دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 7826
تاریخ انتشار: 29 آبان 1392 07:42
2 انفجار انتحاری مقابل سفارت ایران؛

بیروت درآتش و خون/ القاعده پذیرفت

بوی باروت، صدای ضجه، بدن‌های تکه پاره، ساختمان‌های درهم کوبیده، اینجا لبنان است؛ چند قدمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت. قلب لبنان نگاه‌های ایرانیان را به خود معطوف داشته بود، نگاه‌هایی از جنس صلح و سلام و دوستی، قرار بود فوتبال و مستطیل سبز پیام‌آور شادی برای ایرانیان در عصرگاه سه شنبه 28 آبان ماه سال 92 باشد اما چند ساعت مانده به موعد برگزاری مسابقه صدای دو انفجار مهیب آرامش بیروت را در هم شکست.


به گزارش راه مردم، دود سیاه سایه‌اش را بر سر بیروت افکند و خاطر لبنانی‌ها و ایرانی‌ها و بسیاری از مردم جهان را مکدر کرد. در محله الجناح بیروت در خیابان بئر حسن، درست در چند متری سفارت ایران دو عنصر انتحاری خود را با چند ده کیلو مواد منفجره، منهدم کرده و ده‌ها تن را کشته و صدها نفر را زخمی کردند. در ابتدای انتشار خبر، پیرامون کم و کیف این حادثه اخبار ضد و نقیضی مخابره می‌شد. اینکه این افراد انتحاری با چه وسایل و ابزاری توانسته‌اند در یکی از امنیتی‌ترین خیابان‌های بیروت که اکثر سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در آن قرار دارند؛ اقدام به انفجاری انتحاری آن هم در این شرایط حساس منطقه‌‌ای و بین المللی کنند، نکته‌‌ای بود که در همان بدو امر چندان پیرامون آن اخبار صحیحی انتشار نیافت اما به‌تدریج و با گذشت زمان ابعاد مختلف ماجرا هویدا شد.


حادثه چگونه رقم خورد؟


در ابتدا اخبار حاکی از یک انفجار در نزدیکی سفارت ایران و کشته شدن رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این حادثه بود که سفیر ایران نیز در اولین واکنش این نکته را تایید کرد اما با گذشت زمان ابعاد گسترده این واقعه بیشتر هویدا شد. بنابر اخبار مورد تایید مقامات امنیتی و اطلاعاتی لبنان دو فرد انتحاری ظهر دیروز در 10متری سفارت ایران خود را منفجر کرده و بنابر اخبار تا لحظه نگارش این گزارش در این حادثه 23 نفر کشته و بیش از 150نفر زخمی شده‌اند. به گفته ارتش لبنان، ترتیب این عملیات بدین گونه بوده که نفر اول که بر یک موتور سوار بوده خود را برای ضربه زدن به سفارت ایران منفجر کرده و نفر دوم نیز 2دقیقه بعد با خودروی جیپ این اقدام را تکرار می‌کند. شدت این انفجار، به حدی بوده که علاوه بر خسارت‌های جانی تا شعاع چند صد متری ساختمان‌های اطراف دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی و جزئی شده اند. در جریان این حادثه مغازه‌ها، مراکز تجاری و ساختمان‌های بسیاری از جمله ساختمان سفارت ایران آسیب دیدند، همچنین به ساختارهای زیربنایی از جمله برق و آب نیز خساراتی وارد شده و چند ده خودرو نیز دچار آسیب‌های بسیار جدی شدند.


عاملان اقدام تروریستی چه کسانی بودند


ساعتی پس از انتشار خبر این واقعه هولناک، عاملین و آمرین آن مشخص شدند. در حالی که در همان وهله اول و پس از انفجار، غضنفر رکن آبادی سفیر ایران انگشت اتهام را به سوی مقامات اسرائیلی گرفته و رسانه‌های منطقه‌‌ای و نزدیک به حزب ا...، عربستانی‌ها را پشت ماجرا عنوان کردند شاخه القاعده لبنان طی بیانیه‌‌ای رسمی مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. گروه تروریستی موسوم به «عبدا... عزام» شاخه لبنان القاعده طی پیامی که در فضای مجازی انتشار داد مسئولیت رسمی این اقدام را بر عهده گرفت. لحظاتی بعد نیز یکی از سرکرده‌های مذهبی این گروه تروریستی- تکفیری به اسم شیخ سراج‌الدین زریقات در صفحه توئیتر خود ضمن آنکه این اقدام را توسط گروهش مورد تایید قرار داد، عنوان کرد که «2تن از برادران اهل سنت ما در این حادثه شهید شده‌اند و تا زمانی که حزب‌ا... و سوریه در لبنان حضور دارند این اقدامات ادامه خواهد داشت.» این اظهارات به‌خوبی نشان می‌دهد که حامیان منطقه‌‌ای تروریست‌ها در حادثه دست داشته و به‌دنبال ایجاد جنگ قومی و مذهبی هستند و می‌خواهند در شرایط حساس منطقه‌‌ای با این اقدامات اخلال ایجاد کنند و بعید نیست که در آستانه مذاکرات ژنو صهیونیست‌ها نیز در پشت پرده این ماجرا باشند.


واکنش‌های بین‌المللی به حادثه تروریستی


اولین مقام خارجی که به این اقدام واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد، رئیس جمهوری فرانسه بود. اولاند در پیامی گفت که فرانسه و دولت وی با « قاطعیت تمام» این حادثه تروریستی را محکوم می‌کند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز، حمله تروریستی هولناک به سفارت ایران در بیروت را که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از مردم لبنان شد، محکوم و این حادثه را به قربانیان آن تسلیت گفت. وی در ادامه افزود: انگلیس نسبت به حمایت از ثبات لبنان و کشاندن عاملان این اقدام تروریستی به عدالت متعهد است و نسبت به حراست از سفارت کشورش و اتباع آن نیز ابراز حساسیت و نگرانی می‌کند. عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نیز با بیان این که یکی از همراهان و راننده‌اش نیز در این حادثه زخمی شده‌اند، گفت: این حادثه تروریستی نیازمند ایستادگی در برابر تروریست‌هایی است که سرزمین، ملت و همه ارزش‌های ما را تهدید می‌کند. وی در ادامه افزود: همگان بدانند که تروریسم نه‌تنها این مناطق بلکه همه جهان و ثبات و امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند و باید در کنفرانس ژنو این اقدامات خصمانه مستمر مورد بحث قرار گیرد. نبیه بری، رئیس مجلس لبنان نیز گفت که این جنایت نه تنها سفارت ایران بلکه لبنان و همه لبنانی‌ها را هدف قرار داده است چرا که جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت طرف‌های لبنان و حمایت از ثبات و آزادی در این کشور گام برمی‌دارد. وی نسبت به نیت‌های تفرقه‌افکنانه این افراد هم هشدار داد. شخصیت‌های مختلف سیاسی لبنان از طیف‌های 14 و 8 مارس نیز هر کدام با شدت این اقدام را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان شده و نسبت به تفرقه افکنی تروریست‌ها هشدار دادند. نماینده دبیر کل سازمان ملل و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در پیام‌های جداگانه به شدت این اقدام را محکوم کرده و خواستار مجازات تروریست‌ها و جلوگیری از ادامه این اقدامات شدند.


اخبارضد و نقیض پیرامون شهادت رایزن فرهنگی ایران


پس از این انفجار خبر شهادت رایزن فرهنگی سفارت ایران در لبنان، حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری انتشار گسترده‌‌ای در رسانه‌ها یافت تا بدانجا که سفیر کشورمان نیز این نکته را مورد تایید قرار داد و به تاسی از وی مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز آن را تایید کرد و تمامی مقامات لبنانی نیز بر این اساس پیام تسلیت صادر کرده و از وی نام بردند اما ساعتی بعد سازمان تبلیغات اسلامی اعلام داشت که وی در این حادثه زخمی شده و مورد عمل جراحی قرار گرفته و تحت درمان است. چند ساعت بعد اما خبر شهادت حجت الاسلام ابراهیم انصاری مورد تایید قرار گرفت و وزارت بهداشت لبنان شهادت وی بر اثر شدت جراحات را تایید کرد. محمدجواد ظریف نیز در پیام تسلیت خود بامحکوم کردن این اقدام تروریستی توسط عوامل صهیونیستی، خاطرنشان کرد: خبر شهادت رایزن فرهنگی کشورمان موجب تاثر و تاسف اینجانب و جامعه دیپلماسی کشور گردید. بی‌شک فقدان این شخصیت فرهنگی ضایعه‌‌ای جبران ناپذیر خواهد بود ، لیکن خدمات برجسته این پیام‌آور فرهنگی همواره در اذهان و افکار عمومی مردم ایران و لبنان باقی خواهد ماند.


شهید انصاری کیست؟


حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری متولد ۱۳۳۸ (۵۴ساله) بوده و بین سال‌های ۷۱ تا ۷۳ مدير كل ارشاد اسلامي استان هرمزگان بود. وی همچنین به عنوان مدير كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در استان گيلان به ‌مدت 10سال فعالیت کرده و دارای تحصیلات حوزوی بوده و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت دریافت کرده بود.


شناسایی جمعی از شهیدان حادثه


با گذشت ساعاتی از حادثه تروریستی هویت برخی از شهدای ایرانی حاضر در محل هویدا شد. به گزارش شما نیوز، منابع مطلع و نزدیک به سفارت ایران در بیروت اعلام کردند که سر تیم حفاظت از سفارت در بیروت به نام «رضوان فارس» معروف به حاج رضا و محافظ شخصی سفیر پس از ممانعت از ورود شخص انتحاری اول به داخل سفارت و تیراندازی به سمت وی در جریان انفجار به شهادت رسید‌ه‌اند. گویا بعد از انفجار اول که عامل انتحاری نتوانسته خود را به در سفارت برساند، مسئولان حفاظت خود را بلافاصله به در سفارت در خیابان اصلی محل وقوع انفجار رسانده‌اند و زمانی که انفجار دوم به وقوع می‌پیوندد، حاج رضوان و چندین نفر از تیم حفاظت از سفارت نیز در محل حاضر بوده و به شهادت می‌رسند. نکته جالب توجه در این میانه آن بوده که پس از انفجار اول، راننده تانکر آبی که از آنجا گذر می‌کرده از ترس ماشین را در جلوی در سفارت رها می‌کند و می‌رود و همین مانع باعث می‌شود که شخص انتحاری دوم با خودروی خود نتواند به محل سفارت ورود کرده و با برخورد با تانکر خودرویش در چند متری سفارت منهدم می‌شود. شبکه المنار نیز در آخرین گزارش خود آورده که هویت 18تن از شهدا تاکنون مشخص شده که برخی از آنها از اعضای تیم حفاظتی سفارت بوده‌اند.


واکنش قاطعانه مقامات ایرانی و حزب‌ا...


سفیر ایران در لبنان لحظاتی بعد از وقوع انفجار در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام داشت: کسانی که در این گونه اقدامات دست دارند به رژیم صهیونیستی خدمت می‌کنند. وی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهروندان لبنانی که در این حادثه آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: مسیر ما ادامه دارد و کسانی که این اقدام را انجام داده‌اند بر بحق بودن اصول و مواضع‌ جمهوری اسلامی در تحقق عدالت مهر تایید زده‌اند و آن‌ها باید بدانند که با این‌گونه علمیات‌ها نمی‌توانند بر ما تاثیر بگذارند. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنشی فوری‌‌ عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران صهیونیست‌ها و مزدوران آنها را مسئول این اقدام می‌داند. وی با ابراز تاسف نسبت به کشته شدن شهروندان لبنانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اتفاق در نزدیکی سفارت ایران رخ داده مسئولان کشورمان تمامی ابعاد این اقدام را با قوت پیگیری می‌کنند. نماینده حزب‌ا... لبنان نیز در واکنشی قاطعانه به این حوادث عنوان کرد: به آنها که این حمله را انجام دادند می‌گوییم که نمی‌توانید ما را شکست دهید. ما پیامی را دریافت کردیم که فرستنده آن را می‌شناسیم و می‌دانیم چگونه تلافی کنیم.


تماس تلفنی رئیس‌جمهوری لبنان با روحانی


میشل سلیمان نیز در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی، انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت را محکوم و شهادت جمعی از انسان‌های بیگناه در این انفجارها را به وی تسلیت گفت. سلیمان انفجارهای تروریستی را حامل پیام‌های جنایتکارانه‌‌ای دانست که انسان‌های بیگناه را هدف قرار داده است. وی در ادامه نیز به روحانی تصریح کرد: دستان تروریسم هرگز نمی‌توانند عقربه‌های ساعت را به عقب برگردانند. رئیس جمهوری لبنان به روحانی این اطمینان را داد که مسئولان امنیتی تلاش‌های خود را برای شناسایی جنایتکاران تروریست و تحویل آنها به دستگاه قضایی دوچندان کرده و او این دستور را داده است.


در نهایت...


از حواشی این حادثه تروریستی اما می‌توان به در هاله ابهام بردن برگزاری دیدار فوتبال میان ایران و لبنان اشاره کرد. سرمربی تیم‌ملی ایران با این استدلال که فوتبال برای شادی است و با این حادثه تلخ نمی‌توان شرایط عادی داشت خواستار لغو برگزاری دیدار شده بود اما بالاخره با تدابیر شدید امنیتی و حضور تانک‌ها و ادوات نظامی در کنار استادیوم این بازی بدون تماشاگر برگزار شد. نکات کلیدی این حادثه را می‌توان به‌صورت مجمل و در وهله اول چنین ارزیابی کرد که برای اولین بار بطور رسمی القاعده علیه منافع ایران دست به اقدام زده و این نکته حاکی از آن است که دشمنان ایران به دنبال باز کردن جبهه‌های تازه برای ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران هستند و چون ایران توانسته سوریه را از خطر جنگ بیرونی بکشد و پیروزهایی در این کشور ایجاد شده آنان دنبال انتقام گیری هستند. ازطرف دیگر با حضور علنی سیدحسن نصرا... در روز عاشورا و توفیق ایران در مذاکرات ژنو که ضربه مهلکی به هیمنه تبلیغاتی اسرائیلی‌ها بوده آنان نیز به دنبال اقدامات ایذایی برای تاثیرگذاری بر فضای سیاسی و اذهان جهان هستند و موقعیت خاص ژئوپلتیکی لبنان اکنون میدان این تسویه‌حساب‌های سیاسی شده است اما پاسخ قاطعانه ایران و حزب‌ا... نشان داد که این اقدامات ره به جایی نمی‌برد.
برچسب ها: بیروت ، انفجار
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر