پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 77862
تاریخ انتشار: 19 تير 1401 11:22
افت و خیز بازار سهام روی مرز 1.5 میلیون واحد؛

بورس در انتظار جرقه ای ‌برای تغییر مسیر

به اعتقاد کارشناسان هم اکنون بورس در انتظار جرقه ‌ای برای تغییر مسیر است اما در این بازار همچون بازارهای دیگر ورود پول حرف اول را می‌زند و عدم ‌ورود نقدینگی به بازار می ‌تواند روند قیمت سهام را به مرور وارد فاز اصلاحی و شرایط را نزولی کند.
به گزارش راه امروز: بازار سهام چند ماهی است در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بالا و پایین می شود؛ در این بین در مقطعی حتی شاخص به لبه کانال یک میلیون 600 هزار واحد هم رسید اما بعد با افت دوره به نزدیک کف کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بازگشت و حالا می توان گفت چند هفته ای هست که در همین مرز افت و خیز را تجربه می کند گاهی تا 15 هزار واحد هم رشد می کند و بعد در چند روز همه آنچه کسب کرده را از دست می دهد و دوباره به همان مرز قبلی باز می گردد. 

برای نمونه دیروز شاخص کل و در شروع کار بورس حدود 2.5 هزار واحد صعود کرد ولی در کمتر از دو ساعت روند نزولی را طی کرد و هر آن چه کاشته بود را از دست داد. اما دلیل این افت و خیزهای بورس چیست و چرا شاخص کل نتوانست خط مقاومت یک میلیون  600 هزار واحد را بشکند و وارد این کانال شود؟ 

به اعتقاد کارشناسان بورس برای رشد نیازمند یک محرک قوی است که همچون سوخت جدید در بازار سرمایه عمل کند و شاخص را به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد و حتی بیشتر حرکت دهد اما این محرک هم اکنون در بازار وجود ندارد و برعکس هر روز شاهد سرخوردگی بیشتر سرمایه گذاران هستیم. 

در این بین برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که ابهام در روند مذاکرات هسته ‌ای کار بازارسرمایه را بیشتر از قبل سخت خواهد کرد. در هفته ‌های گذشته سرمایه‌ گذاران بورسی همان امیدواری اندکی که نسبت به پیشبرد گفت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوها حول مذاکرات احیای برجام داشتند را نیز از دست دادند و با خروج پول‌های‌ خود به امید کسب بازدهی بیشتر به بازارهای رقیب پیوستند. 

کارشناسان می گویند وضعیت نامشخص پرونده برجام، بازارسهام را بیشتر از بازارهای دیگر مورد هدف قرار داده است. این موضوع و تبعات احتمالی آن درخصوص نرخ ارز و امکان صعود قیمت طلا، حتی گفته می ‌شود کوچ برخی از سهامداران از بورس را رقم زده و در هفته ‌های اخیر شاهد شدت ‌گرفتن خروج سرمایه ‌های خرد از این بازار بوده ایم. گرچه از روند شتاب خروج پول از تالارشیشه‌ای طی هفته گذشته تا حدودی کاسته شده اما کمبود نقدینگی و کاهش چشمگیر حجم معاملات روزانه در راستای افت قابل‌ توجه میزان تقاضا، بازار را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. 

به اعتقاد کارشناسان بازارسرمایه با توجه به اینکه عملکرد بورس تهران همچون سایر بازارهای دارایی به سرانجام پرونده برجام بیش از متغیرهای اثرگذار دیگر وابستگی دارد و از آنجا که در روند رفت‌و‌آمدها پیشرفت قابل‌ توجهی ایجاد نشده بازارهای رقیب از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌ گذاران برخوردارند، با این ‌حال باید دید معاملات این هفته بازار چگونه پیش خواهد رفت.

به اعتقاد کارشناسان هم اکنون بورس در انتظار جرقه ‌ای برای تغییر مسیر است اما در این بازار همچون بازارهای دیگر ورود پول حرف اول را می‌زند و عدم ‌ورود نقدینگی به بازار می ‌تواند روند قیمت سهام را به مرور وارد فاز اصلاحی و شرایط را نزولی کند. بازار سهام در هفته گذشته شاهد تضعیف ارزش معاملات خرد و فروافتادن این متغیر به مرز سه‌هزار میلیارد‌تومان توام با افت ۷/ ۰‌درصدی شاخص‌کل در مرز روانی ۵/ ۱‌میلیون واحدی بود. همزمان‌ در بازارهای جهانی نیز اوضاع با دشواری زیادی به‌ویژه در حوزه کالایی و مواد خام پیگیری می‌شود و به‌جز مشتقات انرژی، میزان کاهش قیمت در سایر حوزه‌ها از اوج زمستان چشمگیر بوده است.

 یک بررسی اولیه نشان می‌دهد که شاخص قیمت موزون مواد خام موثر بر سودآوری شرکت‌های بورس تهران، از رقم اوج خود در بهمن‌ماه بیش از ۲۵‌درصد کاهش یافته است. به این ترتیب با عنایت به عدم‌رشد متناظر نرخ دلار در سامانه نیما و نیز افزایش هزینه‌های عمومی ناشی از فضای تورمی اقتصاد کشور، حاشیه سود بخش مهمی از شرکت‌های سنگین وزن بورس تهران نسبت به سال‌گذشته تحت‌فشار قرار گرفته است؛ وضعیتی که احتمالا نشانه‌های اولیه آن در گزارش‌های فصل بهار بنگاه‌ها در دو هفته آینده قابل رصد خواهد بود و در صورت ادامه مسیر فعلی، شرایط دشوارتری را در فصل تابستان رقم می‌زند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر