جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 78490
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1401 11:20
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: به دلیل رکود حاکم بر بازار به دنبال افزایش قیمت نیستیم، اما ممکن است بر اساس قیمت نهاده‌ها، در شرایطی برای بقا مجبور به افزایش قیمت باشیم.
به گزارش راه امروز: عباس هاشمی در نشست خبری اظهار کرد: در انتهای سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰ واحد تولیدی عضو انجمن بودند که ۴۱ واحد قطعه ساز بودند. اما انتهای ۱۴۰۰ اعضای انجمن به ۲۵۲ واحد رسید که ۴۴ تا از این واحدها قطعه سازان هستند. تعداد کل اعضای انجمن نیز ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه انجمن طی ۲۱ سال مداوم نمایشگاه بین‌المللی تخصصی لوازم خانگی را برگزار کرده، گفت: سال گذشته ۴۱۸ واحد صنعتی در نمایشگاه مشارکت داشتند که ۴۱۱ شرکت داخلی و هفت خارجی بودند.

هاشمی با اشاره به موضوعات محوری در حوزه صنعت لوازم خانگی، گفت: اولی قیمت‌گذاری دستوری است که چالش‌هایی برای صنعت ایجاد کرده، اما انجمن اعلام آمادگی کرده که مدل‌های دانش محور از کشورهای دیگر آماده کند. پیشنهاد دوم نظارت پسینی است. از طرف دیگر رکود نسبی در بازار حاکم است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برای زمانی است که تولید کمتر از عرضه است و امکان سو استفاده وجود دارد، تصریح کرد: اما در شرایط عادی نباید چنین روندی حاکم باشد. این در حالی است که دولت توجهی به افزایش قیمت نهاده‌های تولید ندارد و بعد از چند ماه از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت در نهایت گفت بخاطر وضعیت معیشت مردم بیشتر ۱۰ درصد مجوز افزایش قیمت نمی‌دهد. اما به هر حال اقتصاد پویا است و راه خود را پیدا می‌کند. مثلا تولیدکنندگان سرعت تولید را کاهش می‌دهند که احتمالا منجر به کمبود و افرایش قیمت و در نهایت افزایش قاچاق می‌شود.

همچنین به گفته وی با توجه به اینکه به دلیل قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده را پایین بیاورند، برخی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند که فاجعه است. در مقابل دولت برای صادرات هدفگذاری کرده، اما استراتژی ندارد. تحقیق، توسعه و افزایش کیفیت هزینه دارد. بنابراین قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش تولید، افزایش قیمت، افرایش قاچاق و افت کیفیت می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و فعلا تامین خوراک مهم‌ است، گفت: خیلی‌ها از تولیدکنندگان به فروش مدت دار اقساطی روی آورده‌اند. اما اگر شرکتی پول کامل از مشتری گرفته و کالا را چند ماه بعد تحویل داده، قابل بررسی است. البته نام شرکت باید برده شود و به کل صنعت تعمیم داده نشود.

دنبال افزایش قیمت نیستیم
وی در ادامه با بیان اینکه صادرات نیاز به تولید با کیفیت و بازار خوب دارد و باید پایدار باشد، اظهار کرد: الان صادرات مقطعی است؛ مثلا یک دوره‌ای به عراق و افغانستان صادر می‌شود و بعد با یک اتفاق متوقف می‌شود. ما دنبال پایداری صادرات با قوانین هستیم. اما وقتی سیاست‌های سرکوب قیمتی دنبال می‌شود نمی‌توان تولید داخل و صادرات را جدا کرد. تولید پیوسته است و وقتی نمی‌توان آپشن‌های جدید اضافه کرد و قطعات با کیفیت آورد در صادرات تاثیر دارد.

هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره احتمال افزایش مجدد قیمت لوازم خانگی در سال جاری، گفت: دنبال افزایش قیمت نیستیم. هیچ تولیدکننده‌ای دنبال گران شدن کالا نیست. اما باید اجازه دهیم تولیدکننده بر اساس تورم برای تعدیل قیمت اقدام کند. تولیدکنندگان بخاطر شرایط رکود از افزایش قیمت سود نمی‌برند، اما بر اساس قیمت نهاده‌ها ممکن است مجبور باشند برای بقا قیمت خود را بسته به شرایط افزایش دهند. البته طبق توافقی که با سازمان حمایت شده، اگر افزایش قیمت نهاده‌ها زیر ۵پنج درصد باشد، درخواست افرایش قیمت نمی دهیم.

لوازم خانگی چقدر ارزی بری دارد؟ 

هاشمی ادامه داد: صادرات لوازم خانگی و قطعات به طور متوسط سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که خیلی مبلغ کمی است. ارزبری این صنعت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۳ میلیارد دلار بوده است. بنابراین باید به دنبال توزن و بعد تراز مثبت باشیم که نیاز به تعاملات صحیح با دنیا دارد.

البته به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به موضوع قیمت گذاری دستوری ورود کرده است. همچنین از طریق اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه شریف جلساتی برگزار و راه حل‌های علمی خروج از قیمت گذاری دستوری تهیه و به مجلس ارائه شده است. راهکار انجمن روش‌های آزموده شده و دانش محور در دنیا است. مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین روش برای تعیین قیمت در بازار است. حتی اگر ستاد تنظیم بازار مجوز ۶۰ درصدی افزایش قیمت بدهد امکان پذیر نیست، چون رقابت در بازار وجود دارد. چرا که در هر گروه کالایی بالای ۲۰ تولیدکننده فعال هستند.

وی افزود: اگر هم دولت بر نظارت اصرار دارد، سازمان حمایت ضوابطی دارد که بر اساس آن تولیدکننده مجاز است قیمت تمام شده کالا را با ۱۷ درصد سود بفروشد که الآن خود این سازمان آن را نقض می‌کند. پیشنهاد بعدی ما نظارت پسینی است که یعنی واحد تولیدی بر اساس قیمت نهاده‌ها، قیمت مصرف کننده را برآورد در سامانه اعلام کند و اگر شاکی وجود داشت سازمان حمایت رسیدگی کند. اما ستاد تنظیم بازار اصرار به نظارت پیشینی دارد که کارآمد نیست.

با فروش مدت‌دار لوازم‌خانگی به‌شدت مخالفیم

در بخش دیگری از این نشست، سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم در اظهاراتی گفت: قیمتگذاری دستوری محصولات در شرایطی انجام می‌شود که در یک سال گذشته شاهد افزایش قیمت نهاده‌های تولید، برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی (۶ برابر افزایش)، افزایش هزینه‌های حمل (۲ بار در سال گذشته)، افزایش قیمت ای. بی. اس، ورق‌ها و غیره بودیم.

«محمود قهاری» بیان‌داشت: در حالی که شرکت‌ها متقاضی ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت بودند، اما در نهایت سازمان حمایت فقط با ۱۰ درصد افزایش موافقت کرد.

وی گفت: حتی اگر قیمت‌ها تا ۴۰ درصد افزایش می‌یافت، شرکت‌ها به دلیل رقابت موجود آن را اعمال نمی‌کردند. بنابه اظهارات سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، ‌اکنون تولید زیادی از سوی شرکت‌های مختلف ناجام شده و انبارها مملو از لوازم‌خانگی است.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن فروش مدت‌دار لوازم‌خانگی از سوی برخی شرکت‌ها مشابه اقدام خودروسازان، تصریح‌کرد: شاید یک شرکت درخصوص یکی از محصولات خود چنین اقدامی را انجام داده باشد، اما زیرمجموعه این انجمن نیست و با این اقدام به‌شدت مخالفیم.

قهاری همچنین تاکید کرد: هرچند قیمت‌های دستوری برای کالاهای تولیدی داریم، اما یک تولیدکننده واقعی هیچ‌گاه تولید را متوقف نکرده و کارگران را بیکار نمی‌کند.

وی افزود: در این شرایط، شرکت‌ها با کاستن از سود خود، فروش اقساطی کالاها و دیگر روش‌ها، مقاومت می‌کنند و شرکت‌هایی سراغ داریم که برخی کالاها را با زیان می‌فروشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر