چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 7920
تاریخ انتشار: 30 آبان 1392 23:06
اخبار روز دوم مذاکرات هسته ای در ژنو؛

شاید وزرای خارجه شنبه بیایند

به گزارش راه مردم به نقل از«تابناک»، روز اول مذاکرات به تلاش طرفین برای برنامه‌ریزی مذاکرات گذشت. اشتون و ظریف در حالی گفتگوی خود را با ناهار کاری دیروز آغاز کردند که پیش از آن اعضای 5+1 نشست‌هایی داخلی برای حل اختلافات خود داشتند.


جلسه اول بین ایران و 5+1 که از ساعت شش عصر به وقت ژنو شروع شده بود، بعد از 15 دقیقه پایان یافت. گفته می‌شود که طرف آمریکایی به مدت پنج دقیقه برای دیگران مسائل را توضیح داده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید جلسه هفت جانبه بین ایران و 1+5 از آن رو کوتاه بوده است که در آن فقط در خصوص نحوه پیگیری مذاکرات بحث شده است.


طبق برنامه، امروز پنج شنبه، صبحانه کاری دکتر ظریف و روسای سازمانهای بین المللی مستقر در ژنو برگزار خواهد شد، سپس ملاقات دکتر ظریف و خانم اشتون انجام خواهد شد تا درباره چگونگی پیشبرد متن، بررسی متن بر اساس کار مشترک و احترام متقابل بخث شود.


در عین حال روز گذشته، سفر نتانیاهو به مسکو برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار گرفت. معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که در این سفر نتانیاهو را همراهی می‌کند، اظهار داشته است که هر چند امید چندانی به تاثیرگذاری جدی بر پوتین ندارد ولی از تلاش برای وارد کردن کوچک‌ترین تاثیرات نیز دست نخواهند کشید.


در حالی که وندی شرمن مذاکره کننده آمریکا گفته بود، معماری تحریم‌ها در اثر کاهش آنها فرو نخواهد ریخت، تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران تا زمان حصول توافق جامع حذف نخواهد شد، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اختلافات به اندازه کافی کاهش نیافته است تا وزیر خارجه به ژنو برود. وی با تیم مذاکراتی در ارتباط است و در 36 ساعت آینده در مورد رفتن به ژنو تصمیم خواهد گرفت.


آخرین خبر مهم دیروز نیز، خبر منتشر شده توسط مارگارت وارنر خبرنگار پی‌بی‌اس بود که بر اساس آن، مایکل مان سخنگوی اشتون تائید کرده که در دور قبل مذاکرات، اشتون تنها کری را برای شرکت در مذاکرات دعوت کرده است و فابیوس و دیگر وزرا بدون دعوت به ژنو آمدند.


خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است


22:50            ادعاهای یک منبع رسانه‌ای یهودیان در آمریکا: کاخ سفید در جلسه‌ای برای اندیشکده‌های نزدیک به خود رویکرد اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده است زیرا خواسته‌های اسرائیل به جنگ منجر خواهد شد.


22:25           شنیده‌های خبرنگار تابناک حاکی از این است که رویکرد فرانسه در دور پیش تا حد زیادی تحت تاثیر عربستان و امارات هم بوده است. به نظر می‌رسد این بار، اشتون موفق شده تا حدودی فرانسوی‌ها را کنترل کند.



22:20           برخی خبرها حاکی از آن است که جلسه های مشورت طرف غربی ابتدا با حضور سه کشور اروپایی برگزار شده و سپس با پیوستن وندی شرمن نماینده آمریکا و سپس نمایندگان چین و روسیه ادامه یافته است.



21:45           روزن به نقل از تخت روانچی معاون وزیر خارجه: در حال پیشرفت هستیم. مساله زمان بر است ولی مشغول کاریم. ممکن است وزرای خارجه شنبه بیایند.


21:27           جلسه ایران و 5+1 احتمالا تا دقایقی دیگر شروع خواهد شد. دیپلمات‌های چینی راه افتاده‌اند. جلسه برای 21:30 به وقت تهران برنامه‌ریزی شده است.


21:15           سناتور مارک کرک از اصلی‌ترین حامیان تحریم‌های جدید علیه ایران، در سخنانی به کری حمله کرده است.



21:10         ‫جلسه دوجانبه ظریف و اشتون هنوز آغاز نشده است. مشورت‌های داخلی گروه 1+5 ادامه دارد و پس از اتمام این مشورتها جلسه برگزار می شود.


20:10          مقامات آمریکایی: امروز هنوز دیداری با ایرانی‌ها نداشته‌ایم. دیدار دیروز کوتاه بود.


20:00         روزن: روسها مشغول سیگار کشیدن شدند، پس جلسه داخلی 5+1 تمام شده است. یک دیپلمات روس به من گفت هنوز روشن نیست که لاوروف خواهد آمد یا خیر

19:50          خبرنگار گاردین: ایران اصرار دارد که که پذیرش حق غنی‌سازی در متن توافق بیاید.


19:30          هومان مجد: هیچ گاه به اندازه امروز، کلمات «جدی، مفید و پیشرفت» را در ژنو نشنیده بودیم.



19:20           هری رید سناتور آمریکایی باز هم در مورد بررسی تحریم‌های ایران در سنا اظهار نظر کرده است. در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات سنای آمریکا هفته آینده لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند


18:55      المیادین: سرگئی لاوروف، (وزیر خارجه روسیه) فردا صبح وارد ژنو می‌شود.


18:45      اخبار رسیده به تابناک، حاکی از آن است که فعلا در دستور کار دو طرف، مذاکرات دوجانبه با سایر کشورهای(5+1) وجود ندارد.


18:40     عراقچی: خطوط قرمز ایران، هستند و حذف شدنی هم نیست. خط قرمز غربی ها هر گونه ظرفیتی است که منجر به تولید سلاح هسته ای شود و انها غنی سازی در داخل خاک ایران را خط قرمز نمی دانند بلکه تولید سلاح هسته‌ای را در کلیت موضوع، خط قرمز می‌دانند. معاون وزیر خارجه در رابطه با احتمال حضور وزیران خارجه 6کشور در ژنو خاطر نشان کرد تا وقتی که چشم انداز موفقیت روشن نشود فکر نمیکنم وزرای خارجه حضور پیدا کنند. وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال پایان مذاکرات و حصول نتیجه گفت،  امشب فکر نمیکنم به نتیجه برسد و در مورد فردا هم نمیتوان قضاوت کرد.


18:30   سی‌ان‌ان: سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل گفت، به ایران پیشنهاد شد در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، بخشی از تحریم‌ها، به ارزش حدود شش میلیارد دلار، برداشته شود.


18:25       مذاکرات ظریف و اشتون ساعت 15.50 دقیقه پایان یافت و حدود ساعت 6 به وقت ژنو از سر گرفته خواهد شد.


18:17       رویترز: وزرای خارجه( ۱+۵) به احتمال زیاد فردا به ژنو می‌روند.


18:05       برا اساس اخبار رسیده به تابناک دور جدید گفت و گو های جدید ظریف و اشتون مثبت بوده است و نشانه های واضحی از پیشرفت به چشم می خورد. در عین حال نیز همچنان برخی اختلافات وجود دارد.


17:35       حضور تیم حفاظت وزیر خارجه آمریکا تائید شد. ظاهرا یک طبقه از هتل در حال ایزوله شدن است.


17:10      اسکات پیترسون: چشم‌انداز مذاکرات در سه دور اخیر، هیچگاه بهتر از اکنون نبوده است.



17:07      ال مانیتور: سرمایه‌گذاری سالانه در صنعت هسته‌ای رژیم اسرائیل بیشتر از دو میلیارد دلار است!



17:05     خبرنگار هاآرتص: وزرای خارجه احتمالا از فردا عصر به ژنو خواهند آمد. روشن نیست که این علامت بحران در مذاکرات است یا گشایش جدی در آن؟



17:02      دور جدید مذاکرات ظریف و اشتون آغاز شد



17:00     ظریف در آسانسور و پیش از دیدار با اشتون در پاسخ به پرسشی در مورد امیدواری به مذاکرات پاسخ داد، ان‌شاء الله


16:35    روزنامه اسرائیلی هاآرتص: تقسیم کار آشکاری در داخل هیئت ایرانی وجود دارد. ظریف، مسئول به نمایش گذاشتن چهره دوستانه حسن روحانی و نیز مامور پایان دادن به انزوای بین‌المللی ایران است. اما سید عباس عراقچی، معاون او نقش «پلیس بد» را برعهده دارد که ارزیابی‌های بدبینانه‌ای ارائه می‌کند و بر نکات اصلی مناقشه با غرب پافشاری می‌کند و تاکید دارد.


16:20        المیادین: یک منبع آگاه در گفتگو با این شبکه اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در مورد یک برنامه بلند مدت برای تضمین توسعه صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفتگو کرده‌اند.


این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از این با اشاره به مذاکرات خوب خود با کاترین اشتون تاکید کرده بود که در گفتگو با وی وارد جزئیات شده‌اند.


 

16:10      همزمان با توصیه‌های علما، تغییر تصویر زمینه صفحه فیسبوک ظریف قابل توجه است.







 

16:10     عراقچی: هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به طور جدی وارد متن شویم که این متن می تواند متن ما یا متن آنها باشد ، به آن مرحله هنوز نرسیده ایم فعلا روی کلیات اختلاف نظرها کار می کنیم.


عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا اعتماد از دست رفته بازگشته است گفت: به هر حال یک مقداری اطمینان جلب شده است که خانم اشتون به عنوان نماینده شش کشور صحبت می کند و هر شش کشور نیز به ما اطمینان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمایت می کنند و ایشان نماینده تام الاختیار آنها است البته اکنون هم برای نماز و ناهار و هم برای اینکه خانم اشتون مشورتی با باقی اعضا داشته باشد جلسه متوقف شده است.


وی در پاسخ به این سئوال که احتمال حضور جای کری افزایش یافته است و آیا به مرحله ای رسیده ایم که احتمال توافق تا این اندازه بیشتر شده گفت: به هر حال وزرای امورخارجه این طور که ما می بینیم آمادگی اولیه را پیدا می کنند که مثل بار قبل غافلگیر نشوند احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و لازمه آن این است که انعطاف لازم از طرف مقابل نشان داده شود و ما بتوانیم به سرعت روی متن به تفاهم برسیم.


15:55      ریابکوف مذاکره‌کننده روس: نسبت به دور قبل، اوضاع بهتر پیش می‌رود


15:40      آیت الله عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید ایران برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور که او آنها را نماینده عزت و حقوق ملت ایران خوانده، آرزوی موفقیت کرده است.


آیت الله محمد سعیدی امام جمعه قم، خطاب به مذاکره کنندگان ایرانی: "به معصومین تمسک جویند."


حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران: پشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را نباید خالی کرد و ما نباید بگذاریم دشمن ما را مدیریت کند بلکه ما باید با نرمش قهرمانانه دشمن را مدیریت کنیم.


14:55            سخنگوی اشتون: شروع مذاکرات بین اشتون و ظریف جدی و بر سر جزئیات بود. مشغول پرداختن به جزئیات هستیم.


14:35           پایان مذاکرات ایران و نماینده 5+1


ظریف: وارد جزئیات شدیم. اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. مذاکرات دوجانبه را از ساعت 17 به وقت تهران از سر خواهیم گرفت.







 

14:38         عراقچی و تخت روانچی در جمع خبرنگاران: وارد محتوای توافقنامه شده ایم. جلسه را از ساعت 14:30 به وقت ژنو برابر با 17 به وقت تهران از سر می‌گیریم.


13:45        گزارش‌ها از حضور احتمالی تیمی از ماموران امنیتی آمریکایی در هتل اینترکنتیننتال خبر می‌دهند. تا امروز عصر روشن خواهد شد که کری، لاوروف و دیگران خواهند آمد یا خیر.


12:55        هومان مجد: اگر هیچ خبرنگاری از فابیوس سوالی نپرسد، آیا باز هم می‌تواند سنگ اندازی کند؟


12:45         جورج شولتز وزیر خارجه دولت ریگان در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری بی‌بی‌سی: «ایرانی‌ها بی دلیل تاجران بزرگ فرش نام نگرفته‌اند. آنها لبخند می‌زنند، به شما جرات می‌بخشند و سپس گلویتان را می‌برند.» باید حواستان را جمع کنید و واقع‌بین باشید.


12:30       رویترز به نقل از فابیوس وزیر خارجه فرانسه: لازمه رسیدن به توافق با ایران، سرسختی است.


12:07       مدیران کل سازمان های بین المللی مستقر در ژنو در یک جلسه صبحانه کاری با حضور وزیر امور خارجه کشورمان شرکت نمودند.







 

در این جلسه که مدیرکل دفتر اروپایی سازمان ملل، مدیران کل سازمان جهانی بهداشت، سازمان بین المللی کار، سازمان بین المللی مهاجرت، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی اروپا و دبیر اجرایی موسسه آموزشی سازمان ملل (یونیتار) حضور داشتند، وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین سیاست ها و خط مشی های بین المللی و رویکرد کشورمان بر مبنای چندجانبه گرایی و مقابله با سیاست های تحمیلی برخی کشورها، بر همکاری موثر و تعامل و فعال و پویا با سازمان های بین المللی در چارچوب صلاحیت های آنها تاکید کرد.


12:00        ظریف در مقاله‌ای برای الشرق الاوسط:  همسایگان در اولویت برتر سیاست خارجی ایران قرار دارند


11:30      دیدار ظریف و اشتون وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه قرار است از ساعت 9 به وقت ژنو یعنی 11:30 تهران آغاز شود.


11:00  عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی :







 

- تا اعتماد مجدد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.


- در نشست امروز با اشتون جمع بندی می شود که آیا آماده ایم وارد مذاکرات محتوایی جدی شویم.


- هنوز وارد فاز جدی مذاکراتی در خصوص متن نشده ایم. تا وقتی برای ما اطمینان حاصل نشود که روش های مذاکراتی سالم و مبتنی به نتیجه است، وارد نگارش متن نمی شویم.


- هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن غنی سازی ایران وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ما نخواهد بود.


- از امروز اشتون به نمایندگی از همه هیئت ها با ظریف وارد گفت وگو می شود و شش کشور در مذاکره حضور ندارند. اگر در جمع بندی که اشتون به ما ارائه می دهد این اطمینان برای ما حاصل شود که مذاکرات به نتیجه منجر شود وارد مذاکره خواهیم شد.


- هر اقدامات اعتمادسازی که برای گام اول و آخر بپذیریم دوره زمانی خواهد داشت. برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود.


- امیدواریم در این دو روز به جمع بندی برسیم که آیا مذاکره اینجا تمام شود یا در فاصله دیگری مجدد به جمع بندی برسیم.


- معاونان وزرا نمایندگان کشورهایشان هستند. ملاقات های دیشب امیدوار کننده بود.


- اگر شرمن یا هر کس دیگری مدعی است تحریم های کمی برداشته شده مطمئن باشند اقدامات کمی از سوی ما برداشته شده است.


- تحریم های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.


- مذاکرات ادامه می یابد. پیشرفت های خوبی در جلسات قبلی شده است. به نسبت سه دور مذاکرات قبلی پیشرفت های خوبی کرده ایم. نسبت به چارچوب مذاکرات توافق کردیم. این گونه نیست که در وضعیت بن بست باشیم ولی آنچه در دور قبلی مذاکرات ژنو رخ داد باعث شد تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل ایجاد شود. امیدواریم در جلسه صبح اعتماد احیا شود.


- مقداری ایرادات اجرایی و نحوه اجرای مذاکرات که بار قبل داشتیم به نظر می رسد این بار مرتفع خواهد شد. جلسه ای که با اشتون داریم نشان می دهد با چه رویکردی وارد مذاکرات شده است.


- اطمینان دارم ساختار برنامه هسته ای ما به طور کامل حفظ خواهد شد و هیچ اقدامی که کوچکترین خدشه ای به ساختار برنامه هسته ای ما وارد کند، صورت نخواهد گرفت.



بخش‌هایی از گفته های امروز صبح عراقچی  را تماشا کنید.


10:25      توئیتر عراقچی: هیچ توافقی که در آن "غنی سازی" از ابتدا تا انتها وجود نداشته باشد مورد پذیرش نخواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر