جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 75380
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1400 12:35
شاخص فروش شرکت های معدنی با کاهش 27.5 درصدی مواجه شد

فروش ضعیت معدنی ها در بورس

طی دی ماه ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی با کاهش 1.5 درصدی و شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی با کاهش 27.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند.
تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. 

مرکز پژوهش های مجلس به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت های بورسی را محاسبه می کند. اهمیت این شاخص به روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، چراکه بازخورد شوک های وارده به اقتصاد ایران و واکنش های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این درحالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می شود.

براساس این گزارش، طی دی ماه 1400، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی با کاهش 1.3 درصدی و شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی با افزایش 9.6 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت رشد منفی و 10 رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی متعلق به رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی های غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین آلات و تجهیزات» بوده است.

طی دی ماه ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی با کاهش 1.5 درصدی و شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی با کاهش 27.5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی هشت رشته فعالیت رشد منفی و هفت رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی های غیرفلزی»، «فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «کک و پالایش» بوده است.

در دی ماه 1400 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی 1.9 درصد افزایش یافت، رشد نقطه به نقطه آن به 63 درصد رسید و همچنین، میانگین سالیانه 106 درصد افزایش یافته است.
براساس داده‌های بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مديران خريد صنعت در دی‌ماه عدد 50.31 را نشان مي‌دهد. به اعتقاد اکثر فعالان بخش صنعت، نرخ رشد فعاليت‌ها به کمترين مقدار 5ماهه اخير رسيده است.

شاخص مقدار توليد محصولات در دی‌ماه 50.54 بوده که نسبت به آذرماه کاهش داشته و طي پنج ماه اخير از مردادماه به کمترين مقدار خود رسيده است که دليل اصلي آن کاهش شديد تقاضای مشتريان و کمبود نقدينگي است. شاخص ميزان فروش محصولات در دیماه 45.63 بوده که کمترين مقدار 5ماهه خود از مردادماه را ثبت کرده، به عقيده فعالان اقتصادی کاهش قدرت خريد و نقدينگي و شرايط نابسامان قيمت ارز باعث سردرگمي مشتريان برای تصميم در خريد شده است.

به طور کلي در دی‌ماه، برخلاف انتظارات ماه گذشته که توليدکنندگان پيش‌بيني رونق و بهبود شرايط را داشتند، اکثر صنايع به دليل کاهش شديد سفارشات ناچار به کاهش توليد شدند. همه صنايع با افزايش چندبرابری قيمت گاز روبه‌رو بوده‌اند که به همراه نگراني از افزايش ماليات‌ها، برايشان برنامه‌ريزی با در نظر گرفتن قدرت خريد جامعه بسيار دشوار شده است. 

صنايع وابسته به محصولات پتروشيمي‌ها باز هم در زنجيره تأمين مواد اوليه خود با مشکل روبه‌رو هستند و خودروسازی‌ها نيز با ادامه روند پرداخت نکردن تعهدات خود، قطعه‌سازان را دچار مشکل کرده‌اند. همچنين پرداخت بدون نظارت يارانه به دارو و مواد غذايي با ناکارآمدی زيادی صورت مي‌گيرد و درنهايت به‌جای تأمين مايحتاج مردم، صرف صادرات مي‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر