جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 75668
تاریخ انتشار: 12 فروردين 1401 11:42
سکوت معنادار حدادی، اعوانی و مرادی؛

کشف میلیون ها دلار تجهیزات در انبارهای ایران خودرو

بحران ارزی یکی از موضوعاتی است که همواره در سال های گذشته چالش اصلی خودروسازان بوده است. قاعدتا در چنین شرایطی عقل و منطق حکم می کند که منابع ارزی به صورت بهینه با بیشترین بهره وری هزینه شود و منجر به نتیجه برای خودروسازان گردد.
به گزارش خط بازار؛ بحران ارزی یکی از موضوعاتی است که همواره در سال های گذشته چالش اصلی خودروسازان بوده است. قاعدتا در چنین شرایطی عقل و منطق حکم می کند که منابع ارزی به صورت بهینه با بیشترین بهره وری هزینه شود و منجر به نتیجه برای خودروسازان گردد.

متاسفانه بررسی ها نشان می دهد علیرغم ضرورت رعایت چنین موضوعی ولی برخی از منابع ارزی به درستی هزینه نشده و یا به نتیجه مطلوب نرسیده است. به طور مثال می توان به هزینه چند ده میلیون دلاری شرکت تام ایران خودرو برای خرید خط موتور سه سلیندر  اشاره کرد.

این خرید که قرار بود زمینه تولید موتور ملی را فراهم کند و در سال های گذشته مدیران ایران خودرو بسیار بر روی آن مانور رسانه ای داده بودند در سال ۱۳۹۷ انجام شده و به مرور تا سال گذشته پرداخت های آن انجام شده است. این در حالی است که هنوز این خط راه اندازی نشده و تمامی تجهیزات خریداری شده در انبارهای ایران خودرو خاک می خورد.

بررسی های اولیه حاکی از آن است که اولا برای راه اندازی این خط تجهیزات مرتبط دیگری نیز باید خریداری شود که هزینه آن چند برابر قیمت خرید اول است دوما این خط توسط یک دلال در ترکیه از مجارستان خریداری شده است سوما ابن خط دست دوم بوده است.

براین اساس چند سوال مطرح است که نیازمند ورود دستگاه های نظارتی برای روشن شدن موضوع و فساد احتمالی است:

۱_ چه کسانی و براساس چه معیاری مجوز خرید این خط را داده اند؟

۲_ چرا کمیسیون معاملات خرید ایران خودرو و شرکت تام(از جمله آقایان حمید مرادی و مظفر اعوانی و هاشم شریف) اجازه خرید این خط را داده است در حالی که هنوز برخی از قطعات مرتبط آن خریداری نشده است.

۳_ مقصرین اصلی عدم راه اندازی این خط چه کسانی هستند و چرا در شرایطی که خرید ناقص صورت گرفته اجازه چنین خریدی داده شده است؟

۴_ آیا برای خرید این خط ناقص پورسانتی هم گرفته شده است؟ منافع چه کسانی در این خرید در میان بوده است؟

۵_ چرا تاکنون تیم قبلی ایران خودرو و مدیران تام در خصوص این خط سکوت کرده اند؟

امید است با روی کار آمدن تیم جدید که تاکنون نشان داده اهل مبارزه با فساد است، پشت پرده این خرید و خریدهای مشابه آن در شرکت تام ایران خودرو روشن شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر