جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 76765
تاریخ انتشار: 23 ارديبهشت 1401 09:25
ملاک برای محاسبه و دهک بندی خانوارها چه بوده است؟

قیمت جدید ۹ قلم کالای اساسی

اتاق اصناف ایران نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالا اساسی برای مصرف کننده در سراسر کشور را اعلام کرد .
در اطلاعیه جدید ستاد تنظیم بازار بیان شده بود: بر اساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر گردید از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ به‌تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید  (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) باشند.

حال روز گذشته نیز اتاق اصناف ایران نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالا اساسی برای مصرف کننده در سراسر کشور را اعلام کرد و افزود: پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار مورخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ درباره مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام شد.

حداکثر قیمت فروش ۹ قلم کالای اساسی برای مصرف کننده

بر اساس این اطلاعیه، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای  اساسی شامل:

قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال
قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال
قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزارریال
قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال
قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال
قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال 
قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی۶۲۰ هزار ریال
قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال
قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود.

به استناد این مصوبه از دیروز پنجشنبه، ۲۲ خرداد ماه هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در همه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

ملاک برای محاسبه و دهک بندی خانوارها چه بوده است؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه «ملاک برای محاسبه و دهک بندی خانوارها چه بوده است» گفت: دو محور در مورد مشمولان یارانه وجود دارد. اول، سازمان هدفمندی یارانه هاست. طی روزهای آینده درگاهی برای اعلام اعتراض مردم بازگشایی می‌شود. اما اینکه مردم در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیرند، در حوزه صلاحیت وزارت رفاه است.

وی افزود: برخی از افراد طی این روزها مراجعه داشتند و اعلام می‌کردند که قبلا یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند، اما اکنون یارانه جدید را دریافت نکرده اند. موضوع را پیگیری کردیم و طبق معیارهای وزارت رفاه اعلام شد که این افراد در دهک دهم قرار گرفته اند.  

پاسخ وزارت رفاه به اعتراض کسانی که یارانه آنها قطع شده 

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: امکان دارد کسی از حساب شخصی برای شرکت یا کارهای اداری یا خیریه استفاده می کرده که یارانه آن قطع شده است. نباید از حساب شخصی برای کارهای عمومی استفاده شود بلکه باید تفکیک شود. وی همچنین تاکید کرده است: افرادی اعتراض داشته اند که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند و یارانه آنها قطع شده است. ملاک دهک بندی ها، کمیته امدادی یا بهزیستی نبوده است، امکان دارد کسی فرزند معلولی داشته اما کل خانواده تمکن مالی داشته است. به گفته معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاخص های دهک بندی یارانه بگیران بر اساس اطلاعات درآمدی و دارایی بوده و زیر پوشش قرار گرفتن در بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) ملاک نبوده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر