دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 7802
تاریخ انتشار: 28 آبان 1392 15:51
به گزارش راه مردم،  اما نهایتا اینطور شد که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه زمان و مکان این قرار ملاقات را یکشنبه‌شب در «باغ ملی» (ساختمان وزارت خارجه) اعلام کرد؛ ملاقاتی که پس از آن محمدحسن آصفری، از اعضای این کمیسیون عنوان کرده بود در صورت ادامه تحریم‌ها ایران مذاکرات را ادامه نخواهد داد. خبری که صحت‌وسقم آن را از صفر نعیمی‌رز، دیگر عضو این کمیسیون جویا شدیم و او مطرح‌شدن چنین برنامه‌ای از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را به جدیت تکذیب کرد.

‌ تحلیل مذاکره‌کنندگان از حل مساله هسته‌ای چه بود؟
طی مذاکراتی که در ژنو2 انجام شده، 90‌درصد مشکلات میان ایران و آمریکا حل شده است و تنها 10‌درصد موضوعات حل‌نشده باقی مانده است که همین موضوع باعث سفر یکباره جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به سوییس شده است.

‌و دلیل حل‌نشدن آن 10‌درصد از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران چه عنوان شد؟
دخالت بنیامین نتانیاهو موجب می‌شود تا فرانسه به موضوع وارد شود و روی 10‌درصد حل‌نشده خط بکشد و حتی موضوعات دیگری را به آن اضافه ‌کند.

‌آقای حیدرپور از اعضای کمیسیون امنیت ملی گفته‌ است «آمریکا نقطه‌نظراتی داشته که جمهوری اسلامی آنها را قبول نکرده است» در حالی که چندروز پیش وزیر امور خارجه ایران گفته بود آقایان خودشان می‌دانند چه کسی مذاکرات را بر هم زده است، از سوی دیگر لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عنوان کرده بود ایران پیش‌نویس قطعنامه موردنظر آمریکا را پذیرفته بود.

بالاخره ایران پیش‌نویس توافقنامه آمریکا را قبول کرده است یا خیر؟
در ژنو2 نظراتی ایران و آمریکا داشته‌اند که مورد توافق طرفین نبوده است و همین امر موجب می‌شود مذاکرات را دوباره برای 10 روز دیگر از سر بگیرند. پیش از ترک ژنو آمریکا پیش‌نویسی را مشخص می‌کند که ایران آن را قبول نمی‌کند؛ اما نکته مهم اینجاست که مجموعه این پیش‌نویس با توافق دو طرف بسته شده است، یعنی همان موضوع برد- برد در آن درنظر گرفته می‌شود.

‌این توافقات چه بوده است؟
موضوع مورد توافق دو طرف پذیرفتن حق هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌ها از سوی غرب و اطمینان از صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای از سوی ایران بوده است. تاکید می‌کنم نتیجه مذاکرات تاکنون پذیرش اصول از سوی دو طرف مذاکره‌کننده بوده است و تنها بحثی که باقی‌مانده بحث بر سر رویکردهاست که بر اساس گزارش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، فرانسه موجب حل‌نشده‌ماندن آن بوده است.

‌آیا رویکرد فرانسه ایران را دچار مشکل می‌کند؟
بر اساس شواهد ممکن است موضوع 10‌درصد باقی‌مانده در دور بعدی به 30 یا حتی 40‌درصد برسد، هرچند حرف آخر آقای ظریف این بود که روند مذاکرات خوب است، اما واقعیت این است که با این شرایط هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است قطعنامه‌ای به امضا نرسد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که آمریکا بیش از ایران برای حل این موضوع اصرار دارد و با وجود تمام مشکلات داخلی‌ای که دارد به‌دنبال استفاده از راهکار دیپلماسی برای رفع مشکل میان دو طرف است.

‌شواهدی که می‌گویید آیا نشان از تغییر نگاه آمریکا به ایران دارد؟
آمریکایی‌ها پی برده‌اند که ما حسن‌نیت داریم و آنچه امروز مهم است این است که آنها هم حسن‌نیت دارند و هیچ‌کدام از طرفین سوءنیتی درمورد حل مشکل پرونده هسته‌ای ایران ندارند.

‌آقای آصفری، از اعضای کمیسیون امنیت پس از دیدار کمیسیون امنیت با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفته‌اند «احتمال خروج ایران از مذاکرات هسته‌ای در صورت تصویب تحریم‌های جدید وجود دارد.» آیا در این جلسه در مورد احتمال خروج یک‌طرفه ایران از مذاکرات هم بحث شد؟
خیر، اصلا چنین چیزی نبوده و نیست. مگر ورود به مذاکرات با اجازه بنده یا دیگر دوستان کمیسیون بوده که حالا خروج آن با اجازه ما باشد؟ دقت داشته باشید که ادامه مذاکرات یا توقف مذاکرات همه مشروط به موافقت مقام‌معظم‌رهبری است و حکم ایشان این است که روند مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد. زمانی که ایشان می‌گویند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما مذاکرات را دنبال کنید دیگر این حرف‌ها معنی ندارد.

روزنامه شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر