سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 80086
تاریخ انتشار: 02 آبان 1401 22:49
عملیات اجرایی واردات خودرو آغاز شد

آغاز ثبت سفارش‌ واردات خودرو از هفته جاری

به دنبال اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو و تصویب اصلاحیه آن توسط هیات وزیران، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو خبر داده و اعلام کرد که ثبت سفارش خودرو این هفته آغاز خواهد شد.
بعد از گذشت 20 روز از اعلام سه ایراد مجلس شورای اسلامی به مصوبه واردات خودرو کسب اطلاعات تسنیم از این موضوع نشان از آن دارد که ایرادات در معاونت حقوقی و وزارت صنعت بررسی شد و در نهایت یک اصلاحیه به هیئت دولت ارسال شده است که این موضوع مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است.با تصویب هیئت وزیران وزارت صنعت باید طی چند روز آینده روند ثبت سفارش واردات خودرو را با توجه به افراد واجد شرایط آغاز کند.

12 مهرماه قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب نامه‌ای ایرادات سه‌گانه مصوبه دولتدرخصوص واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است. در این نامه تأکید شده است: براساس ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو ـ مصوب 1401 ـ «واردات خودرو برابر آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت شرایط پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد مجاز است.»، بنابراین، بند 8 مصوبه که تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه را به‌جای کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر، صرفاً به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول نموده از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.

علاوه بر این نظر به تبصره 2 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1392 ـ که مقرر می‌دارد: «دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند» بنابراین بند 8 مصوبه ناظر به تفویض این امر به وزارت صنعت، معدن و تجارت از حیث تغییر مرجع تعیین، مغایر قانون است.


ثبت سفارش خودروها این هفته آغاز می‌شود

در این رابطه، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- به ایسنا، گفت: با اصلاح اشکال‌های وارده به آیین‌نامه واردات خودرو و تصویب این اصلاحیه در دولت، ثبت سفارش خودرو این هفته آغاز می‌شود.

وی افزود: روز گذشته (یکشنبه) شرکت‌هایی که در مرحله اول بررسی‌ها، صلاحیت آن‌ها تایید شد، در جلسه‌ای با معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شدند به سرعت ثبت سفارش و سایر مراحل واردات خودرو را انجام دهند.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی، کره ای و اروپایی (در رده خودروهای اقتصادی) مذاکره داشته و این برندها جزو خودروهای وارداتی خواهند بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر