يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: 76204
تاریخ انتشار: 31 فروردين 1401 12:04
تماشا کنید: گزارش ویدئویی راه امروز:پتروشيمي ميانكاله؛ توزيع رانت يا اشتغالزايي؟!

صحنه گردان پتروشیمی میانکاله کیست؟

با دفاع تمام قد دولتمردان و موج انتقادات مردم و حامیان محیط زیست، باید منتظر ماند و دید، که پتروشیمی میانکاله تاسیس می‌شود یا متوقف؟
اختصاصی/ راه امروز - فرشته فریادرس: روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ احداث پروژه پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد بر زمین زده شد و موجی از مخالفت ها از سوی برخی اهالی منطقه، فعالان محیط زیست و حتی برخی سلبریتی‌ها به راه افتاد.

مخالفت ها با احداث این پتروشیمی به قدری اوج گرفت که کار به پاستور کشیده شد و سید ابراهیم رئیسی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داد موضوع احداث پتروشیمی میانکاله را بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب‌زا برای محیط زیست، سریعاً از اجرای آن جلوگیری کند.

پس از دستور رئیس جمهور، دادیار دادسرای دیوانعالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور با دستور حجت الاسلام منتظری، در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد.


اینجا مشاهده کنید

گزارش ویدئویی پتروشیمی میانکاله

اما، این دستورات آنچنان به مذاق محمدباقر قالیباف خوش نیامد که از تریبون علنی مجلس گفت: اين چه معني دارد؟ كدام سرمايه‌گذار در چنين شرايطي مي‌آيد همه مراحل را طي مي‌كند و بعد بگوييم كار متوقف شود؟ اگر مشكلي بوده چرا زمين پروژه را به نام او كرده‌ايد؟ چرا سند به او داديد؟ قاليباف رئیس مجلس همچنین کفته بود  جريان‌هايي بحث را به صورت سياسي دنبال مي‌كنند.»

امام جمعه بهشهر نیز در سخناني تند در خطبه نماز جمعه اين شهر، مخالفان پروژه پتروشيمي ميانكاله را «شب‌پره» خطاب كرد و گفت: مخالفان پتروشيمي ميانكاله خائن و مخالف رهبري هستند. همه كشور به اين پروژه اميد بستند. اينها با حرف ولي امر مسلمين امام خامنه‌اي مخالفند.» 

در اين ميان، مواضع عجيب استاندار مازندران در مخالفت با رويكرد دولت با پروژه ميانكاله حايزاهميت است. مواضعي كه حتي انتقاد روزنامه دولت را نيز به همراه داشته. حسینی پور با اشاره به مخالفت هديه تهراني، از بازيگران مشهور سينماي ايران با احداث اين پروژه عنوان کره د: «سلبريتي‌ها كه مي‌روند ميانكاله چه مي‌دانند ماجرا چيست متاسفانه پشت صحنه برخي اقدامات آنها فساد، رانت و پول است.» 

اين اظهارات استاندار مازندران با واكنش انتقادي روزنامه ايران روبه‌رو شد. این روزنامه در چاپ روز شنبه خود نوشت: اين اظهارات استاندار در حالي مطرح مي‌‎شود كه توقف پروژه با دستور رييس‌جمهور و به دليل بروز مشكلات زيست‌محيطي در دستور كار هيات وزيران قرار گرفته و به زودي پرونده آن براي هميشه بسته خواهد شد و وي نيز مي‌بايست بدون پرداختن به هرگونه حواشي، دستور كار دولت سيزدهم در اين رابطه را با قوت اجرا نمايد.

ناگفته نماند که  بابایی کارنامی نماینده ساری هم به دفاع تمام این پروژه برخاست  و در توئیتر نوشت: «موضوع محیط‌ زیست قطعا حائز اهمیت است، اما معیشت و اقتصاد استان‌های شمالی نباید فراموش شود.»

باهمه اینها وزیر کشور به تازگی  اعلام کرد بر اساس دستور ریاست جمهوری تا بررسی مجدد ابهامات زیست محیطی، احداث پتروشیمی میانکاله متوقف خواهد ماند.

روزنامه دولت هم بار دیگر در مخالفت با پتروشیمی میانکاله سنگ تمام گذاشت و نوشت: هم کارشناسان مخالفند هم مردم و پروژه باید متوقف شود. 
 
اما مالك پروژه پتروشيمي ميانكاله کیست؟ 

وب‌سايت برنا با انتشار اسنادي اعلام كرده كه مالك پروژه، شركت فولاد البرز ايرانيان و سرليست بدهكاران بانك توسعه صادرات است، كه فقط در 2 فقره تسهيلات يورويي كه با نرخ دولتي ۳۳۸۳ تومان در بهمن ماه ۱۳۹۴ به آن پرداخت شده است بيش از ۱۳۰۰ ميليارد تومان به بانك توسعه صادرات بدهكار است. 

همچنين با توجه به اسنادي كه به دست اين خبرگزاري رسيده مشخص شد كه ضامن تسهيلات شركت فولاد البرز ايرانيان عبدالله عبدي سهامدار اصلي خود شركت و شركت سازه‌هاي سنگين مازندران كه تغيير نام داده و شركت توليدي ساريه شمال بوده كه با بررسي بيشتر مشخص شد همه در اصل‌ سهامدار مشترك دارند و آن آقاي عبدي همان شخصي كه چندي قبل در رسانه‌ها به عنوان فردي با ۲ كد ملي از آن ياد شده بود، است.

 از همه مهم‌تر اين است كه ميزان وثائق تسهيلات حدود ۴۳۱ ميليارد تومان بوده كه بر فرض اقدام جهت اجراي وثائق و تملك آن توسط بانك حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان بدون تكليف خواهد ماند و در نهايت كارخانه فولاد البرز ايرانيان به تملك بانك توسعه صادرات درمي‌آيد و در آخر تعطيل مي‌شود در حالي كه آن شخص به منافع خود رسيده و ديگر آن كارخانه ارزشي براي او ندارد. مالك اين پتروشيمي عبداله عبدي است گفته مي‌شود هزينه تاسيس پتروشيمي ميانكله 2 برابر مجموع بودجه سازمان محيط زيست به ارزش (۲۱۵۷ ميليارد تومان)، سازمان بهزيستي (۱۷۰۰۰ ميليارد تومان) و وزارت راه و شهرسازي (۲۰۶۰۰ ميليارد تومان) است.

حال باید منتظر ماند و دید  با دفاع تمام قد دولتمردان و موج انتقادات مردم و حامیان محیط زیست آیا این پروژه تاسیس می‌شود؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر