يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 7740
تاریخ انتشار: 26 آبان 1392 23:13
صادق زیباکلام و احمد بخشایش در گفتگو با فرارو تحلیل کردند

چرایی "صف‌آرایی" مجلس در برابر دولت؟!

به گزارش راه مردم، این نمایندگان در نامه خود به رییس جمهور تاکید کرده اند: «نگران آنیم که چنین انتصاباتی فضای فعلی و روابط مثبت دولت و مجلس را تیره و تار کرده و موجب بروز واکنش هایی شده که جز اتلاف وقت و انرژی سودی نداشته باشد.»

برخی این رویکرد مجلس در برابر دولت یازدهم را "تقابل" و آغاز "بحران‌سازی" برای دولت می‌دانند. ریشه این تقابل و صف آرایی کجاست؟

صادق زیباکلام ریشه این تقابل را تا انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و شکست اصولگرایان پی می‌گیرد. اما احمد بخشایش نماینده مجلس حرف دیگری دارد و پرده از ماجرای دیگر بر می اندازد؛ ریشه این تقابل شاید آنگونه که او می‌گوید سهم‌خواهانه باشد. «روحانی اصلا با مجلس همکاری نداشته است چرا که پیشنهاد هیچ وزارتخانه‌ای را به نمایندگان نداده است.»

تندروها هر چیزی را بهانه می‌کنند تا دولت نتواند کار کند
دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «من معتقدم مسئله مخالفت با آقای فرجی دانا به هیچ وجه مسئله معاونین وزارت علوم و نقش آنها در حوادث سال 88 نیست.»

وی ادامه داد: «به نظر من مخالفتی خیلی جدی در میان جبهه پایداری و برخی اصولگرایان تندرو نسبت به دولت آقای روحانی وجود دارد و علی الدوام به دنبال بهانه جویی هستند تا مسئله ای را علیه دولت ایشان عَلَم کنند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «یکی از بهانه های آنها این بود که چرا رئیس جمهور 15 دقیقه با اوباما تلفنی گفتگو کرده است. بهانه دیگر این بود که چرا آنها در جریان مشروح مذاکرات ژنو قرار نمی گیرند و چرا این مذاکرات باید محرمانه باشد و این مسئله را طوری عنوان می کردند که انگار امتیازات خیلی گسترده ای از سوی ایران به 1+5 داده شده است.»

وی ادامه داد: «بهانه دیگر این بود که چرا دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم شده است.»

وی افزود: «به نظر من بخشی از این جریان تندرو در صدا و سیما نیز وجود دارد. صدا و سیما به طور مرتب عنوان می کند اجناس در حال گرانی است و دوربین را به میان مردم می برد و سوال می کند مرغ کیلویی چند است؟ دو ماه پیش کیلویی چند بود؟ شما برای یک لحظه برخورد صدا و سیما با دولت آقای روحانی را با حمایت های گسترده این نهاد از دولت احمدی نژاد مقایسه کنید.»

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «لذا اساسا مسئله این جریان تندرو، معاونین آقای دکتر فرجی دانا نیست. شما مطمئن باشید اگر آقای دکتر فرجی دانا همه مشاورین و معاونین خود را از اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو هم انتخاب کند مسئله تمام نمی شود؛ بلکه فردا سراغ آقای علی جنتی می روند و می گویند چرا ایشان گفته فیسبوک باید رفع فیلتر شود و شروع به فریاد و فغان خواهند کرد.»

این استاد دانشگاه گفت: «یکی از بهانه های اینها این بوده که چرا آقای دکتر فرجی دانا به 400 دانشجوی ستاره دار اجازه ادامه تحصیل داده است. بعد آقای فرجی دانا یا مسئولان وزرات علوم عنوان کردند 400 نفر نبودند؛ بلکه 120 نفر بودند.»

وی ادامه داد: «یعنی دولت آقای روحانی کم کم نقش یک بدهکار را پیدا می کند و به جای آنکه ما طلبکار باشیم که چرا هزاران دانشجو را به دلیل افکار و عقاید سیاسی ستاره دار کردند و چرا وقتی این اتفاق می افتاد مجلس ساکت بود، داریم بدهکار می شویم و آقای فرجی دانا آنقدر تحت فشار قرار گرفته است که انگار کار خطایی انجام داده و می گوید 400 نفر نبودند و من 120 نفر بیشتر دانشجوی ستاره دار را به دانشگاه باز نگرداندم.»

زیباکلام گفت: «بنده معتقدم آقای فرجی دانا و آقای روحانی باید در برابر این اقلیت افراطی اصولگرا محکم بایستند؛ چرا که هرقدر که آقای روحانی، آقای فرجی دانا یا آقای علی جنتی عقب نشینی کنند اینها دست از سر آنها برنخواهند داشت.»

وی ادامه داد: «خواسته اینها ریاست جمهوری آقای دکتر سعید جلیلی بود؛ حال که این اتفاق روی نداده است و آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیدند، در این 4 سال هر چیزی را بهانه می کنند تا نگذارند دولت ایشان کارهایی که وعده داده بود را انجام دهد.»

زیباکلام گفت: «به نظر من آقای روحانی باید با این مجلس و اقلیت افراطی دقیقا مانند آقای احمدی نژاد برخورد کند. آقای روحانی باید بگذارد این مجلس هر کاری می خواهد انجام دهد. بیایند آقای فرجی دانا را استیضاح کنند، اشکالی ندارد. آقای روحانی فرد دیگری را معرفی می کند.»

وی تصریح کرد: «مقصود بنده این است که اگر شما فکر می کنید آقای فرجی دانا، آقای توفیقی و میلی منفرد را کنار بگذارد و دانشجویان ستاره دار و اساتیدی که بی جهت بازنشسته شدند را به دانشگاه باز نگرداند مسئله تمام می شود سخت در اشتباه هستید. افراطیون تا زمانی که آقای روحانی روی کار است علیه ایشان فعالیت خواهند کرد و یک لحظه ساکت نخواهند بود.»

زیباکلام گفت: «با اینکه اصولگرایان تندرو 4 میلیون رای بیشتر ندارند مع ذالک آقای روحانی طوری با آنها رفتار می کند که انگار آنها 40 میلیون رای دارند؛ اما اینها بازهم ساکت نمی نشینند.»

وی ادامه داد: «لذا بنده امیدوارم و به آقای روحانی توصیه می کنم که دیگر در برابر تندورها عقب نشینی نکند. من معتقدم آقای روحانی تاکنون در برابر تندروها عقب نشینی کرده است. به طور مثال ایشان در موضوع انتخاب وزرای کابینه مجبور شد به تندورها امتیاز بدهد. به عبارت دیگر آقای روحانی تا به امروز نخواسته قرص و محکم در برابر تندروها بایستد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که اگر آقای روحانی این رویه را ادامه دهند آیا در پایگاه رای ایشان تاثیر خواهد گذاشت؟، گفت: «به نظر من همین الان هم این رویه در پایگاه رای ایشان تاثیر گذاشته است.»

وی افزود: «اگر مردم خواهان تداوم سیاست های هشت سال گذشته بودند به سعید جلیلی رای می دادند. آقای روحانی باید با صدای بلند به افراطیون جناح راست بگوید مردم شما را نمی خواهند؛ اگر مردم سیاست ها، افکار و عقاید شما را قبول داشتند به سعید جلیلی رای می دادند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت شما بدین معناست که آقای روحانی باید از تجربه آقای خاتمی در دوره دوم ریاست جمهوری ایشان درس بگیرد؟، گفت: «بله؛ ایشان به هیچ وجه نباید راهی که آقای خاتمی رفتند را بروند. به نظر من بزرگترین اشتباه آقای خاتمی این بود که سنگر به سنگر و قدم به قدم عقب نشینی کرد.»

وی افزود: «لذا اگر آقای روحانی بخواهد این رویه را ادامه دهد باعث سرخوردگی طرفداران ایشان خواهد شد. مردم با یکسری از توقعات، انتظارات و امیدهایی به آقای روحانی رای دادند و به نظر من ایشان باید مقداری جدی تر و محکم تر بایستند.»

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: «البته نباید در کشور بحران ایجاد شود چون بحران به ضرر ما است؛ اما آقای روحانی باید از مواضعی که خواسته اکثریت ملت ایران است محکم تر دفاع کند.»

روحانی اصلا با مجلس همکاری نداشته است
اما دکتر احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «مجلس یک قوه مستقل است و شان خود را دارد. در زمان آقای احمدی نژاد هم که مجلس اصولگرا روی کار بود اعتراضات وجود داشت و تذکرات مختلفی به وزرا و رئیس جمهور داده شد. حتی یکی از وزرای آقای احمدی نژاد استیضاح شد و یکی دیگر از وزرای ایشان در معرض استیضاح قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «لذا اینکه گفته شود نمایندگان به دلیل گرایش سیاسی دولت با آن مخالفت می کنند درست نیست.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «دولت فعلی شاید به لحاظ ذائقه سیاسی با برخی نمایندگان مجلس هماهنگ نباشد و این نمایندگان مایل بودند کاندیدای دیگری در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی می رسید؛ اما پس از انتخاب آقای روحانی مجلس متواضعانه رای مردم را پذیرفت و همکاری خوبی با ایشان داشت که مصادیق این همکاری رای اعتمادی بود که به کابینه ایشان داده شد.»

وی ادامه داد: «در زمان آقای احمدی نژاد هم برخی وزرای پیشنهادی ایشان رای نیاوردند و در این دوره هم سه نفر رای نیاوردند و این کار طبیعی مجلس است. به نظر من مجلس هدیه خوبی به آقای روحانی داد و تعامل و همکاری خوبی با ایشان داشت و لذا این حرف که مجلس از عمد در کار دولت کارشکنی می کند بی انصافی و اجحاف در حق مجلس است.»

بخشایش گفت: «بالاخره در هر مسئله ای بحثی وجود دارد. به طور مثال درباره محرمانه باقی ماندن مذاکرات هسته ای باید گفت بالاخره آقای ظریف از همین نمایندگان رای اعتماد گرفته است. اگر قرار باشد آمریکا و اسرائیل که طرف مقابل ما هستند از مشروح مذاکرات باخبر باشند، اما نمایندگان بی اطلاع باشند از انصاف به دور است.»

وی ادامه داد: «در مسئله اخیر هم که نمایندگان نسبت به انتصابات آقای فرجی دانا اعتراض کردند و خطاب به آقای رئیس جمهور هم نامه ای نوشته اند به این دلیل است که مجلس احساس می کند شاید این اقدام نوعی دهن کجی وزیر به مجلس باشد که به کسانی که از سوی مجلس رد شده اند پست و مسئولیت داده است.»

وی خاطرنشان کرد: «البته آقای فرجی دانا در این باره استدلال خوبی داشتند و عنوان کردند زمانی که خود ایشان از مجلس ششم رای نیاوردند، وزیر بعدی ایشان را رئیس دانشگاه تهران کرد که ریاست دانشگاه تهران هم پست بااهمیتی است. همچنین عنوان کردند از وزارت اطلاعات استعلام کردند و اگر وزارت اطلاعات جواب منفی بدهد تابع استعلام خواهد بود که به نظر من این پاسخی منطقی است.»

بخشایش درباره اینکه برخی معتقدند آقای روحانی باید حتی به قیمت عزل فرجی دانا در مقابل مجلس بایستد و دیگر عقب نشینی نکند، گفت: «به نظر من آقای روحانی تاکنون اصلا با مجلس همکاری نداشته است. چون ایشان رویکردی به مجلس نداشته است و آقای احمدی نژاد حداقل دو سه نماینده مجلس را وزیر کردند اما آقای روحانی حتی تعارف هم نکردند.»

وی ادامه داد: «این چه منطقی است که گفته شود آقای روحانی باید در مقابل مجلس عکس العمل منفی نشان دهد. بالاخره ما همه در یک کشتی نشسته ایم و در این دریای مواج در حال حرکت هستیم و همه باید در حل مشکلات همکاری داشته باشند.»

بخشایش در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات نمایندگان مجلس به دولت ارتباطی با گرایش سیاسی آقای روحانی ندارد؟، گفت: «خیر؛ این جزو وظایف ذاتی مجلس است و هر رئیس جمهوری روی کار باشد نمایندگان این کارکرد را دارند و ارتباطی به گرایشات سیاسی ندارد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر