چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 76894
تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1401 16:08
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه با بیان اینکه دولت با واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد موافقت کرده، گفت: کشورهای بسیاری از جمله روسیه وچین خواستار سرمایه‌گذاری در بخش‌های متفاوت کشور هستند.
به گزارش راه امروز: «سعید محمد» امروز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارها صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرزهای کشور یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار انجام‌شده  که در سال ۱۴۰۰ مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که البته این آمارها شامل ترانزیت‌های انجام‌شده نمی‌شود تماماً مربوط به تولیدات مناطق می‌شود.

وی افزود: با وجود تمام اخبار کذب مبنی بر سکوی وارداتی بودن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ شاهد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و سه میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی بودیم که مجموع آن به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

محمد تاکید کرد: تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد دلار رسید البته در مناطق آزاد این تراز منفی است، اما فاصله ۱۰ میلیون دلاری دارد؛ این رقم در سال ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت خواهد شد.

۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در این مناطق در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و ۶۴ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی می‌رسد.

مشاور رییس جمهوری با اشاره به وضعیت معاملات در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته معاملات ملکی بسیاری شکل گرفته و در ابهام قرار داشت که با بررسی‌های حقوقی به آن‌ها رسیدگی شد.

وی افزود: از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری بیش از این میزان بازخواهد گشت.

محمد با بیان اینکه در ۱۵۰ کشور جهان بیش از پنج هزار و ۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: در ایران با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای هشت منطقه آزاد در کشور داریم که هفت منطقه ازجمله اردبیل، قصر شیرین، مهران،‌ بوشهر، زابل و اینچه‌برون نیز مصوب و در حال راه‌اندازی است، ۳۳ منطق ویژه اقتصادی داریم و ۴۶ منطقه دیگر نیز باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت بسیاری در این مناطق وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از کل هزینه‌های توسعه‌ای و زیرساختی توسط دبیرخانه مناطق آزاد تامین می‌شود و ۹۰ درصد دیگر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در عوض یک واحد هزینه ۹ واحد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه در سال گذشته دبیرخانه شورای عالی مناطق ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها شامل حمل‌ونقل عمران منطقه‌ای گردشگری صنعت و معدن را انجام داده است، اظهار داشت: درزمینه ایجاد شغل ۵۳۱ هزار شغل مستقیم ایجادشده که ۳۶۰ هزار شغل مربوط مناطق آزاد و ۱۷۱ هزار شغل مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: دو هزار و ۵۳۰ واحدهای تولیدی فعال داریم که یک هزار و ۷۷۰ واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع‌شده است و بیش از ۴۷ هزار واحد صنفی مستقر هستند و دو هزار و ۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی فعالیت می‌کنند.

محمد خاطرنشان کرد: ارزش تولیدات واحدهای مستقر در مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۷ هزار میلیارد تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵ هزار میلیارد تومان آن در مناطق ویژه بود.

نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۱ نگاه ملی نداشتند

محمد همچنین گفت: نمایندگان‌ مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نگاه ملی نداشتند و قصد داشتند مناطق آزاد را به ذیل وزارت اقتصاد ببرند.

وی ادامه داد: نمایندگان می‌خواهند دست خود را برای استیضاح‌ باز کنند و در خواست خود را اعمال کنند که این مسئله می‌تواند به توسعه مناطق آزاد لطمه بزند.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه این مسئله در مجمع تشخیص به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه رد شد.

موافقت بانک مرکزی با ایجاد بانک آف‌شور در کیش

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد بانک آف‌شور که در واقع یک بانک ارزی مستقل از بانک مرکزی است در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حدود شش ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شده است و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه اندازی آن‌را فراهم کرد.

محمد افزود: با راه‌اندازی بانک آفشور ایرانیان خارج از کشور می توانند با خیال راحت ارز خود ر ابه مناطق آزاد آورده و سرمایه گذاری کنند. به هر ترتیب اکنون نگران این هستند که ارز خود را بیاورند و تحویل بانک مرکزی داده و با مشکل مواجه شوند؛ در حالی  که بانک آفشور  مستقل از بانک مرکزی است هرچند که نظارت‌هایی بر آن خواهد داشت.   وی همچنین از اجرایی شدن بورس بین الملل به صورت پایلوت در کیش در آینده نزدیک خبر داد.

هفت منطقه آزاد جدید شکل می گیرد

مشاور رئیس جمهور  با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶.۱ هزار میلیاردی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب ۸۲ طرح گفت که این طرح ها در پنج منطقه آزاد تجاری و صنعتی و هفت منطقه ویژه اقتصادی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گفته وی مقرر شده هر فصل تعداد زیادی پروژه در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه به بهره‌برداری برسد که در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به هشت منطقه آزاد فعال گفت که هفت منطقه دیگر نیز مصوب شده که راه اندازی آن در دستور کار قرار دارد و قرار است در دوره زمانی کوتاهی به ظرفیت قابل توجهی برسد.

وی گفت که در حال حاضر ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند که مجوز راه‌اندازی۴۶ منطقه دیگر مصوب شده و به دنبال دستگاه مسئول برای آنها هستیم.

شرط  مهم برای جذب سرمایه گذار خارجی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر مناطق آزاد ۲۰ سال و مناطق ویژه اقتصادی ۱۳ سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند اما در دی‌ماه سال گذشته قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باری تصویب شد که مشکلات فراوانی را ازجمله دو برابر شدن مالیات را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال اصلاح این قانون هستیم، گفت: درصورتی‌که این روند ادامه داشته باشد امکان کوچ سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد زیرا به‌عنوان مثال امارات مزیت ۵۰ سال معافیت مالیاتی، اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰ درصد سرمایه موردنیاز را ارائه می‌دهد.

محمد همچنین درباره احداث مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه گفت: تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه با قطر، ارمنستان و عمان نهایی شده که به‌زودی به امضا خواهد رسید و همچنین از سوی روسیه، سوریه و اقلیم کردستان برای راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک علاقه‌مندی‌هایی وجود دارد.

وی افزود: کشورهای بسیار از جمله روسیه وچین خواستار سرمایه‌گذاری در بخش‌های متفاوت کشور هستند.به گفته او، این سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف چون مخابرات، بخش های زیرساختی مثل راه و... انجام می شود. 

چه خودروهای به مناطق آزاد وارد می شوند؟ 

در جریان پاسخ محمد به سوالات خبرنگاران، موضوع واردات خودرو مورد پرسش قرار گرفت و وی درباره درخواست از رئیس جمهور برای واردات خودرو به مناطق آزاد توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو ممنوع اعلام شد در مناطق آزاد نیز وارداتی صورت نگرفت گفت که ما در این سالها در این مناطق واقعا با مشکل خودرو مواجهه بودیم به طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.

محمد با بیان اینکه  از واردات سالهای گذشته حدود ۲۵۰۰ خودرو امکان ورود به کشور را نداشتند و توقیف و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت، گفت: براین اساس پیگیر آن بودیم که با صدور رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی بتوانیم در مناطق آزاد از آنها استفاده کنیم  موافقت اولیه نیز کسب شد اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: اما در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که شیوه نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که از جمله مباحث مطرح شده خودروهای با ۲۰ هزار دلار بود.   قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه نامه وزارات صمت می تواند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.

توافق برای برقراری ۴٠٠ پرواز بین ایران و قطر

در ادامه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد برگزاری جام جهانی قطر و نقش کیش و قشم در آن توضیح داد و گفت که نظر ما برای جذب تماشاگران جام جهانی بوده و می توانستیم در سالهای گذشته اقدامات مناسبی در این رابطه انجام دهیم با این حال از زمانی که مسئولیت را در مناطق آزاد پذیرفتیم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و توانستیم مثلا در کیش دو زمینی که وجود داشت بازسازی کرده و سه زمین دیگر احداث کنیم که احتمالا تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد؛ اتفاقا یکی از زمینها هیبریدی است و مسئولان قطری در بازدیدی که از آن داشند ابزار رضایت کردند.

وی ادامه داد: تعداد هتل‌های ۵ ستاره را به طور قابل توجهی افزایش داده ایم و امکان برقراری ۴۰۰ پرواز از کیش به قطر  در هفته فراهم شده است.

محمد با بیان اینکه پیش بینی می شود ۱.۵ میلیون مسافر عازم قطر شوند که در سه موج ۵۰۰ هزار نفری خواهد بود، یادآور شد قطر ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار نفر از این مسافران را دارد و مابقی در منطقه سرزیر می شوند که با توجه به ظرفیت مناسبی که ما داریم و در اهم آن هزینه های پایین تر نسبت به سایر کشورهای منطقه است می توانیم این مسافران را جذب  کنیم.

وی گفت که از کشور قطر درخواست کردیم که امکان ورود به فضاهای تعیین شده از سوی ایران را در کارت‌های گردشگری خود که در اختیار تماشاگران قرار می دهد فراهم کند تا آنها این فضاها را به رسمیت شناخته و ورود کنند، با این حال قطر از ما خواسته آژانس های هواپیمایی بسته کاملی برای حمایت از مسافران و گردشگران تهیه و ارائه کنند تا بتوان اقدامات مناسبی انجام داد.

محمد همچنین گفت که در پروازهایی که صورت می گیرد اول اینکه نیاز به ویزا نیست، اما ما هماهنگ  کردیم که مهر هم در پاسپورت نخورد، شاید  کسی نخواهد مهر ایران روی پاسپورتش باشد.
 

بازگشت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر زمین به دولت

این مقام مسئول در تشریح این مسئله که در سنوات گذشته معاملات ملکی زیادی شکل گرفته که ابهاماتی فراوانی داشتند، گفت: ادامه این قراردادها و قرارگیری این اراضی در اختیار افراد سودجو به زیان منافع ملی بوده و از این رو از شهریور سال گذشته ١٠ میلیون و ٨٠ هزار متر مربع از قراردادهای مبهم را به مناطق آزاد برگرداندیم که ارزش ریالی آن حدود ٨٣ هزار میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان است.

وی ضمن انتقاد از محدوده مناطق آزاد در کشور تشریح کرد: در ١۵٠ کشور وسعت مناطق آزاد ٧ هزار هکتار است اما وسعت تنها یکی از مناطق ما در منطقه ماکو ۴٠٠ هزار هکتار است و این سیاست اشتباهی بوده است.

محمد ادامه داد: پیش از این برای هر منطقه محروم مزیت منطقه آزاد را در نظر می‌گرفتند که این رویکرد اشتباهی بوده و باعث شده مدیران مناطق آزاد به جای تمرکز بر موضوعات اقتصادی بر مسائل دیگری تمرکز داشته باشند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر