شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 76296
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1401 09:14
توپچی‌پور کارشناس بازار سرمایه پاسخ می دهد

بورس آرام می‌گیرد؟

امیر توپچی‌پور کارشناس بازار سرمایه می گوید: در صورت تحقق برجام، با توجه به کاهش انتظارات تورمی و احتمال افت نرخ دلار، بازارهای مالی وارد رکود می‌شوند و بازار سرمایه نیز افت محسوسی را تجربه خواهد کرد.
به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: بازار سرمایه همچنان در فاز رکود به سر می‌برد و پس از سنگین‌ترین ریزش تاریخ، همچنان روند معاملات بورس به یک حالت پایدار و متعادل نرسیده است و برخی از سهام کاهش قیمت بیش از 90 درصد نیز تجربه کرده‌اند.

البته کارشناسان مختلف بازار سرمایه، معتقدند که این ریزش به اواخر موج نزولی خود رسیده و باید از محدوده‌های فعلی کم‌کم و با شیب ملایم منتظر بازگشت بازار باشیم. با این حال، آنچه بازار را با مشکل روبه‌رو کرده، سایه سنگین ابهامات است که همچنان بر روی آن سنگینی می‌کند.

بورس چه زمانی آرام می گیرد؟ 

در همین حال، امیر توپچی‌پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش«راه امروز» که بورس چه زمانی آرام می گیرد، گفت: رخدادهای سیاسی به‌خصوص در حوزه بین‌الملل، این روزها بیش از هر زمان دیگر بر بورس تهران تأثیرگذار بوده و یکی از عوامل مهم بر روند بازار سرمایه و بازارهای موازی به حساب می‌ آید. 

او افزود: طی سال‌های اخیریکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور، بحث برجام بوده که تأثیر زیادی بر اقتصاد گذاشته است. تحریم‌های اعمال شده از یک سو، صادرات نفت را مختل کرده و از سوی دیگر، نظام بانکی را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این تحریم‌ها، بازار سرمایه را هم تحت تأثیر قرار داد؛ تا جایی که شرکت‌های بزرگ بورسی با مشکل روبه‌رو شدند و لغو این تحریم‌ها می‌تواند تأثیرات زیادی بر روند بازار سرمایه داشته باشد.

امیر توپچی‌پور افزود: این روزها که اخبار پیرامون احیای برجام قوت گرفته، پیش‌بینی‌های گوناگونی در خصوص تأثیرات آن بر بازار سرمایه انجام می‌شود و برخی از بازارها نیز به استقبال برجام رفته و نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

او در ادامه گفت: برخی از فعالان بازار معتقدند در صورت تحقق برجام، با توجه به کاهش انتظارات تورمی و احتمال افت نرخ دلار، بازارهای مالی وارد رکود می‌شوند و بازار سرمایه نیز افت محسوسی را تجربه خواهد کرد.

عوامل اثر گذار بر بورس کدامند؟ 
او عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر بحث بودجه نیز بازار سرمایه را با فشارهای زیادی همراه کرد و با توجه به کسری بودجه دولت، تلاش بر این بود تا از طریق بحث مالیات و.. بخشی از کسری سال آینده از طریق شرکت‌های بورسی برطرف شود اما این روزها با توجه به رشد خیره‌کننده قیمت نفت برنت و از طرف دیگر افزایش امیدواری نسبت به حذف تحریم‌های نفتی می‌توان امیدوار بود که با افزایش درآمد نفتی دولت، فشارها در قبال بازار سرمایه کاهش یابد.

همچنین بنابه توضیحات او، آزادسازی منابع مسدود شده در کنار درآمد حاصل از فروش نفت به تقویت منابع ارزی در کشور می‌انجامد و این تصور ایجاد می‌شود که در صورت افزایش عرضه، شاهد کاهش نرخ دلار و تأثیر منفی آن بر بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تاکید کرد:  باید توجه داشت در حال حاضر فروش صنایع دلاری بر اساس دلار نیمایی بوده و در ماه‌های اخیر نیز با وجود افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، این موضوع تأثیری بر این صنایع نداشت. بنابراین در صورت افت بیش از پیش نرخ دلار در بازار آزاد، احتمال کاهش نرخ دلار نیمایی که بیشتر تحت تأثیر سیاست‌های دولتی است، کمتر بوده و نمی‌توان این موضوع را تهدیدی برای بازار تلقی کرد.

او ادامه داد: همچنین در صورت ایجاد گشایش‌های سیاسی می‌توان منتظر کاهش هزینه‌های تولید و افزایش میزان فروش شرکت‌ها بود که حتی در صورت افت نرخ فروش، افزایش فروش می‌تواند سودسازی صنایع صادراتی را با رشد همراه کند و اتفاقی مثبت در صورت‌های مالی این شرکت‌ها رقم بزند.

امیر توپچی‌پور معتقد است: صنایع ریالی نیز در صورت تحقق برجام با اتفاقات مثبتی همراه خواهد بود؛ گروه بانکی و خودرویی می‌توانند سریع‌ترین واکنش را به برجام داشته و جزو اولین گروه‌هایی لقب بگیرند که نسبت به این اتفاق واکنش مثبتی نشان می‌دهند و پس از آن با یک وقفه کوتاه‌مدت شاهد واکنش مثبت کلیت بازار خواهیم بود.

به گفته او، با جمع‌بندی موارد عنوان شده و همچنین با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور، نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار روند مثبت محسوسی از بازار سرمایه داشته باشیم. 

این کارشناس بورس پیش بینی کرد که با بهبود گزارش‌های مالی شرکت‌ها در ادامه سال، بورس در 1401 روندی بهتر از سال جاری را تجربه کند.

او همچنین توضیح داد که با اتخاذ سیاست حمایتی نسبت به بازار سرمایه توسط دولت می‌تواند بیشتر از مؤلفه‌های بیرونی بر روند بازار تأثیرگذار باشد. یکی از این موارد کاهش نرخ بهره بین‌بانکی به زیر 20 درصد است که طییکی دو ماه اخیر شاهد افت این نرخ با شیب ملایم بودیم و در صورت تحقق این اتفاق می‌توان نسبت به بهبود وضعیت بازار امیدوارتر بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر