جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 75937
تاریخ انتشار: 22 فروردين 1401 15:49
اختصاصی/ یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ می دهد

آینده بورس به کجا می‌رسد؟

عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه گفت: به دور از هر نوع ملاحظه سیاسی باید بگوییم که رفع تحریم زمینه رشد را تقریبا برای تمام صنایع فعال در بازار ایران را فراهم می آورد.

به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: عموم فعالان بازار سرمایه در حال حاضر بر این موضوع متفق القول هستند که آینده بازار سرمایه و فضای اقتصادی کشور منفک از آینده مذاکرات رفع تحریم ایران و قدرت های جهان نیست، شاید بتوان با صراحت کامل این موضوع را بیان کرد که فضای شک و تردید حاکم بر بازار در چند وقت اخیر کاملا با روند این مذاکرات مرتبط بوده است.

تقابل دو نگاه به برجام
عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در این باره به ما میگوید: به نظر؛ در سپهر اقتصاد ایران اکنون چیزی مهمتر از این مذاکرات پنداشته نمی شود. این پارامتر مهم هر نتیجه ایی که در بر داشته باشد به نوعی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود را بر کشور خواهد گذاشت. به صورت کلی تحلیلگران  در این شرایط  به دو دسته تقسیم می شوند؛ خوشبینان به مذاکرات و بدبینان.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دسته اول یعنی خوشبینان به مذاکرات و نتایج حاصل از آن بر این عقیده استوارند که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی چیزی جز تعامل مثبت و سازنده با کشور های جهان به ویژه دول قدرتمند نیست.   اگر نتایج برجام آنطور که ایندسته آن را ادعا می کنند واقعا محقق شود؛ حجم مهمی از ارز کشور که حاصل از فروش صادرات نفت بوده و اکنون در بانک های مرکزی کشورهای مختلف قفل شده آزاد خواهد شد. 

کاظم‌زاده معتقد است که این موضوع سبب می شود که دولت نوپای «سید ابراهیم رئیسی» با برخورداری از نقدینگی مناسب توان بیشتری در اداره کشور داشته باشد و مهمتر اینکه این اتفاق باعث می شود، قیمت دلار به جای رشد افسار گریخته در وضعیت با ثباتی قرار بگیرد. 

او افزود: ورود درآمدهای ارزی زمینه را برای جبران کسری بودجه هنگفت دولت فراهم می کند و باعث رشد و بزرگ تر شدن کیک اقتصاد می شود. از طرفی  با مشاهده صنایع مهم کشور مانند صنعت پتروشیمی و فلزات کشور و بسیاری از صنایع دیگر متوجه می شویم که آثار تحریم چندین ساله دولت های قدرتمند خارجی بر تارک این صنایع نقش بسته است. این صنایع در حال حاضر با استهلاک ماشین آلات و قطعات و عدم بروز شدن زیر ساخت ها و سخت افزارهایشان دست و پنجه نرم می کنند که این موضوع رفته رفته باعث شده بهره وری ایشان روز به روز تحلیل برود.  

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه صنعت بانکداری که به عقیده بنده از بزرگترین آسیب دیدگان تحریم های ظالمانه هستند، گفت: چندین سال است که از فضای رقابتی و پیشرفت این صنعت در سطح بین الملل عقب افتاده اند، که بدین ترتیب رفع تحریم ها سبب سهولت تراکنش های مالی کشور در مراودات خود با سایر کشورها شده و می تواند منجر به بهبود کیفیت خدمات رسانی شود. 

کاظم‌زاده بیان کرد: اما در صنعت خودروسازی باید بدانیم که این صنعت در کشور عملا جزو صنایع صادرکننده نیست و از طرفی دیگر بخش عمده از قطعات به کار رفته در در ساخت از خارج می شود. اثرگذاری تحریم در این صنعت بدین شکل بوده که نرخ ارز را افزایش داده و مهم تر از آن باعث شده که شرکت های خودروسازی قطعات مورد استفاده شان را با بهای تمام شده بالاتری تهیه کنند، که همانطور که ممکن است بدانید این موضوع باعث زیان دهی صنعت خودروسازی در کشور شده است. 

اثر توافق بر قیمتگذاری چیست؟ 
او مهمترین اتفاقات پس از توافق را در این می داند که مانع قیمتگذاری دستوری دولت در صنایع مختلف می شود و افزود: دولتی که پول نداشته باشد به ناچار سعی در کنترل وضیت کشور با استفاده از اهرم قیمتگذاری دستوری خواهد بود که این مورد سبب می شود صنایع کشور آسیب دیده و زیان ده شوند. 

عرفان زاده با نگاه اجمالی به مباحث ذکر شده در بالا، گفت: به راحتی فهمید که رفع تحریم ها فواید مهم و اثر گذاری بر جو اقتصاد کشور دارد، اما نباید از دیدگاه بدبینان به مذاکرات رفع تحریم هم به راحتی عبور کنیم. به عقیده این گروه،  بسیاری از مشکلات کشور ناشی از ساختارها و زیرساخت های کشور است که هیچ گونه ارتباط معناداری با تحریم ندارد. به عقیده آنها، اعتماد به طرف های مذاکرات به دلیل بدعهدی و بدقولی شان در جریان اتفاقات پسا برجام دلیل واضح و مبرهنی بر عدم اعتماد به این قدرت ها به ویژه ایالات متحده آمریکا است. 

او ادامه داد: به طورکلی و به دور از هر نوع ملاحظه سیاسی باید بگوییم رفع تحریم زمینه رشد را تقریبا برای تمام صنایع فعال در بازار ایران را فراهم می آورد. 

عرفان زاده در عین حال معتقد است که این استدلال که با رفع تحریم و اثر مبنی بر کاهش نرخ دلار، صنایعی چون پتروشمی و پالایشگاهی که صنایع صادرکننده کشور هستند، وضعیت مناسبی پیدا نخواهند کرد؛ مخالفم زیرا براین عقیده استوارم که رفع تحریم این صنایع باعث بهبود عملکردشان به دلیل سرمایه گذاری بیشتر و ترمیم  زیرساخت هایشان خواهد شد و اثر کاهش نرخ ارز را بر آنها خنثی خواهد کرد. 

 او در پایان تاکید کرد که آینده بازار روشن خواهد بود، البته به شرط اینکه ساختارهای معیوب و فاسد اقتصاد کشور ترمیم شده و روابطمان را با دنیا بهبود ببخشیم. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر