جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 8133
تاریخ انتشار: 06 آذر 1392 00:22
گزارشی از نشست امروز کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا:

مدارس ابتدایی استان تهران چهارشنبه تعطیل شد/ طرح زوج و فرد سراسری شد

با عبور شاخص کیفیت هوای تهران از شرایط «سالم» طی روزهای گذشته و رسیدن به مرز هشدار، بار دیگر نشست کمیته اضطرار دایر شد و مسئولان گرد هم آمده‌اند تا درباره شرایط بحث و تبادل نظر کرده و تصمیم بگیرند؛ تصمیمی که غیر از اعمال محدودیت‌های اضطراری پیش‌بینی نمی‌شد و در نهایت همین‌گونه هم شد!

به گزارش راه مردم،هرچه هفته‌های گذشته باران بارید و طرح زوج و فرد سراسری اعمال شد، باز هم در دو روز اخیر شاخص آلودگی هوای تهران افزایشی چشمگیر نشان داد تا بار دیگر به کارگیری روش‌های مسکن و اضطراری در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، در پی شدت گرفتن آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر، بار دیگر کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد و شنیده می‌شود که احتمالا تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت‌های ترافیکی بار دیگر در دستور کار قرار گیرد، چراکه شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت اخیر بیش از بیست واحد افزایش یافته و به مرز «ناسالم» رسیده است.


تمامی گزارش‌ها از میانگین ساعت یازده صبح روز قبل تا بیست و چهار ساعت بعد (تاریخ درج شده پایین تصاویر) بدست آمده است


یوسف رشیدی، مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با قرار گرفتن روی عدد 143، هوای پایتخت را تا آستانه هشدار برده است كه این شاخص نسبت به روز گذشته افزایش چشمگیری نشان می‌دهد و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری شرایط جوی در بیشتر نقاط کشور طی سه روز آینده و انباشت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی پرجمعیت، پیش‌بینی می‌شود روند افزایش آلاینده‌ها در پایتخت ادامه داشته باشد.

محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران با اعلام تشکیل جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار، احتمال تعطیلی مدارس را منوط به تصمیم این نشست دانست و گفت: در این باره دولت گفته است که تعطیلی مدارس باید در کمیته هماهنگی مواقع اضطرار تصمیم‌گیری شود.




بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه آزمایشی اطلاع رسانی برخط آلودگی هوای شهر تهران، شاخص آلودگی هوای امروز پایتخت، محدوده «ناسالم برای گروه‌های حساس» را پشت سر گذاشته و با ورود به محدوده «ناسالم»، در شرایط هشدار قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه آزمایشی اطلاع رسانی برخط آلودگی هوای شهر تهران، شاخص آلودگی هوای امروز پایتخت، محدوده «ناسالم برای گروه‌های حساس» را پشت سر گذاشته و با ورود به محدوده «ناسالم»، در شرایط هشدار قرار گرفته است.






گفتنی است بر اساس تصمیمی که شورای عالی ترافیک هفته گذشته اتخاذ کرد، تصمیم گیری درباره اعمال زوج و فرد سراسری در تهران، زمان وضع و توقف و حتی نوع اعمال این محدودیت از کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران گرفته و به شخص استاندار تهران سپرده شد و بر این اساس، تنها اعمال محدودیت‌های دیگری همچون توقف فروش طرح‌های روزانه، تعطیلی برخی صنایع و فعالیت‌ها، تعطیلی مدارس (اعم از تعطیلی محدود به برخی پایه‌های تحصیلی یا تمامی مقاطع) و مواردی از این دست می‌تواند موضوع نشست امروز باشد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی خبرنگار «تابناک»، هم اکنون این نشست با حضور برخی مسئولان و نمایندگان استانداری، محیط زیست، هواشناسی، پلیس راهور و شهرداری به انتها رسیده و اعضای کمیته منتظر اعلام رای نهایی توسط استاندار تهران هستند.

رای نهایی کمیته پس از حدود چهارساعت اعلام شد

نشست کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران که ساعت 16:30 امروز در محل استانداری تهران آغاز شده بود، دقایقی پیش (حدود ساعت 20:20) با اعلام رای نهایی به انتها رسید.

محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه مواقع اضطرار، درباره تصمیمات اتخاذ شده در این نشست به خبرنگار «تابناک» گفت: پس از رایزنی‌های صورت گرفته و دریافت نظرات مسئولان مختلف، این تصمیمات اتخاذ شد:
* اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در تهران، تنها برای فردا (چهارشنبه) از ساعت 6:30 الی 16:00

* تعطیلی کلیه مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و دبستان‌ها در تمام سطح استان تهران غیر از شهرهای فیروزکوه و دماوند

* توقف فروش آرم طرح ترافیک روزانه برای فردا (چهارشنبه)

* توقف فعالیت‌های ورزشی در مدارس

* تشدید برخورد پلیس راهور با خودروهای آلاینده

* توقف فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده و داری پتانسیل آلایندگی از جمله معادن شن و ماسه، واحدهای تولید آسفالت، واحدهای تولید سیمان؛ این بند از مصوبه از صبح امروز با پیگیری محیط زیست استان به مرحله اجرا در آمده است.

* توقف فعالیت‌های عمرانی شهرداری‌های استان

گفتنی است که فعالیت ادارات برقرار خواهد بود و به گفته استاندار، کمیته اضطرار تهران ظهر جمعه بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد تا برای هفته آینده تصمیم گیری کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر