جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 76284
تاریخ انتشار: 04 ارديبهشت 1401 14:18
گزارش صندوق بین ‏المللی پول پیش بینی کرد

تصویر اقتصاد ایران در 1401

طبق پیش‌‏بینی صندوق، انتظار می‏‌رود رشد اقتصادی ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب برابر با ۳.۰۴ درصد و ۲.۰۲ درصد باشد و پیش‏‌بینی شده که تورم در سال ۱۴۰۱ به ۳۲.۳ درصد و در سال ۱۴۰۲ هم به ۲۷.۵ درصد برسد.
حال با توجه به بروز پیامدهای نا شی از بحران جنگ در اوکراین و هزینه بالای انسانی آن، اقتصاد جهان هم تحت تاثیر قرار گرفته و انتظار میرود شاهد کاسته شدن سرعت رشد مثبت اقتصادی جهان در سال 2022 همراه با تورم بالا باشیم که میتوان آن را به کسادی تورمی اطالق کرد. در این شرایط افزایش سریع بهای مواد غذایی، لطماتی را بر جوامع آسیب پذیر به ویژه اقتصادهای کم درامد وارد خواهد کرد.

پیش بینی میشود بعد از تحقق رشد ۶.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ برابر با ۳.۶ درصد باشد که کمتر از ارقام قبلی پیشبینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای سال ۲۰۲۲  (۴.۴) و و ۲۰۲۳ (۳.۸درصد)‌است.

افزایش فشارهای قیمتی از جمله رشد بهای کالاهای اساسی، چشم انداز تورم ۵.۷ در صدی را برای اقتصادهای پیشرفته و ۸.۷  درصدی را برای اقتصادهای در حال تو سعه و بازارهای نوظهور پیش بینی می کند که در مقایسه با ارقام قبلی اعلامی صندوق بین المللی پول در ژانویه همین سال، بالاتر است. بخش اقتصادی اکسفورد در گزارشی، نرخ تورم جهان برای سال 2022 را حدود 7 درصد پیش بینی کرده است.
در گزارش صندوق بین‌‏المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت‏‌های ثابت، برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۵۱۱ هزار میلیارد تومان و رشد اقتصادی در این سال را برابر با ۴.۰۱ درصد برآورد شده است.

طبق پیش‌‏بینی صندوق، انتظار می‏‌رود رشد اقتصادی ایران طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب برابر با ۳.۰۴ درصد و ۲.۰۲ درصد باشد که نرخ‌‏های کمتری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ است. چشم‌انداز بلندمدت رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۲۷ توسط صندوق بین‌‏المللی پول ۲.۰ درصد پیش‌بینی شده است.

با توجه به رشد اقتصادی ایران، سرانه تولیدناخالص داخلی به قیمت‌‏های ثابت در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۷.۷۸ میلیون تومان برآورد شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، حدود ۲.۹ درصد افزایش داشته است. انتظار می‌‏رود روند رشد سرانه تولید ناخالص ‏داخلی طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ استمرار یابد و به ترتیب ۲ درصد و ۱ درصد افزایش یابد.

تورم ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰.۱۳ درصد برآورد و پیش‏‌بینی شده است که تورم در سال ۱۴۰۱ به ۳۲.۳ درصد و در سال ۱۴۰۲ هم به ۲۷.۵ درصد برسد. چشم‌‏انداز بلندمدت صندوق بین‌‏المللی پول برای تورم ایران در سال ۲۰۲۷ برابر با ۲۵ درصد اعلام شده است.

رقم سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ به قیمت جاری حدود ۲۴۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که معادل ۴۰.۹ درصد تولید ناخالص‏ داخلی است. پیش‌بینی می‏شود از نسبت سرمایه‌‏گذاری به تولید ناخالص‏ داخلی طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کاسته شده و به ترتیب به ۴۰.۵ و ۴۰.۲ درصد برسد.

برای متغیرهای حجم واردات و صادرات کالایی ایران در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل، به ترتیب رشدهای ۳.۲ درصد و ۲۰.۵ درصد برآورد شده است. پیش‌‏بینی می ‏شود در سال ۱۴۰۱ بر رشد واردات، افزوده و از رشد صادرات، کاسته شده و به ترتیب به ۱۴ درصد و ۱۴.۴ درصد برسند. برای سال ۱۴۰۲ هم، رشد منفی برای حجم واردات و صادرات کالاها و خدمات پیش‌‏بینی شده که به ترتیب منفی ۱۳ درصد و منفی ۱۷ درصد است.

نرخ بیکاری ایران برای سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۸ درصد برآورد و پیش‌‏بینی شده است که طی دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ بیکاری افزایش یابد و به ترتیب به ارقام ۱۰.۲ و ۱۰.۵ درصد برسد.

تراز حساب جاری ایران در سال ۱۳۹۹ دارای کسری ۷۱۰ میلیون دلاری بود که در سال ۱۴۰۰ به مازاد چشمگیر و قابل توجه  ۲۸.۶ میلیارد دلاری رسیده است. با توجه به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی و انتظار رشد حدود ۱۶ درصدی صادرات کالاها و خدمات، انتظار می‌رود مازاد تراز حساب جاری در سال ۱۴۰۱ تقویت شده و حتی به ۶۱ میلیارد دلار برسد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر