دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 78938
تاریخ انتشار: 14 شهريور 1401 14:20
وزیر صمت در نشستی خبری اعلام کرد

مذاکره‌ای با خودروسازان خارجی نداشتیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم، گفت: تعرفه واردات خودرو شناور است، چون ممکن بود بخاطر نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای سود بازرگانی، میزان سود واردکننده تعیین شود.

رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری در خصوص ابهامات ایجاد شده در واردات خودرو گفت: 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص 18 دهم درصد است.

تنظیم آیین نامه واردات خودرو براساس 3 معیار 

وی افزود: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به 3 دلیل بلامانع است زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است ، تصریح کرد: قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند.

وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنی و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این 3 معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.

فاطمی امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی 400 میلیون تومانی 600 میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه بسا که خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود.

مذاکره‌ای با خودروسازان خارجی نداشتیم

وزیر صمت اضافه کرد: اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.

فاطمی امین تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است‌. وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.

وی در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در 6 ماه گذشته کمک زیادی کردیم، شیشه، فولاد و … در بورس کالا عرضه می‌شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.

فاطمی امین ادامه داد: عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.

جزئیات تعرفه خودرو

وزیر صمت درباره میزان واردات خودرو نیز گفت: میزان واردات خودرو یک میلیارد یورو بعلاوه واردات از طریق سرمایه گذاری تعیین شده است. برای مثال افرادی که می‌خواهند در ایران سرمایه گذاری کنند، می‌توانند به جای آوردن ارز، به کشور خودرو وارد کنند و آن را بفروشند، اما ریال حاصل شده را نمی‌توانند خارج کنند. پس بخش قابل توجهی از کسری بازار برطرف می‌شود.

این مقام مسئول درباره تعرفه واردات خودرو نیز گفت:  تعرفه واردات خودرو شناور است، چون ممکن بود بخاطر نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای سود بازرگانی، میزان سود واردکننده تعیین شود.

پنج سال آینده واردات خودرو ممنوع نمی‌شود

فاطمی امین در مورد قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف کننده منتقل کنیم.

وی افزود: به دلیل سومدیریت، هزینه‌های مالی و کاهش تولید گران در می‌آید پس ما به عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف کننده هستیم، قیمت را کنترل می‌کنیم.

وزیر صمت در مورد احتمال ممنوعیت مجدد واردات در سال 1406 تصریح کرد: 5 سال آینده واردات ممنوع نمی‌شود بلکه طبق آیین نامه سرمایه گذاری باید تا 5 سال بماند.

وی در مورد تولید خودروی ایرانی - روسی، گفت: ما وارد این پروژه نمی‌شویم بلکه خود خودروسازان دست به کار خواهند شد.

فاطمی امین در مورد تولید خودروی کامل هم اظهار کرد: تا نهم شهریور ماه سال جاری 334 هزار و 463 درصد خودروی کامل تولید شده در حالی که این رقم برای مدت مشابه پارسال 88 هزار و 312 خودرو بود؛ بنابراین تولید خودروی کامل 279 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: خودروی ناقص تا 9 شهریور ماه امسال 41 هزار دستگاه تولید بود در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 291 هزار دستگاه بود.

سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند

وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری تمام شده و فراخوان سرمایه گذاری ارائه شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.

وزیر صمت در مورد تعداد خودروهای وارداتی، گفت: قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه گذاری خواهد بود. 

وی ادامه داد: در واقع سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند بلکه در داخل سرمایه گذاری باید کند.
 
تکلیف اسقاط چه می‌شود؟

وریر صمت در پاسخ به سوالی رباره واگذاری سهام خودروسازان نیز گفت: مراحل واگذاری سهام خودروسازان تدوین شده و قرار است اول شرکت‌های زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو عرضه شود که به زودی هم عرضه می‌شود چون قیمت گذاری تمام شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف اسقاط خودروهای فرسوده گفت: مقرر شده تعداد خودروهای اسقاطی در مقابل واردات از سوی صمت و سازمان ملی استاندارد تعیین و اعلام شود که به زودی انجام می‌شود.

انعقاد ۷۰۰ میلیون دلار تفاهم نامه خودرویی با روسیه

فاطمی امین با بیان اینکه وزارتخانه با شرکت‌های روسیه وارد مذاکره نمی‌شود و ارتباط بین خود شرکت‌ها است، اظهار کرد: در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، ایران بعد از روسیه بیشترین شرکت کننده بودند و ۷۰۰ میلیون دلار هم تفاهم نامه بین شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است.

 دنبال صادرات لوازم خانگی هستیم

وزیر صمت در ادامه نشست خبری با اشاره به رشد تولید ۱۷ درصدی لوازم خانگی در پنج ماهه امسال، اظهار کرد: برنامه‌ای برای واردات لوازم خانگی نداریم، بلکه برنامه برای صادرات داریم. در این راستا در چند کشور از جمله روسیه، عمان و ارمنستان برای سرمایه‌گذاری مشترک صحبت شده و قرار است قطعه و فناوری ارسال و کالای نهایی تولید شود.

وی درباره جدیدترین وضعیت تخلف فولاد مبارکه نیز گفت: گزارش صحن علنی مجلس هشت صفحه بود، اما گزارش غیررسمی ۳۰۰ صفه بوده است. وزارت صمت مرجع قضاوت نیست، اما بخش قابل توجهی از چیزهایی که عنوان شده، تخلف نیست. اما باید منتظر نظر قوه قضاییه باشیم.

فاطمی امین در ادامه درباره نظر این وزارتخانه درباره طرح تفکیک وزارت صمت گفت: تفکیکی وجود ندارد، بلکه طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مطرح شده که به معنی طرح تفکیک نیست، بلکه ایجاد یک وزارتخانه جدید است که بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و صمت به آن منتقل می‌شود. این طرح پیشنهاد مجلس است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر