جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 77486
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1401 09:53
مشکل رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی چیست؟+ فیلم

بی توجهی سه وزیر به مشکل کامیون داران/ چرا پاسخ نامه مجلس را نمی دهید!

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به سه وزیر دولت خواستار حل مشکل رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی شد.

به گزارش راه امروز: محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزرای راه و شهرسازی، اقتصاد و صمت خواستار حل مشکل رانندگان خریدار کامیون های وارداتی شد.

متن نامه بدین شرح است:

سلام علیکم؛

با احترام؛ پیرو موارد پیشنهادی جهت تصریح در ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی طبق مصوبه هیأت محترم وزیران آیین‌نامه اجرایی بند 3 ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های  توسعه کشور در جهت نوسازی ناوگان فرسوده رانندگان اقدام به خرید خودروهای وارداتی با کارکرد سه ساله کرده‌اند و تمام هزینه‌ها را شخصاً و با ارز آزاد و بدون هیچ کمک دولتی اعم از خدمات پس از فروش، آلایندگی استانداردها و هزینه‌های گمرکی پرداخت نموده‌اند و از تخفیف 25 درصدی گمرکی نیز استفاده نکرده‌اند. لذا در تاریخ 1401.2.11 جلسه‌ای در کمیسیون عمران با حضور مسئولین دستگاه‌های مربوطه برگزار گردید و راهکارهایی در جهت کمک به چالش‌ها و موانع، مورد تصویب قرار گرفت: 

1- با توجه به ماده 4 تبصره یک اسقاط از روند شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد حذف شود و در صورت عدم حذف اسقاط، صندوقی در ستاد سوخت دایر شود که رانندگان با نرخ تعیین شده دولتی هزینه اسقاط را به صندوق واریز نمایند. ستاد سوخت با تدابیر دولتی و الزام به اسقاط کامیون‌های فرسوده گواهی اسقاط در اختیار متقاضیان فعال در حوزه حمل‌ونقل صادر نماید.

2- تعیین مهلت قانونی و تحویل کارت هوشمند یکساله به رانندگان فعال جاده‌ای با استعلام از سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای که در مهلت قانونی رانندگان گواهی اسقاط خود را تحویل سازمان راهداری نمایند با شرط غیر قابل فروش بودن کامیون به مدت دو سال و دریافت ضمانت‌نامه تغییر قانون هوای پاک نسبت به سن ناوگان‌های فرسوده و تفویض اختیار به وزارت راه جهت قطع خدمات از قبیل کارت هوشمند و کاهش سهمیه فرسوده، خروج ناوگان فرسوده دیزل و اسقاط آن از هر نوع بدون در نظر گرفتن تناژ به صورت دیزل به دیزل.

3- با  توجه به زمان‌بر بودن تصمیمات جدید جهت شرایط اسقاط، کارت هوشمند فعالیت یکساله جهت ناوگان‌های ترخیص شده در قبال دریافت ضمانـت‌نامه صادر گردد.

4- با قید فوریت خودروهایی که وارد شده‌اند و متعلق به رانندگان می‌باشند ترخیص و شماره‌گذاری گردد و شرایط حذف یا جایگزین اسقاط یا مهلت یکساله اعمال گردد.

برای مشاهده فیلم بر روی لینک های زیر کلیک کنید

اعتراض کامیون داران به نرخ اسقاط

تجمع کامیون داران


کامیون  داران: لطفا در دل ما را گوش کنید

همراستا با ارسال  این نامه، ۱۴۰۰۰هزار خانواده کامیون های وارداتی در اعتراض به بند ۳۰ احکام دائمی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور که در اختیار سایت راه امروز قرار گرفته است، خواهان پیگیری و حل مشکلشان شدند. 


متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای سید ابراهیم رئیسی
رییس جمهور محترم
با سلام و احترام 

«ما جمعی از رانندگان این مرز و بوم هستیم که برای امر معاش خانواده هایمان، اقدام به خرید کامیون های دست دوم وارداتی کرده ایم، اما از سال ۱۳۹۹ چرخ زندگیمان ایستاد و متاسفانه یکی پس از دیگری از لحاظ روحی و جسمی دچار خسران شدیم. 

اقای رییس جمهور هر یک از ما رانندگان، یک چرخ از چرخ های اقتصادی کشور را به حرکت در می آوریم؛ رانندگانی که در دوران کرونا و شرایط بد اقتصادی، شب و روز بیدار ماندیم تا نان و کالا به موقع بدست مردم برسد؛ اما حالا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلاتمان نیست.!»

در ادامه این نامه آمده است: «بارها در محل ریاست جمهوری، سازمان ها و نهادهای مختلف ذی ربط برای شنیدن صدایمان تجمع کرده ایم، تا شاید مسوولی دردمان را بشنوید و پاسخ ما را بدهد، اما جز وعده  وعید چیزی عایدمان نشد.»

 «آقای رییس جمهور خواسته ما ناچیزاست؛ در قانون بند «ث» احکام دائمی که همه ما را فریب داد صراحتا قید شده است، در صورتیکه به ما تسهیلات یا تخفیفات داده شود، ما ملزم به ارائه خودروی فرسوده هستیم. اما نه تنها حمایتی نشده و تسهیلاتی داده نشد، حتی تخفیفاتی هم در نظر نگرفته شده است.»

در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: «ما در شرایط بد تحریمی با عشق خدمت به مردم و دولت مردمی و همچنین برای امنیت و رهایی از آلودگی هوا و... اقدام به واردات کامیون های با کیفیت و استاندارد  و به روز کرده ایم.  اما متاسفانه نه تنها هیچگونه حمایتی از ما نشد، که جلوی ما سنگ اندازی کردند.» 

این رانندگان در ادامه مکاتبات خود از رییس جمهور درخواست کردند که به مدیران و وزیران خود ابلاغ کنند تا به خواسته آنها که از کانال مجلس برای دولتمردان و سه وزارتخانه مرتبط ارسال شده، توجه شود. 

هرچند به گفته آنها،  نهادهای ذی ربط در این موضوع تا به حال نه جواب روشنی به مشکل کامیون داران وارداتی داده اند، و نه اقدامی در این زمینه انجام شده است.
 
در پایان نامه نیز آورده شده: جاده های این کشور مثل رگ های آن است و ناوگان حمل و نقل مویرگ ها و خون های جاری در آن. خواهشمند است آن را از بین نبرید. 



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر