شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 80442
تاریخ انتشار: 16 آبان 1401 17:19
مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد

پرورش متراکم میگو در جزیره قشم

منصور آزاد، مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد: قشم به دنبال تغيير الگوي توليد ميگو از روشهاي سنتي با بهره وري پايين به روشهاي متراكم با بهره وري بالا و افزايش توليد در واحد سطح مي باشد.
به گزارش راه امروز: منصور آزاد، مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در جمع خبرنگاران گفت: امروزه جهان با چالش‌های زیادی در بحث تأمين غذا و امنیت غذایی برای جوامع روبرو شده است و در درجه نخست خودکفایی در تولید محصولات غذایی و در درجه بعد تبدیل شدن کشورها به صادرکننده این محصولات نقش مهمی در توسعه‌یافتگی بازی می‌کند. تحقیقات سازمان خوارو بار كشاورزي سازمان ملل ( فائو) انجام شده نشان می‌دهد میزان پروتئین تولیدی در دریا تقریبا به حد نهایی خودش رسیده و جوابگوی نیازهای بشری نخواهد بود.

او افزود:  بنابراین در تمام دنیا از جمله ایران برنامه‌ریزی‌ها با هدف تأمين این پروتئین، حول محور پرورش آبزیان انجام می‌شود و نمودار تولید در سال‌های اخیر که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان مللل متحد «فائو» ارائه شده موید این حقیقت است. بر اساس این آمارها ۶۲در سال 2030 براي حفظ دسترسي فعلي جمعيت دنيا به پروتين  بايد سهم پرورش در توليد پروتين هاي دريايي از 48 درصد به 60 درصد افزايش يابد.

آزاد، با بیان اینکه صنعت آبزی‌پروری به یکی از مهمترین بخش‌های تأمين پروتئین و ایجاد امنیت غذایی در دنيا تبدیل شده، بیان کرد: پرورش میگو به انواع يكي از منابع پروتيني با ارزش مورد توجه مسئولین کشورها واقع شده است. در ایران نیز به واسطه وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور صنعت تکثیر و پرورش میگو همزمان با رشد و توسعه این حرفه در عرصه جهانی از توسعه چشمگیری برخوردار بوده است و در جزیره قشم نیز برنامه‌ریزی برای تولید32 هزارتن میگو انجام شده است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: صنعت پرورش میگو شامل مولد سازی، تکثیر، پرورش، عمل آوری و بازاریابی مطرح است و در همه این مراحل موضوع برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

آزاد، در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: تاکنون میگو به روش سنتی و در سدهای خاکی در نزدیکی سواحل پرورش می‌یافته اما با همت کارآفرینان و سرمایه‌گذران هم اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه پرورش میگو از جمله کشت متراکم و فوق متراکم به کشور وارد شده است. 

بنابر توضیحات او، کشت‌های مبتنی بر تکنولوژی علاوه بر اینکه عواقب محیط زیستی کشت‌های سنتی را در پی ندارند و کم‌ترین آسیب را به محیط پیرامون وارد‌می‌کنند از نظر اقتصادی نیز بهره‌وری چند برابری دارند و مقرون به صرفه هستند.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ، تاکید کرد که برداشت 10 برابری کشت‌های مدرن نسبت به کشت سنتی جذابیت این صنعت رابرای سرمایه‌گذاران دوچندان کرده چراکه در کشت متراکم به ازای هر هکتار زمین توانایی برداشت تا 100 تن میگو را مي توان ايجاد كرد. 

او همچنین اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده پرورش متراکم میگو هم اکنون در زمره یکی از پربازده‌ترین صنایع شیلاتی مورد توجه قرار گرفته و نخستین مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در قشم نیز با حضور افشار فتح‌الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش، شرکت کیان یزدان قشم با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در 10 هکتار وسعت و سرمایه گذاری 240 میلیارد ریالی سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ توليد در هر هکتار دست یابد.
  
این شرکت با توان تولید 64 تن میگو در هر هکتار، 250 مخزن پرورش دارد که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مرحله آزمایشی کار خود، 66 مخزن را به بهره برداری رساند.

لازم به ذکر است، جزیره قشم توان تولید 32 هزار تن میگو را دارد و که هم اکنون 4 هزار تن از این مقدار به مرحله تولید رسیده است و تا سال 1404 میزان تولید میگو پرورشی در قشم به 23 هزار تن از طریق کشت‌های سنتی و متراکم می رسد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر