يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: 75836
تاریخ انتشار: 18 فروردين 1401 12:55
اختصاصی/کرباسیان رئیس پیشین ایمیدرو تشریح کرد

اقداماتی که رئیسی باید انجام دهد

مهدی کرباسیان رئیس پیشین ایمیدرو، معتقد است برای اینکه اقتصاد ایران بتواند تنفسی بکشد، باید دولت رئیسی یکسری اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد.
اختصاصی/ به گزارش راه امروز: مهدی کرباسیان رئیس پیشین ایمیدرو، گفت: از آنجایی که دولت سیزدهم مدت کوتاهی است که سکان امور اقتصادی را به دست گرفته است؛ بنابراین برای قضاوت یا ارزیابی عملکرد کابینه یا وضعیت اقتصادی کشور زود است. اما بد نیست، به چند نکته مثبت در دولت جدید اشاره شود.

او افزود: نخست اینکه با توجه هماهنگی که بین سه قوه وجود دارد، می توان انتظار داشت که تصمیمات با سرعت بهتری عملیاتی شود. این درحالی است که در دولت دوازدهم، جلسات سران قوا بعضا دو تا سه ماه برگزار نمی شد، یا اگر هم برگزار می گردید، تصمیمات به سرعت گرفته اتخاذ نمی شد. اما در این دولت، جلسات سران قوا، به طور منظم برگزار می شود، که این نکته مثبتی است. اتفاق مثبت دیگری که در این دوره ملموس است؛ هماهنگي و همکاری قوای مجریه، مقننه و قضایی است.

 کرباسیان دامه داد: به ویژه حمایت های قوه قضائیه از دولت سیزدهم کاملا مشهود است، که خود این هم نشانه مثبتی است. به طور نمونه، در همین بحث آزادسازی سواحل دریای خزر یا خلیج فارس، سالها درباره آن صحبت می شد، اما هیچ گاه عملیات جدی در این زمینه صورت نمی گرفت. 

سومین اتفاق خوبی که به گفته رئیس پیشین ایمیدرو، در دولت سیزدهم رخ داد؛ انجام واکسیناسیون عمومی در کمترین زمان ممکن بود؛ این در حالی است که این موضوع در دولت قبل با تاخیر وکندی زیادی انجام شد، که متاسفانه منجر به فوت تعداد زیادی از هموطنانمان شد. اما درباره نقطه ضعف بزرگ دولت فعلی باید گفت، که دولت سیزدهم هم به مانند دیگر دولت ها، از تجربه یا نظر مشورتی کسانی که سال ها در حوزه اقتصاد کار کردند، استفاده نمی کند. ممکن است، نگرش و بینش ها همسان نباشند، اما این موضوع نباید منافع ملی را تحت الشاع قرار دهد. 

موضوع مهم دیگر از نگاه کرباسیان که پاشنه آشیل دولت نیز هست، بحث احیای برجام و تعاملات بین المللی است که باید با همکاری سایر قوا وحمایت رهبری و به یک نتیجه مطلوبی برسد. اینگونه اظهارنظرها که تحریم یا تورم اثری بر اقتصاد ندارد، و با تحریم هم می توان به رشد اقتصادی 8 درصدی دست یافت، بر منطق اقتصادی استوار نیست و بیشتر حزبی و بانگاه سیاسی است. چراکه با رصد آمارهای اقتصادی هم می توان ملاحظه کرد که طی 10 سال گذشته، نرخ سرمایه گذاری و توسعه در کشور کمابیش نزدیک به صفر بوده است. یا «جی دی پی» کشور هم پایین ومنفی گزارش شده و تورم 45 درصدی که راه تنفس اقتصاد را بسته است.

رئیس پیشین ایمیدرو، معتقد است که اینها نشان دهنده مریضی مزمن اقتصاد ایران است؛ حال چنانچه عزمی باشد که اقتصاد حداقل از این مرحله طوفانی عبور کند و به ساحل آرامش برسد، باید احیای برجام را جدی بگیریم. 

بنابه اظهارات کرباسیان، از دیگر اقدامات که باید در راستای توسعه تجارت خارجی در دستور کار متولیان تجاری قرار گیرد، حمایت از صادرات، تثبیت سیاست های اقتصادی ودستورالعملها و پرهیز از صدور بخشنامه های مزاحم وشبانه  است. مساله دیگری که باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بخش های بالادستی نفت، معدن وصنایع معدنی، بخش پتروشیمی و نهایتا منابع غذایی و... است؛ چراکه غفلت در هر کدام از این بخش ها یک تهدید جدی برای اقتصاد ایران در بلندمدت به شمار می روند. باهمه اینها دولت جدید باید چراغ توسعه را روشن کند؛ زیرا اگر این اتفاق نیافتد، سرمایه گذاری جدیدی در اقتصاد رخ نخواهد داد که این امر در نهایت منجر به تلنبار شدن معضلات اقتصادی، افزایش بیکاری و جدا شدن مردم از بدنه نظام و دولت خواهد شد.  

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر