جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 78010
تاریخ انتشار: 27 تير 1401 19:36
پیام پادشاهی سعودی به جهان این بوده که آن کشور یک «متحد قابل اعتماد» است، اما مطمئنا به این معنی نیست که «فرد» و «آدم» کسی یا کشور دیگری است و به طور مستقل تصمیم گیری می‌کند.
لمان الدوسری فرارو-لمان الدوسری سردبیر سابق روزنامه «الشرق الاوسط» در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی بوده است. او پیش‌تر سردبیر روزنامه «الاقتصادیه» بود. او مصاحبه‌های متعددی با رهبران منطقه از جمله سیسی رئیس جمهور مصر و مقام‌های بلندپایه اماراتی و بحرینی انجام داده است.

به گزارش فرارو به نقل از الشرق الاوسط، به عنوان یک قاعده، سیاستمداران به ویژه زمانی که در حال انجام یک کارزار انتخاباتی هستند تمایل دارند چیز‌هایی بگویند که به آنان در رقابت‌های سیاسی کمک کند یا احساسات رای دهندگان و احزاب‌شان را قلقلک دهد. ما روزنامه نگاران به تماشای این موارد بسیار عادت کرده‌ایم. این اظهارات تنها با احساسات مردم بازی می‌کنند و باعث سر و صدای رسانه‌ای می‌شوند و به هیچ وجه به حقایق نمی‌پردازند. نقش ما به عنوان روزنامه نگاران و متفکران این است که از حقیقت دفاع کنیم. این رسالت ابدی روزنامه نگاری است.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در طول سفر خود به پادشاهی سعودی سعی کرد به جای تکرار دقیق آن چه در جلسات پشت در‌های بسته گفته شده بود مسائل را از دیدگاه خود توضیح دهد. این احتیاط بستر و زمینه را مبهم می‌سازد و قطعا باعث مبهم شدن بیان حقیقت می‌شود. بنابراین، به‌عنوان یک روزنامه نگار مهم می‌دانم که برخی از تحولات اخیر را که در چارچوب دیدار اخیر بایدن به رسانه‌ها منتقل شده بود مستند کنم.

نخست آن که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی زمانی که پرزیدنت بایدن به طور خلاصه به موضوع «جمال خاشقجی» اشاره کرد چگونه پاسخ داد؟

یک مقام سعودی درباره این گفتگو به شبکه خبری «العربیه» گفت: «ولیعهد این گونه پاسخ داد که آن چه اتفاق افتاد مایه تاسف است. در این جا در پادشاهی ما تمام مراحل قانونی را که در اختیار داشتیم انجام دادیم و تحقیقات و محاکمه‌ای را برگزار کردیم که احکام آن صادر و اجرا شده است. پادشاهی هم چنین چارچوب‌هایی را برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی در آینده ایجاد کرده است».

این منبع آگاه افزوده است: «به علاوه، ولیعهد گفته است که چنین حوادثی در همه جای دنیا رخ می‌دهند و در همان سالی که این حادثه ناگوار رخ داد خبرنگاران دیگری در نقاط دیگر جهان کشته شدند. علاوه بر این، وی افزود که ایالات متحده نیز مرتکب اشتباهاتی شده است مانند اشتباهاتی که در ابوغریب در عراق مرتکب شد. تنها کاری که این کشور‌ها باید انجام دهند این است که به این اشتباهات رسیدگی کنند و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن را انجام دهند».

دوم آن که زمانی که پرزیدنت بایدن به مسئله ارزش‌های مشترک اشاره کرد، عربستان سعودی چه واکنشی نشان داد؟ من معتقدم این موضوع مهم‌تر است، زیرا برای آینده پایه و اساس بیش‌تری دارد.

این منبع آگاه سعودی می‌افزاید: «هر کشوری در جهان به ویژه ایالات متحده و پادشاهی سعودی دارای ارزش‌های زیادی هستند که در مورد آن دیدگاه مشترکی دارند و در مقابل ارزش‌های مشترکی نیز میان کشور‌ها وجود ندارد. با این وجود، ارزش‌ها و اصول صحیح و درست همیشه بر مردم کشور‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارند.

از سوی دیگر، تلاش برای تحمیل این ارزش‌ها از طریق زور نتیجه معکوس دارد همان گونه که در مورد تلاش‌های ناموفق ایالات متحده برای انجام این کار در عراق و افغانستان شاهد آن بودیم. بنابراین، مهم است که بپذیریم کشور‌ها دارای ارزش‌های متفاوتی هستند و باید به این ارزش‌ها احترام گذاشت. این دیدگاه مقام‌های سعودی در دیدار با پرزیدنت بایدن بود».

به نظر شخصی من، تمرکز بر ارزش‌های مشترک و تبدیل آن به ارکان روابط و مشارکت‌های متوازن باید در اولویت قرار گیرد. پیام پادشاهی سعودی به جهان این که آن کشور یک «متحد قابل اعتماد» است، اما مطمئنا به این معنی نیست که «فرد» و «آدم» کسی یا کشور دیگری است و به طور مستقل تصمیم گیری می‌کند.

این در مورد اصول، سیاست و ارزش‌ها صدق می‌کند و دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده پس از گفتگو با رهبران سعودی در مورد چگونگی دستیابی به هدف اولیه سفر خود یعنی ایجاد مشارکت موثر بین پادشاهی و ایالات متحده این را به خوبی درک کرده است.

در جریان اجلاس امنیت و توسعه جده که اخیرا برگزار شد ولیعهد اظهارات قابل توجهی را در مورد اهمیت احترام به ارزش‌هایی که ما سعودی‌ها به آن افتخار می‌کنیم و رها نخواهیم کرد بیان نمود این که باید به ارزش‌های متفاوت احترام بگذاریم و در نتیجه مشارکت‌های‌مان را قوی‌تر کنیم امری که به نفع ما، منطقه و به طور کلی جهان باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر