توسط بانک مرکزی ابطال گردیده است، و در مراجعه به بانک عامل اعلام می‌شود برای تامین ارز کالاهای اساسی صرفا از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه میتوان اقدام نمود. قطعا جنابعالی استحضار دارید استفاده از منابع مذکور با موانع، محدودیت و هزینه های سنگین همراه بوده و برای قریب به اتفاق فعالین این حوزه غیر ممکن می باشد.

2-در شرایطی که برای بقیه کالاهای غیر اساسی در حال حاضر امکان خرید ارز قابل انتقال در سامانه نیما با حدود قیمت تمام شده 292.000 ریال فراهم می باشد، تحمیل منابع ارزی بلوکه شده به نام ارز کالاهای اساسی به قیمت نرخ ثابت نتیجه ای به جز ایجاد تلاطم و توقف روند عرضه در جریان تامین کالاهای اساسی و کوچک تر شدن سفره مردم در پی نخواهد داشت.

علاوه بر آن خسارت های مالی و اعتباری وارده به فعالین اقتصادی این حوزه را نیز بی سابقه و جبران ناپذیر می نماید، و با کمال تاسف کمبود شدید این اقلام در ماه های آتی را اجتناب ناپذیر می نماید.

3-تداوم این قبیل تعارضات در شعارها و عملکرد دولت محترم نتیجه ای جز بی اعتمادی بیش از پیش به تصمیمات اقتصادی دولت را در پی ندارد. همچنین اعمال این محدودیت  در آغاز  پر مصرف ترین فصل سال (نزدیکی ایام عید و ماه مبارک رمضان) در تعارض با اهداف و برنامه های دولت، تا حدودی مشکوک نیز به نظر می رسد که نیازمند توجه و بررسی بیش از پیش دستگاه مسئول می باشد.

4-متاسفانه تداوم و تشدید تصمیمات خلق الساعه، غیر کارشناسی و متضاد با شعارهای رسمی دولت از قبیل محدود ساختن جریان واردات کالاهای اساسی به استفاده از ارزهای نامرغوب (علیرغم نیمایی شدن نرخ ارز) بعضا آسیب ها و خسارت های شدیدتر از  تحریم های دشمنان در پی داشته و نیازمند بازنگری و اصلاح فوری می باشد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر