دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 76178
تاریخ انتشار: 30 فروردين 1401 11:14
راه امروز گزارش می دهد

اوج گیری قیمت ها در بازار اجازه!

آمارهای رسمی با تمام ملاحظاتی که در محاسبه و انتشار آنها انجام می‌شود، تورم بازار اجاره را بالاتر از تورم مصرف‌کننده برآورد می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن اسفند 1400، میزان افزایش قیمت اجاره در مناطق شهری کل کشور نسبت به اسفند 1399به‌طور میانگین 50درصد اعلام شده است.
بررسی و رصد بازار اجاره نشان می دهد، بخش زیادی از اجاره نشین ها در سال های گذشته هر سال مجبور شده اند به محله های پایین تری از شهر بروند و حتی بخش زیادی به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره، حاشیه نشین بشوند. آمارهای رسمی با تمام ملاحظاتی که در محاسبه و انتشار آنها انجام می‌شود، تورم بازار اجاره را بالاتر از تورم مصرف‌کننده برآورد می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن اسفند 1400، میزان افزایش قیمت اجاره در مناطق شهری کل کشور نسبت به اسفند 1399به‌طور میانگین 50درصد اعلام شده است.

این میزان افزایش قیمت در حالی بوده که در سال گذشته طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، همه قراردادهای سررسید شده تا پایان سال می‌توانست درصورت تمایل مستأجر با افزایشی معادل نرخ‌های تکلیفی 25درصد در تهران، 20درصد در کلانشهرها و 15درصد در سایر نقاط شهری تمدید شود. حالا اما، بررسی‌های میدانی از بازار اجاره و گفت‌وگو با مشاوران املاک حاکی از این است که اجرای مصوبه ستاد مقابله با کرونا برای تمدید قراردادهای اجاره، به‌دلیل تفاسیری که از متن این مصوبه می‌شود، کاملاً کنار گذاشته شده است. 

در این میان اگر سری هم به شوراهای حل اختلاف بزنید متوجه می شوید که تعداد بسیار زیادی شکایت نامه از سوی مستاجران یا صاحب خانه ها برسر تمدید اجاره خانه ها شکل گرفته است. روایت مشاوران املاک از تغییرات نرخ اجاره به‌گونه‌ای است که قیمت‌ها در 15فروردین امسال نسبت به اسفند سال گذشته حدود 25درصد افزایش پیدا کرده و اکنون نیز با ورود فایل‌های جدید به بازار، دوباره رشد قیمت‌های پیشنهادی آغاز شده است. 

برآورد مشاوران املاک این است که با شرایط فعلی بازار، تا پیش از شروع نقل‌وانتقال بازار مسکن در اواخر خردادماه، قیمت اجاره باز هم بالاتر خواهد رفت و از آنجایی‌ که قدرت طرف عرضه در بازار اجاره به‌شدت بالاتر از قدرت چانه‌زنی مستأجران است، قیمت نهایی بازار اجاره به نرخ‌های پیشنهادی موجران در آگهی‌های اجاره نزدیک‌تر خواهد بود تا قدرت اجاره مستأجران.  

شرایط بازار اجاره به گونه ای است که عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با رهاشدگی بازار اجاره‌ نشینی و افزایش اجاره‌ها به رئیس‌ جمهور و تیم اقتصادی دولت تذکر داد. سید البرز حسینی در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی خود با اشاره به وقوع سونامی گرانی، گفت:« بازار اجاره با 30میلیون اجاره‌نشین رها شده و تورم در این بازار به نقطه‌ جوش رسیده است، اما کسی نیست که این حوزه را کنترل کند و هر کسی به هر میزان که می ‌خواهد اجاره‌بها را بالا می‌برد. به عقیده او، بازار اجاره به متولی خاص و فعال نیاز دارد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر