يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 77285
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1401 14:26
شرکت آریو تجارت سهیل وابسته به تعاونی روستایی، نهاده فروردین را فروخته است اما نهاده‌ای ندارد که بخواهد به دامداران عرضه کند.
واردات نهاده‌های دامی به کشور همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است زیرا این کالا؛ مواد اولیه بسیاری از صنایع از جمله صنایع دام وطیور و پس از آن برخی رشته‌های صنایع غذایی وابسته به صنعت دام وطیور است.اما امسال واردات این اقلام از اهمیت صدچندانی برخوردار شده است زیرا از یک سو دولت مصمم به حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی بود.

 از سوی دیگر جنگ اوکراین و روسیه به عنوان دو تامین‌کننده غلات براهمیت این موضوع افزود. در حال حاضر در حوزه واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی با توجه به شرایط داخلی و خارجی دو موضع حایز اهمیت وجود دارد؛ نخست تامین نهاده‌های دامی و دوم توزیع آن در داخل تا صنایع دام وطیور و صنایع مرتبط با آن آسیب ندیده و به تعطیلی کشیده نشوند.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خاصه پروری و وجود فساد در واردات کالاهای اساسی توسط یک شرکت که گفته می‌شود وابسته به تعاون روستایی است، اما ظاهرا سابقه فعالیت در عرصه واردات کالاهای اساسی ندارد، موجب شده تا روند تامین و توزیع نهاده‌های دامی با چالش‌های جدی مواجه شود؛ به‌طوری که بسیاری از مرغداران و دامداران با وجود پرداخت هزینه امکان دسترسی به نهاده را نداشته باشند.

 حال یکی از مشتریان این شرکت با بیان اینکه برای 600 تا 700 هزار قطعه مرغ تامین دان می‌کند، گفت: در تاریخ پانزدهم اردیبهشت 1401 اقدام به خرید کنجاله سویا از شرکت «آریو تجارت» کردیم، چراکه در آن بازه زمانی تنها شرکتی که در بازارگاه عرضه کنجاله سویا داشت، همین شرکت بود، اما بعد از خرید کنجاله سویا به ارزش 500 میلیون تومان (محاسبه کالا با نرخ ارز 4200 تومانی بوده است) هیچ گونه امکان دسترسی به شرکت را نداشتیم و تکلیف خریدهایی که انجام داده بودیم، مشخص نبود در حالی که خریدهای بعدی که متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام بود تکلیفش معین بود و می‌دانستیم بار خریداری شده در چه وضعیتی است. 

وی افزود: به منظور تعیین تکلیف وضعیت محموله خریداری شده از شرکت «آریو تجارت» با شماره تلفن‌های موجود تماس برقرار کردیم اما کسی پاسخگو نبود، اطلاعاتی واصل می‌شد که این شرکت مکرر در روزنامه رسمی خود تغییراتی را اعمال می‌کند به همین دلیل برای حصول اطمینان از فعالیت این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کردیم و هر بار شماره تلفن جدیدی از این شرکت در اختیار ما قرار گرفت، اما در نهایت هیچ کسی پاسخگوی تماس ما نبود. در حال حاضر نه تکلیف سرمایه ما مشخص است و نه تکلیف دامی که معطل بار خریداری شده از این شرکت مانده است.

احمد مقدسی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران هم روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که شرکت آریو تجارت سهیل وابسته به تعاونی روستایی، نهاده فروردین را فروخته است اما نهاده‌ای ندارد که بخواهد به دامداران عرضه کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر