شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 77390
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1401 10:09
کارنامه شاخص مدیران خرید خودرو نشان می دهد

سیگنال تورمی بازار خودرو

کارنامه شاخص مدیران خرید خودرو در اردیبهشت ماه امسال از رشد بی‌سابقه سرعت سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه خبر می‌دهد. شاخص مذکور نمایانگر بیم مدیران از رشد قیمت در ماه‌های آتی است؛ به همین دلیل سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه، سرعت قابل‌توجهی یافته است.
کارنامه شاخص مدیران خرید خودرو در اردیبهشت ماه امسال از رشد بی‌سابقه سرعت سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه خبر می‌دهد. شاخص مذکور نمایانگر بیم مدیران از رشد قیمت در ماه‌های آتی است؛ به همین دلیل سفارشات جدید و موجودی مواد اولیه، سرعت قابل‌توجهی یافته است.

همراه با بروز وقفه در مذاکرات برجامی و به دنبال آن رشد نرخ ارز، تورم انتظاری به فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها و صنایع بازگشته است. در مورد خودرو هم میزان سفارش‌های جدید و همچنین موجودی مواد اولیه نشان می‌دهد که زنجیره خودروسازی کشور به دنبال تامین قطعات و پر کردن انبارهای خود است تا در آینده مجبور به خرید پرهزینه نشود. از سوی دیگر انتظارات تولیدی نیز در نظرسنجی مدیران روند کاهشی داشته، به این معنا که مدیران با توجه به شرایط کنونی امیدی به رشد تولید در آینده نزدیک ندارند. این در شرایطی است که در فروردین‌ماه امسال امید به رشد تولید صعودی بوده اما در اردیبهشت روند نزولی به خود گرفته است. آمار تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری با وجود تمام وعده‌های سیاستگذار خودرویی، روندی باثبات داشت؛ حال آنکه مدیران با توجه به تداوم قیمت‌گذاری دستوری و به دنبال آن رشد ضرر و زیان، امیدی به صعود تولید خودرو ندارند.

در ادامه اینکه گزارش شامخ مدیران که توسط بازوی پژوهشی اتاق ایران منتشر می‌شود، از بنگاه‌‌‌های خودرویی در نظرسنجی وضعیت تولید، میزان سفارش‌‌‌های جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش و موجودی انبار شرکت‌های خودروساز را در اردیبهشت‌ماه سوال کرده که در تمامی آیتم‌ها با رشد شاخص مواجه بوده‌اند. در همین حال قیمت خرید مواد اولیه در اردیبهشت‌ماه تقریبا گران‌‌‌تر از ماه‌‌‌های گذشته بوده و همانطور که عنوان شد موجودی انبار نیز رشد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای یافته است.

 به‌‌‌این‌‌‌ترتیب شامخ گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته در شرایطی به 2/ 67 واحد رسیده که در فروردین‌ماه شامخ گروه 81/ 37 بوده است. شامخ یا همان شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌‌‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص، استخراج می‌کند. شاخص شامخ به نوعی رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌‌‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد.

افت‌و‌خیز شامخ خودرو در اردیبهشت
بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران برای بررسی شامخ گروه تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته در اردیبهشت‌ماه 1401، طبق روال معمول پرسش‌نامه‌ای شامل 12سوال در حوز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های مختلف مانند وضعیت تولید، وضعیت فروش، استفاده از خدمات و صادرات را در اختیار مدیران منتخب بنگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال در گروه یادشده قرار داده و بعد از بررسی پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنها، عددی را که نشانگر برآیند نگاه فعالان به وضعیت آیتم پرسیده‌شده است، در قالب گزارشی برای صنایع منتخب، از جمله تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته منتشر می‌کند.

 بررسی جداول ارائه‌‌‌شده در گزارش بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که از میان 12آیتم مورد بررسی، سه آیتم «قیمت خرید مواد اولیه»، «قیمت محصولات تولیدشده» و همچنین «انتظارات تولید در آینده» نسبت به فروردین‌ماه با افت همراه بوده است و 9 آیتم دیگر در وضعیت مناسبی قرار گرفته‌‌‌اند. در میان آیتم‌های مورداشاره «موجودی محصول (انبار)» و همچنین «موجودی مواد اولیه» هر کدام با 7/ 51واحد در میان 12 آیتم مورد بررسی در کف قرار دارند.

در گزارش شامخ فروردین‌ماه اتاق بازرگانی ایران برای دو آیتم یادشده برای «موجودی محصول (انبار)» عدد 41/ 67واحد و برای «موجودی مواد اولیه» نیز عدد 75/ 43واحد درج شده است. مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که «موجودی محصول (انبار)» در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه حدود 10 واحد رشد را به خود دیده است. همچنین «موجودی مواد اولیه» نیز نزدیک به 8 واحد رشد را تجربه کرده است. 

دلیل این میزان رشد را باید در رشد تقاضا از ترس افزایش قیمت‌ها جست‌و‌جو کرد. در واقع زنجیره خودروسازی با این تحلیل که قیمت‌ها در آینده جهش قابل‌توجهی خواهد کرد، تلاش کرده تا حد امکان «موجودی مواد اولیه» و «موجودی محصول (انبار)» را افزایش دهد. اما«قیمت خرید مواد اولیه» با عدد 81واحد در صدر جدول قرار دارد.

این آیتم در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه 1401 با افت بسیار کم 25/ 0واحد روبه‌رو بوده است. دلیل قرار گرفتن «قیمت خرید مواد اولیه» در صدر 12 آیتم موردبررسی را باید در تداوم شرایط نوسانی بازار ارز و بی‌ثباتی بازار مواد اولیه جست‌و‌جو کرد. چنانچه آیتم «قیمت خرید مواد اولیه» در اردیبهشت‌ماه امسال را با دومین ماه از سال گذشته مقایسه کنیم، شاهد رشد 3واحدی هستیم. بنابراین می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که فعالان حاضر در زنجیره خودروسازی کشور در بازه تعیین‌شده در سال 1401 نسبت به سال گذشته بیشتر از ناحیه افزایش قیمت خرید مواد اولیه تحت فشار قرار دارند. «مقدار تولید محصولات» هم با عدد 9/ 75واحد در رده دوم جدول شاخص مدیران خرید گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته قرار دارد. این آیتم در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌‌‌‌ماه سال ‌جاری بیش از 5/ 42واحد رشد کرده است. این میزان رشد در تولید محصول نیز به همان دلیل ترس از نگرانی جهش قیمت در آینده از یک طرف و تلاش برای پاسخگویی به دلیل رشد تقاضا از طرف دیگر رقم خورده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر