شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 76844
تاریخ انتشار: 27 ارديبهشت 1401 07:39
آینده بازار نفت ایران در گفت وگو با حمید حسینی:

برجام احیا نشود؛بازار هند و چین را برای همیشه از دست می دهیم

اروپایی‌ها همچنان منتظر توافق ایران با غرب هستند تا بتوانند از ایران کالاهای مورد نظر را بخرند. رئیس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفت می‌گوید: اگر برجام احیا نشود؛ ایران برای همیشه بازار نفت هند و چین را از دست می‌دهد.
اختصاصی/ به گزارش راه امروز - سمیه سایش؛  اروپایی‌ها در این شرایط عجیب منطقه و جهان چشم انتظار توافق ایران با آمریکا هستند اما ایران به نظر می‌رسد که سر دو راهی قرار گرفته و عملا خبر خوشایندی از برجام به گوش نمی‌رسد. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفت به «راه امروز» می‌گوید: اروپا قبل از تحریم‌های اخیر علیه ایران حدود 600 هزار بشکه از ایران نفت می‌خرید این در حالی است که اخیرا نیز آنها به ایران اعلام کردند که چنانچه توافق میان ایران و آمریکا از سر گرفته شود حاضر است بخش قابل توجهی از نیاز خود را از بازار ایران تامین کنند. 

آیا روسیه جایگزین بازار نفت ایران در جهان شده؟
سید حمید حسینی در ادامه با اشاره به تدوام جنگ روسیه و اوکراین توضیح داد: جنگ روسیه و اوکراین برای ایران نوعی تهدید است. چنانچه این جنگ ادامه داشته باشد قیمت نفت روند افزایشی دارد و همچنین می‌توان ادعا کرد که در این شرایط تحریمی ایران ممکن است بازارهای نفتی خود از جمله هند و چین را از دست بدهد.  

او در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه جایگزین بازار نفت ایران در جهان شده است؟ پاسخ داد: علی رغم تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه برخی ادعا کردند که روسیه می‌تواند جایگزین بازار نفت ایران شود اما از نظر ما این مساله غیر ممکن است. چرا که برای ایران هم سال‌ها طول کشید تا نحوه فروش نفت به بازارهای جهانی و همچنین دریافت ارز به ازای صادرات کالا را یاد بگیرد بنابراین روسیه هم برای یادگیری ورود به بازارهای منطقه به نظر می‌رسد که در دراز مدت راه طولانی داشته باشد. 

احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد؟ 

حسینی ادامه داد: علی رغم اینکه برخی شرکت‌های کوچک چینی از روسیه نفت می‌خرند، اما هنوز شرکت‌های بزرگ نفتی از خرید با روسیه استقبال نکردند. 

او با اشاره به حباب قیمت نفت بیان کرد: کارشناسان نفتی اعتقاد دارند 20 درصد افزایش قیمت نفت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین  است. اگر چه صادرات نفت روسیه به بازارهای جهانی وجود دارد اما این تنش‌ها قیمت نفت را  20 درصد افزایش داده است و چنانچه آتش بس شود احتمال کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به قیمت بشکه‌ای 90 دلار وجود دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر