دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 76121
تاریخ انتشار: 28 فروردين 1401 23:06
رصد بازار اجاره در نقاط مختلف تهران نشان از قیمت های فزاینده ای دارد، که صاحبان املاک به مستاجران و جویندگان خانه اعلام می کنند.
اختصاصی/ به گزارش راه امروز: بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال گذشته تا آبان ماه، نرخ رشد سالیانه اجاره بها در شهرهای کشور صعودی بوده و از ۳۶ درصد در فروردین به ۵۵ درصد در آبان رسیده است. از آذرماه این روند کاهشی شده و به ۵۰ درصد رسید. انتظار می‌رود در سال جاری این روند افت ادامه پیدا کند اما تورم عمومی می‌تواند عاملی بازدارنده در این مسیر باشد.

در این میان، مشاهدات میدانی نشان می‌دهند،  بازار اجاره در یک ماه گذشته با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه شده و به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است و رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از کاربران از دریافت حکم تخلیه توسط مالکان گله‌مند هستند.

البته مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در ادعای عجیب عنوان کرده که بازار اجاره آرام است و شایعات در خصوص افزایش چشم‌گیر نرخ‌های اجاره مسکن واقعیت ندارد.

او با تاکید بر اینکه شایعات در خصوص افزایش چشم‌گیر نرخ‌های اجاره مسکن واقعیت ندارد، گفته است: مصوبه ستاد کرونا درباره تعیین سقف اجاره بها در حال اجراست و بر مبنای این مصوبه افزایش قیمت نداریم و قراردادهای اجاره در سال جدید بر مبنای این مصوبه تمدید خواهد شد.

او توضیح داده که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازار اجاره که در آن تا افزایش نرخ از ۱۵ تا سقف ۳۰ درصد با توجه به شهر محل سکونت برای تمدید اجاره بها اجازه داده شده است، در کشور اجرا می‌شود و هیچ مالکی حق ندارد، اجاره را بیش از نرخ مصوب افزایش دهد و یا حکم تخلیه برای مستاجر دریافت کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: اکنون فصل اجاره نیست، اما دلالان قصد دارند از عدم تناسب در عرضه وتقاضا سوءاستفاده کنند و خارج از مصوبه ستاد کرونا، نرخ‌گذاری بازار اجاره را انجام دهند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید در دام سوداگران بیفتند، گفته است: تکمیل طرح نهضت ملی مسکن و عرضه آن، تعادل را در بازار مسکن و به تبع به بازار اجاره ایجاد خواهد کرد.

به گفته قلی خسروی، قیمت‌های درج شده در آگهی‌های اجاره مسکن در پلتفرم‌های آگهی و سایت‌ها چند برابر قیمت واقعی است. او عنوان کرده که آگهی‌هایی در فضای مجازی دیده می‌شود که چند برابر ارزش واقعی ملک، نرخ‌گذاری شده است.  بارها در جلسه با دادستانی خواستار برخورد با آگهی‌های غیرواقعی قیمت فروش و اجاره در سایت‌های مجازی شدیم.

او تاکید کرده که تا زمانی که مصوبه ستاد کرونا درحال اجراست، افزایش غیرمتعارف قیمت اجاره تخلف محسوب می‌شود و مستاجران می‌توانند مقابل رقم‌های پیشنهادی غیرمعقول بایستند.

هر چند قلی خسروی افزایش قیمت اجاره بها در بازار مسکن را تکذیب می کند، اما بازار چه به صورت حقیقی و چه به صورت مجازی چیز دیگری می گوید. به طوریکه رصد قیمتها نشان می دهد، صاجبان خانه، قیمت های عجیب وغریبی برای املاک در نظر گرفته اند.  حتی برخی از فروشندگان برای عرضه ملکشان برای فروش دست نگه داشته اند، چراکه منتظر کشف قیمت های جدید هستند. 

در ادامه این گزارش، نرح اجازه بها مسکن در برخی از نقاط مختلف تهران را که در فضای مجازی ثبت شده است، می بینید. 








نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر