جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 8072
تاریخ انتشار: 04 آذر 1392 23:25
چند روز پیش، حمید استیلی، مدیرعامل شرکت پیشکسوتان پرسپولیس، که یکی از بازیگران اصلی دعوت تیم ستاره‌های میلان به تهران است، ابراز امیدواری کرد، این بازی دوستانه که شعار «فوتبال برای صلح و دوستی» را یدک می‌کشد، فرصت مناسبی است تا پای بانوان به ورزشگاه باز شود؛ پیشنهادی که البته همه ‌سرانجام آن را می‌دانستند و روز گذشته نخستین موضع‌گیری رسمی در مخالفت با آن از سوی حجت‌السلام علیپور در پیش گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، یکی از آن مواردی است که هیچ گاه تصمیم مشخصی درباره آن صادر نشد، ولی همواره این قوانین نانوشته بودند که برای حضور بانوان در ورزشگاه تصمیم گرفتند تا هیچ‌ گاه‌ رسما پای زنان به ورزشگاه‌ها باز نشود.

اما با اقدام رسمی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا و تلاش فراوانی که برای به دست آوردن این میزبانی انجام می‌دهد، گویا به زودی تکلیف این وضعیت روشن خواهد شد، زیرا بنا بر قوانین فیفا، نباید محدودیتی برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها وجود داشته باشد. به این ترتیب، اگر کشورمان می‌خواهد تا میزبانی جام ملت‌ها را، که به نظر امید فراوانی هم به آن دارد، به دست آورد، باید تکلیف خود را با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها روشن سازد. این موضوع در سفر دو هفته پیش سپ بلا‌تر به تهران هم از سوی رئیس فیفا به مسئولان فوتبال کشورمان ابلاغ ‌و حتی در گزارش آسوشیتدپرس بیان شد‌ که بلا‌تر این موضوع را با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم در میان گذاشته است.

اما علی کفاشیان که علاقه‌مند است تا کارنامه عجیبش در فدراسیون فوتبال،‌ میزبانی ایران در جام ملت‌ها را‌ به خود بیند، بر این باور است که بحث حضور بانوان در ورزشگاه، موضوع چندان پیچیده‌ای نیست؛ چه اینکه فدراسیون پیش از این، سابقه برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را در تهران داشته که با AFC در این خصوص به مشکلی برنخورده است.

واقعیت این است که چه در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و چه در دیگر بازی‌های بین‌المللی که در تهران برگزار شده و ناظر فیفا یا AFC در آن حضور داشته، مشکلی برای حضور بانوان در ورزشگاه نبوده، ولی این تنها بانوان کشورهای میهمان و غیر ایرانی بودند که پایشان به ورزشگاه‌ها باز شده و زنان ایرانی راهی به ورزشگاه نداشتند. این ‌گونه به نظر می‌رسد که وقتی کفاشیان می‌گوید، با AFC در خصوص بانوان به مشکلی بر‌نمی‌خورم منظورش‌‌ همان حضور زنان خارجی در ورزشگاه‌هاست، نه بانوان هموطنمان.

در ایران هیچ قانون مدونی درباره ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد


حجت‌الاسلام علیپور که این سال‌ها او را با «منشور اخلاقی» بیشتر می‌شناسند و دبیر هیأت رسیدگی به تخلفات فوتبال در ایران است، چند روز قبل در گفت‌وگو‌ با ‌خانه ملت، امکان حضور بانوان در ورزشگاه در بازی پرسپولیس و میلان را منتفی دانسته و علت آن را نبود زیرساخت‌های مناسب در ورزشگاه‌های ایران برای حضور در ورزشگاه‌ها می‌داند.

وی در این گفت‌وگو بر این باور است، به علت اینکه در ورزشگاه‌ها دستشویی‌های جداگانه، ورودی‌های جداگانه و زیر‌ساخت‌هایی از این دست وجود ندارد،‌ هم‌اکنون امکان حضور بانوان در ورزشگاه نیست.

سخنان علیپور باعث شد تا با او گفت‌وگویی کنیم و نظر او را در این باره جویا شویم.

نخستین پرسش این بود که چرا حجت الاسلام علیپور در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند؟ آیا ایشان مقام مسئول و تعیین کننده در این زمینه هستند که اولین اظهار‌نظر در مخالفت با این موضوع از سوی ایشان بوده است؟! چون به دلیل حضور چندین و چند نهاد ‌و اظهار‌نظرهای متفاوت به روشنی مشخص نیست که متولی تصمیم‌گیری در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه چه نهادی است؛ این هم یکی از آن‌‌ ابهاماتی است که درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با آن مواجه هستیم.

اما علیرضا علیپور در پاسخ به این پرسش ما گفت که او علاوه بر دبیری هیأت رسیدگی به تخلفات فوتبال در ایران، «ریاست کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ بر‌تر ایران» را هم بر عهده دارد و از آنجا‌ که برگزاری این دیدار بر عهده سازمان لیگ بر‌تر بوده، ‌حق دارد که در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهار نظر کند.

او اما در خصوص اینکه چه نهادی حق اظهار‌نظر درباره حضور بانوان در ورزشگاه را دارد، نام‌های‌ مختلفی را بیان داشت که «شورای تأمین استان»، مهم‌ترین آن است.

علیپور بر این باور است که این شورای تأمین استان است که باید درمورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهار‌نظر کند؛ اما درباره اینکه چه سازوکار قانونی به شورای تأمین استان این اجازه را داده‌ که در این حوزه تصمیم‌گیری کند، پاسخ مشخصی نداد.

وقتی از حجت الاسلام علیپور در خصوص اینکه هیچ قانون مدونی در ایران، مبنی بر ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد، پرسیدیم و لزوم اینکه دست‌کم نهادهای قانونگذار که مجلس در صدر آن است، می‌توانند با تصویب قانونی در این زمینه، تکلیف حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را مشخص کنند و فضا را از این ابهام‌آلودگی نجات دهند، می‌گوید: مجلس در این زمینه تصمیم‌گیر نیست؛ برای نمونه، حضور بانوان در پادگان‌ها هم ممنوع است. آیا مجلس تعیین کرده که آن‌ها به پادگان‌ها نروند یا قوانین داخلی آن سازمان مانع این حضور شده است؟

با این پاسخ از علیپور پرسیدیم، ‌آیا قوانین داخلی فوتبال در ایران، منعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها دارد یا خیر که پاسخ ایشان منفی بود؛ دست‌کم روی کاغذ و مصوبات رسمی، سخنی از ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به میان نیامده است.

با شنیدن این حرف از حجت‌الاسلام علیپور که مجلس تصمیم‌گیر این حوزه نیست، از ایشان پرسیدیم که بنابراین چه نهاد و سازمانی باید تکلیف این ماجرا را روشن سازد که ایشان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را مسئول مستقیم این ماجرا دانستند.

علیپور به خبرنگار ما گفت: «یک کارگروه قوی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان و مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی باید تشکیل شود و در جلسات متعدد این مسأله را بررسی ‌و نسبت به آن اعلام رأی کند».

سخنان روز گذشته علیپور در گفت‌وگو با خانه ملت را به او یادآور شدیم که نبود امکانات سخت‌افزاری در ورزشگاه‌ها را مانع اصلی بر سر راه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام کرده بود و پرسیدیم که اگر این موانع برطرف ‌و ورزشگاه‌ها صاحب دستشویی‌ها و ورودی‌های مجزای بانوان شوند، آیا امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود دارد، یا خیر که ایشان امکان حضور بانوان را پس از برطرف شدن این مشکلات زیر ساختی دوباره بسته به نظر شورای تأمین هر استان و کمیسیون ورزشی آن استان ‌دانستند.

سرانجام در ‌آخرین پرسش از ایشان که «رئیس کمیته نظارت و بازرسی سازمان لیگ بر‌تر ایران» هستند، پرسیدیم که در سازمان لیگ بر‌تر ایران، آیا هیچ قانون مشخص‌ یا بند تصویب شده‌ای در خصوص ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه وجود دارد،‌ ایشان بیان کردند که بند مشخصی در این خصوص وجود ندارد و تنها بندی که در این زمینه هست، بندی است که تأکید می‌کند، باید «شرایط رفاهی مناسب برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها» ‌تامین شود.

همان گونه که از گفت‌وگو‌ با حجت‌الاسلم علیپور و سخنان وی برمی‌آید، ‌به صورت مشخص‌، ‌نبود هیچ قانون مدون در خصوص ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، موجب شده تا اوضاع در این حوزه یک بام و دو هوا باشد؛ از یک سو، زنان غیر ایرانی برای تشویق تیمشان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند و از سوی دیگر، بانوان ایرانی را راهی به استادیوم‌ها نیست!

این در حالی است که تا سال گذشته، بانوان در ایران می‌توانستد برای دیدن بازی‌های والیبال و بسکتبال به ورزشگاه‌ها بروند و هیچ ‌گونه مخالفتی هم با آن ‌نشد؛ اما پس از محبوبیت بالای بازی‌های والیبال ایران و توجه همگانی به آن تصمیم، بر آن شدند تا از حضور آن‌ها در بازی‌های والیبال جلوگیری شود. به هر حال پرونده حضور یافتن یا نیافتن بانوان در ایران همچنان باز است؛ بنابراین، بهتر است تصمیم روشنی درباره آن گرفته شود تا اینکه بنا بر قوانین نانوشته عمل شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر