پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 78707
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1401 16:58
حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی:

راه دور زدن تحریم‌ها، تجارت با رمزارزها است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی گفت: با در نظر گرفتن مشکلات متعدد و موانع موجود، بهره‌برداری از ارز‌های دیجیتالی را می‌توان گامی موثر و منطقی در دور زدن تحریم‌های اقتصادی دانست.
«حمید حسینی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بر این باور است که بهره‌مندی از ارز دیجیتالی در تجارت خارجی، تحریم‌ها را تا حدود زیادی بی‌اثر می‌کند. 

دی‌ماه ۱۴۰۰، سامانه‌های مبتنی بر بلاک‌چین به تایید وزارت صمت و بانک مرکزی رسید تا در فضای بین‌المللی و در جایی‌ که بتوان از این ابزار برای مدیریت تجارت بین‌المللی و مدیریت تحریم‌ها استفاده کرد، آنها را به‌ کار برد. در همین راستا، چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت در توییتی نوشت: «نخستین ثبت‌ سفارش واردات با استفاده از رمزارزها، به مبلغ ۱۰‌ میلیون دلار انجام‌ شد. همچنین از پایان شهریور افرادی که مجوز رمزارز دارند، می‌توانند از طریق سامانه به صورت اتوماتیک واردات کالا را انجام بدهند.» 

او در تازه‌ترین اظهاراتش نیز گفته: «چند مجموعه که مجوز رمزارز داشتند به صورت مقدماتی کالا وارد کردند، اما اینکه چه کالایی و از کدام کشور بوده به دلیل محرمانه بودن اعلام نشده است.»

البته رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع نیز را تایید کرد و از اجرایی شدن آن با همکاری وزارت صمت سخن گفت. 

حال با وجود گذشت هشت ماه، سرانجام استفاده از رمزارز در تجارت خارجی استارت خورده، اما پرسشی که در اینجا پیش می‌‌آید این است که آیا مقدمات استفاده از این ابزار برای تجار ایرانی فراهم است؟  

«حمید حسینی» رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به این پرسش و درباره استفاده از ارز‌های دیجیتالی در تجارت خارجی ایران به اعتمادآنلاین گفت: ایران یک کشور تحت تحریم است و این مساله در طول سال‎‌های اخیر همواره هزینه‌های گزافی را در زمینه نقل و انتقالات منابع مالی، بر تجار ایرانی تحمیل کرده است؛ حال با در نظر گرفتن مشکلات متعدد و موانع موجود، بهره‌برداری از ارز‌های دیجیتالی را می‌توان گامی موثر و منطقی در دور زدن تحریم‌های اقتصادی دانست. 

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه توضیح داد: تاکنون بانک مرکزی هیچ یک از کشور‌های دنیا موفق به رهگیری و مسدودسازی رمزارز‌ها نشده‌اند، بنابراین با توجه به این امر، ارز‌های دیجیتالی می‌تواند بخشی از معاملات تجاری ایران را پوشش دهد؛ اگرچه دیرهنگام اما کاربرد رمزارزها در تجارت ایران یک اتفاق مثبت است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: هرچند فعلاً در تجارت به شکل محدود از رمزارزها استفاده می‌شود، اما در آینده می‌تواند اثر مثبت خود را بر تجارت ایران نشان دهد. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر دولت با ایجاد بستر لازم برای نقل و انتقال ارز‌های دیجیتالی، گام مثبتی در راستای رفع موانعی که پیش روی صادرکنندگان قرار دارد برداشته است. این در حالی است که در طول سال‌های اخیر بازگشت منابع مالی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صادرکنندگان بوده است، اما اکنون با این اتفاق تجار دیگر مانند سابق با این مساله مواجه نخواهند بود.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که حذف دلار از مبادلات تجاری تا چه حد به نفع اقتصاد کشور است گفت: اگر ما بخواهیم دلار را از چرخه تجارت حذف کنیم، ناگزیریم هزینه بالاتری بپردازیم؛ به عنوان نمونه زمان پرداخت دلار را به دیگر ارزها از جمله یورو و درهم تبدیل می‌کنند، بنابراین ما باید علاوه بر پول کالا هزینه تبدیل دلار به سایر ارزها را هم بپردازیم و این تبدیل کردن برای کشور و تاجر ایرانی هزینه بالایی دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر