دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 75544
تاریخ انتشار: 03 فروردين 1401 09:59
اختصاصی/ آمارها حکایت از افت تولید وفروش خودرو دارد

غول‌های جاده مخصوص درجا زدند

صورت‌های مالی ۳ خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد آنها در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۰۰‌هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده‌اند و این در حالی است که میزان تولید آنها حدودا ۳۰‌هزار دستگاه بیشتر بوده است.
گزارش‌های ارسالی به بورس، نشان از این دارد که بیشترین فروش تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ایران‌‌‌خودرو تعلق داشته که بیش از ۳۹۵هزار دستگاه محصول فروخته، اما این گروه خودروسازی در مقایسه با ۱۱ماه سال ۹۹ نزدیک به5/ 2‌درصد کاهش فروش داشته است. 

«سایپا» به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور نیز تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹۳‌هزار و ۴۹۲ دستگاه خودروی سواری و وانت فروخته‌‌‌است، که نسبت به ۱۱ ماه مشابه سال ۹۹ حدود ۱۴‌درصد فروش بیشتری داشته‌‌‌اند. در دیماه، فروش دومین خودروساز بزرگ ایران به 41‌هزار و 662 دستگاه رسیده تا نسبت به آذر تقریبا دو برابر شود. 

در بهمن اما فروش سایپا افت سنگین 39‌درصدی را به خود دیده و به 25‌هزار و 414 دستگاه رسیده است. در این میان، پارس‌خودرو بالغ بر ۱۰۹‌هزار دستگاه محصول سواری را در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ فروخته تا در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۳۳‌درصد رشد را تجربه کند. سومین خودروساز بزرگ ایران  در بهمن، فروش پارس‌خودرو کمی بیش از 5‌هزار دستگاه بوده که نسبت به دی، 60‌درصد افت را نشان می‌دهد.

خودروسازان چقدر فروختند؟ 

ارزیابی های آماری حاکی از این است که در اردیبهشت ۱۴۰۰، فروش آنها سقوط کرده و به 40‌هزار و 521 دستگاه رسیده است. با این حساب، فروش سه خودروساز بزرگ (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در اردیبهشت و نسبت به فروردین، 40درصد افت را تجربه کردند. 

در خرداد اما مجموع فروش به بالای 78هزار دستگاه رسیده تا خودروسازان 95‌درصد محصول بیشتری نسبت به اردیبهشت بفروشند.  آمار فروش خودروسازان، در تیر به اوج رسیده و از 100‌هزار دستگاه هم عبور کرده است. 

با توجه به فروش 102‌هزار و 223 دستگاهی خودروسازان در تیر، آنها نسبت به خرداد 31درصد بیشتر محصول فروخته‌‌‌اند. در مرداد اما دوباره فروش افت   شدید کرده و به کمی بیش از 60هزار دستگاه رسیده تا تعداد محصولات فروخته‌‌‌شده توسط خودروسازان بزرگ در این ماه و نسبت به تیر، 41‌درصد افت کند.

خودروسازان بزرگ در شهریور اوضاع بسیار بهتری را تجربه کردند، به نحویکه فروشی 73‌هزار و 764 دستگاهی را از خود به جا گذاشته‌اند. این آمار نشان‌دهنده رشد 30‌درصدی فروش خودروسازان در شهریور نسبت به مرداد است. در مهر اما فروش باز هم نزولی شده، به نحوی که خودروسازان بزرگ 62‌هزار و 287 دستگاه محصول به فروش رسانده و نسبت به شهریور حدود 16‌درصد محصول کمتری فروخته‌اند.  

در آبان هرچند فروش خودروسازان بهبود یافته، اما میزان آن کمتر از 3‌هزار دستگاه بوده است. فروش 73‌هزار و 359 دستگاهی خودروسازان در آذر سبب شده آنها حدود 13‌درصد محصول بیشتری نسبت به آبان بفروشند. در دیماه اما خودروسازان به قله فروش رسیده‌اند، چه آنکه با جهشی حدودا 50‌درصدی، بالغ بر 109‌هزار دستگاه خودروی تولیدی را فروخته‌اند. با این حال اما آمار فروش در بهمن ۱۴۰۰ سقوط کرده و با افتی حدودا 43‌درصدی به حدود 62‌هزار دستگاه رسیده است

صورت‌های مالی ۳ خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد آنها در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰نزدیک به ۸۰۰‌هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده‌اند و این در حالی است که میزان تولید آنها حدودا ۳۰‌هزار دستگاه بیشتر بوده است. با توجه به این آمار، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نزدیک به ۴‌درصد از تولید ۱۱ ماهه خود را تا پایان بهمن، روانه انبار کرده‌اند. 

همچنین آمار تولید ماهانه خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد آنها در بهمن و نسبت به دی، خودروی کمتری به فروش رسانده‌اند. طبق آمار ارائه شده به بورس، در دیماه میزان فروش خودروسازان جاده مخصوص حدودا ۱۱۰‌هزار دستگاه بوده و این در حالی است که فروش آنها در بهمن به ۷۰‌هزار دستگاه نیز نرسیده است. 

با توجه به آمار مربوطه، فروش خودروسازان بزرگ در دومین ماه زمستان و نسبت به ماه نخست این فصل درسال ۱۴۰۰ حدود ۴۳‌درصد افت کرده است.  به این ترتیب با در نظر گرفتن اوضاع فروش خودروسازان از ابتدای سال تا پایان ماه یازدهم، مشخص می‌شود بیشترین میزان افت فروش در بهمن رخ داده، رکوردی که قبلا به مرداد ماه اختصاص داشت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر