جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 79153
تاریخ انتشار: 23 شهريور 1401 00:37
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه اعلام کرد

شرایط تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه جدیدی شرایط اختصاص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را اعلام کرده است.
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای از شروع مجدد روند تخصیص ارز به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار خبر داده است و این موضوع بسیاری از محصولات پر طرفدار بازار مثل سری S سامسونگ و پرچمداران شیائومی را شامل می‌شود. البته باید توجه داشت که بر اساس این اطلاعیه، تامین ارز برای ثبت سفارش گوشی موبایل، فقط از محل ارز حاصل از صادرات مجاز است.

وزرات صمت در خرداد ۱۴۰۱ نیز در پی فشارهای مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت گوشی‌های برند اپل را در گروه کالایی ۲۷ قرار دهد، یعنی محصولاتی که فقط می‌توانند با ارز حاصل از صادرات به کشور وارد شوند. بر اساس اطلاعیه جدید حالا تمام گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار شامل همین قاعده هستند.
قبلا هم محدودیت‌هایی مثل رتبه اعتباری بازرگانان و سقف واردات برای گوشی موبایل در نظر گرفته شده بود که در مجموع همه این محدودیت‌ها می‌توانند واردات چنین گوشی‌هایی را به کشور به شدت سخت کنند.

در همین راستا انجمن واردکنندگان موبایل مدتی پیش اعلام کرد: «از ۲۴ اردیبهشت، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تأمین ارز نشده و واردات موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار هم به صورت قطره‌چکانی در حال انجام است.»

یک موضوع دیگر هم به میزان عوارض گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بازمی‌گردد که تا پیش از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رقم ۶ درصد برای آن در نظر گرفته شده بود، اما مجلس این میزان را در بودجه فعلی به ۲ برابر یعنی ۱۲ درصد افزایش داده است.

طبق اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت، وزارت صمت می‌خواهد با ایجاد امکان واردات رسمی با تعرفه ۱۲ درصدی و محدودیت‌های ذکر شده برای بازرگانان، واردات مسافری این گوشی‌ها را به بازار کشور کاهش دهد، موضوعی که در حال حاضر به شدت رونق دارد و روش اصلی واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به ایران محسوب می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر